2 595 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
Placera värmepumpens ute del i grunden
Har bytt till vattenluftpump och fått ett luftpump "över".
Funderar på att använda den som AC på sommar halvåret.
Att sätt ute delen i grunden borde väl göra att det blir torrare/varmare
i grunden när risken för hög luftfuktighet är som störst, eller tänker jag fel?
Funderar på att använda den som AC på sommar halvåret.
Att sätt ute delen i grunden borde väl göra att det blir torrare/varmare
i grunden när risken för hög luftfuktighet är som störst, eller tänker jag fel?
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
kanske om du kan ta in luften till pumpen utifrån annars funkar inget alls.S stensättra skrev:
Vilken spännande ide, jag spånar lite, är grunden tillräckligt stor? vilket till viss del beror på hur stor värmepumpen är, värmen kommer få fukt att avdunsta som kanske kondenserar mot något kallare, borde gå att lösa med plast över jordytor. Ska du göra flytten själv? annars hur man man en servicekille att krypa in under huset? (kanske ståhöjd?) Bör nog kombineras med någon form av ventilation i krypgrunden för att slippa få instängd varm källarluft upp i huset
Jag trodde det här var ännu en tråd av någon som ville ta värme från grunden, men att plocka kyla från grunden var ju faktiskt en intressant frågeställning.
Men jag misstänker att om man kör den hårt under en värmebölja så kommer inte luften i grunden att hinna kylas av tillräckligt snabbt.
Men jag misstänker att om man kör den hårt under en värmebölja så kommer inte luften i grunden att hinna kylas av tillräckligt snabbt.
Grunden är ca.85 kvm. och höjd 170cm.
Den har 6st. ventiler och plastat makadam golv.
Har en avfuktare men tänkte slå två flugor med en smäll,
få svalt i huset och varmt o torrt i grunden dessutom utnyttja kylan
som finns i grunden för lägre elförbrukning.
Den har 6st. ventiler och plastat makadam golv.
Har en avfuktare men tänkte slå två flugor med en smäll,
få svalt i huset och varmt o torrt i grunden dessutom utnyttja kylan
som finns i grunden för lägre elförbrukning.
Får man inte igång en bättre cirkulation med den varma luften som fläkten sätter fart på?useless skrev:
Ventilerna sitter ganska högt upp i grunden så den varma luften borde gå ut på ena sidan
och ny luft in från andra sidan?
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Men om det blir varmt i grunden blir det väl ingen kondens?
Det är väl bara när varm luft möter kallt?
Det är väl bara när varm luft möter kallt?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden