Hej!
Vår luft/vatten värmepump CTC EcoAir 120 fick i veckan sin dödsdom. Tydligen är kompressorn döende och den går nu på livsuppehållande åtgärder, och elräkningen byggs på... Den har i nio år jobbat tillsammans med en CTC EcoZenith i550 som verkar vara vid god vigör och kämpar på utan att gnälla allt för mycket.
Som jag förstår det finns det nu två alternativ.
  • Byta ut hela rasket och få en modern varvtalsstyrd anläggning som kanske kan ge en något bättre energiförbrukning, eller
  • Behålla pannan och koppla på en CTC EcoAir 420 genom en converter.
Till saken hör att anläggningen idag är något överdimensionerad för huset. Vi skulle klara oss ganska bra med en mindre panna och utnyttjar inte några av pannans alla funktioner. Huset på 160kvm + 80 kvm uppvärmd källare, är från 1906 och läcker som ett såll.

Vad skulle ni göra, känns inte bra att kasta ut en fullt fungerande panna...
Alla tips, råd och funderingar är välkomna!!

Det kan inte vara ekonomiskt försvarbart att byta pannan. Byt pump bara.

JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Det kan inte vara ekonomiskt försvarbart att byta pannan. Byt pump bara.
Nej, ekonomiskt försvarbart räknar jag inte med att det blir, mer orolig för att det blir en sämre lösning som det ska "kluddas" med. Vill bara att det ska fungera och inte krångla.
Är det är någon som har eller har koll på hur bra det fungerar med att koppla ihop CTCs nya pumpar med en gammal panna genom deras converter?

EcoZenith kan väl prata med alla nya pumpar? Det är iaf vad jag har förstått det som, men jag är inte hundra.

lilldevv lilldevv skrev:
Nej, ekonomiskt försvarbart räknar jag inte med att det blir, mer orolig för att det blir en sämre lösning som det ska "kluddas" med. Vill bara att det ska fungera och inte krångla.
Är det är någon som har eller har koll på hur bra det fungerar med att koppla ihop CTCs nya pumpar med en gammal panna genom deras converter?
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
EcoZenith kan väl prata med alla nya pumpar? Det är iaf vad jag har förstått det som, men jag är inte hundra.
Njea, enligt uppgifter från installatör och svar från CTC så går det att docka EcoZenith i550 till deras EcoAir 400-modeller med en converter. Det går alltså inte att använda deras 600-modeller med varvtalsstyrning.

Det kanske inte är fel på att köra med en 400 i så fall? Med en sån tank får du långa gång tider och är den in-trimmad är det kanske tom en bättre lösning. På sommar halvåret lär du sannolikt få färre starter än en stor inverter. Dessutom en pump som har funnits länge. En inverter kommer sannolikt inte leva varken längre eller ge dig speciellt mkt bättre scop mot en tank.

Har ni ingen försäkring? Brukar inte de här tilläggsförsäkringarna för värmepumpar vara i ca 10 år? Vi var tvungna att byta kompressor efter knappt 11 år och då hade vi tur för vi hade precis förnyat försäkringen så vi behövde inte betala något. Det kostade 27000kr att byta kompressor och exansionsventil på en ecoair 109. Nu är det fyra år sedan och sett i backspegeln hade det nog varit lönsamt att göra det bytet även om vi skulle betalt allt själva. Jag tänker då att vi även kommer att byta elpannan när det är dags att byta värmepump.

Försäkringen löpte ut för ett år sedan, i samband med att vi köpte huset och säljarna valde att inte meddela oss om möjligheten att förlänga... men ser ut att gå och få ut en del på vår hemförsäkring!
Serviceteknikern bedömde reperationskostnader till 40-45.000kr och rekommenderade inte detta.
Inväntar nu en offert på en pump från Nibe, som förhoppningsvis går att koppla till pannan via deras SMO-40.

Vi hade betydligt hyggligare säljare, det frågade oss om vi var intresserade av en förlängning försäkringen och det var mycket just då så vi sa ja till det och tänkte att vi får ta ställning till om det är vettigt med försäkring året efter, så vi kom ju väldigt lindrigt undan.

Det var väldigt mycket pengar, men er pump är ju dubbelt så stor som vår. Jag hade nog också bytt värmepump. Det är ju svårt att sia om framtiden, men om er hade gått i ytterligare 5 år efter ett byte av kompressor, så hade nog bytet varit lönsamt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.