Har idag en NIBE Fighter 1215-5 som är installerad i juli 2004. Är rädd att min VP har gett upp och den kan vara kompressorn med vet inget med säkerhet ännu. Det kommer en tekniker på tisdag till mig. Tänkte försöka förbereda mig på det mesta innan dess.
1. Om jag måste byta så är tanken en NIBE igen för den den som är auktoriserad i mått område på just NIBE har otroligt bra rykte och verkar verkligen måna om sina kunder samt göra ett bra jobb. Men frågan är vilken VP ska jag välja om den jag har idag är på 5 kW? Jag har bott i huset i ca 1,5 år men tycker att det är svårt att få riktig värme när det är riktigt kallt ute men jag upplever ändå inte att ep går in ofta. Det kanske beror mer på dålig isolering då det är från början en stuga som är ombyggd i etapper. Innertaken är också brutna så det finns väl inte så mycket plast för isolering ovan innertaket? Jag har idag endast en utegivare till VP och sedan är det manuella shuntar på kopplet till golvvärmen (som ligger i hela huset)
2. Behöver jag borra djupare än det jag har borrat idag för en nyare panna? Jag vet inte hur djupt det är borrat idag ännu.
4. Vad kostar det att borra djupare på ett ca.
5. Är det idé att byta kompressor enbart (om det visar sig att det är felet) på en så gammal VP?
6. Har läst i olika inlägg att ett kompressorbyte totalt går på ca 30-45 tkr. Men måste det verkligen bli så dyrt? Hittade en kompressor för ca 11 000 tkr som ser ut att fungera till min pump och det vill säga att en tekniker skulle ta 20-35 tkr för att installera den? https://jsenergi.com/reservdelar-ni...w-cu-089291/027-kompressor-6kw-benchmark.html
7. Finns det någon speciella råd eller det jag ska tänka på när jag väljer VP, kompressor eller annat när det gäller det jag skrivit?
Tacksam för alla svar jag kan få! STORA & små
1. Om jag måste byta så är tanken en NIBE igen för den den som är auktoriserad i mått område på just NIBE har otroligt bra rykte och verkar verkligen måna om sina kunder samt göra ett bra jobb. Men frågan är vilken VP ska jag välja om den jag har idag är på 5 kW? Jag har bott i huset i ca 1,5 år men tycker att det är svårt att få riktig värme när det är riktigt kallt ute men jag upplever ändå inte att ep går in ofta. Det kanske beror mer på dålig isolering då det är från början en stuga som är ombyggd i etapper. Innertaken är också brutna så det finns väl inte så mycket plast för isolering ovan innertaket? Jag har idag endast en utegivare till VP och sedan är det manuella shuntar på kopplet till golvvärmen (som ligger i hela huset)
2. Behöver jag borra djupare än det jag har borrat idag för en nyare panna? Jag vet inte hur djupt det är borrat idag ännu.
4. Vad kostar det att borra djupare på ett ca.
5. Är det idé att byta kompressor enbart (om det visar sig att det är felet) på en så gammal VP?
6. Har läst i olika inlägg att ett kompressorbyte totalt går på ca 30-45 tkr. Men måste det verkligen bli så dyrt? Hittade en kompressor för ca 11 000 tkr som ser ut att fungera till min pump och det vill säga att en tekniker skulle ta 20-35 tkr för att installera den? https://jsenergi.com/reservdelar-ni...w-cu-089291/027-kompressor-6kw-benchmark.html
7. Finns det någon speciella råd eller det jag ska tänka på när jag väljer VP, kompressor eller annat när det gäller det jag skrivit?
Tacksam för alla svar jag kan få! STORA & små

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 914 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 914 inlägg
Har du koll på vad du haft för Kb temp, in/ut.
Troligen inte värt att göra större rep på din 1215.
Man borrar normalt inte djupare i befintligt hål, nytt hål dyrt.
Hade du vettig Kb temp innan, byt till en ny komplett tex 1245-6
Troligen inte värt att göra större rep på din 1215.
Man borrar normalt inte djupare i befintligt hål, nytt hål dyrt.
Hade du vettig Kb temp innan, byt till en ny komplett tex 1245-6
När vi drog i det så visste inte vår IVT återförsäljare heller var borrhålet fanns. De har inget intresse av att varken anteckna eller spara det utan hänvisade till borr firman som borrade. De fick leta lite i pappren men fann det till slut. Jag skulle rekommendera att kolla därNobbe_1 skrev:
Det finns en lapp i bergvärmepumpen med den hjälper nog inte mig i det här fallet. Frågar jag förra ägaren så tror jag knappt vet om dom någonsin har skottat eller inte och än mindre vilken som borrat energibrunnen...
Det står tyvärr heller inget i manualen på sidan där allt sånt ska fyllas i!
Det står tyvärr heller inget i manualen på sidan där allt sånt ska fyllas i!

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
S stigarn skrev:
Kolla vart då? Hos återförsäljaren till NIBE där jag bor alltså? Ja det kan jag ju prova med....om det nu är samma som 2004 
M mxjolle skrev:
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 914 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 914 inlägg
Djupet är ju inte jätte intressant men en bra fingervisning. Kb in +1, ut +2 ser bra ut Men hur länge hade pumpen gått då, när på säsong, vad va det på varma sidan just då?
Ja 1245-6 är snarlik 1215-6, modernare, något lägre maxeffekt, högre verkningsgrad osv. Kostar drygt 60000kr. Du kan ju också välja 1245-8 om du har ett bra hål och stort radiatorsystem. Sen finns det ju andra fabrikat samt Nibe "snik" 1226-x
Ja 1245-6 är snarlik 1215-6, modernare, något lägre maxeffekt, högre verkningsgrad osv. Kostar drygt 60000kr. Du kan ju också välja 1245-8 om du har ett bra hål och stort radiatorsystem. Sen finns det ju andra fabrikat samt Nibe "snik" 1226-x
Så här såg det ut totalt 2021-01-27. Men jag som inte är så insatt förstod inte följdfrågan om hur länge pumpen gått då, när på säsong? Var inte 2021-01-27 ett svar eller var det något annat datum/värde du ville ha 
Hur vet man om man har ett bra hål där hemma (Som Kalle sa till Pelle på jobbet

)? Du får ursäkta men det är ändå fredag.
Radiatorsystemet vet jag inte heller vad som är stort men jag har bara 102 kvm där det är golvvärme över hela huset. Men sedan som jag skrivit i inlägget från början så är det nog rätt dåligt isolerat samt att huset står på plint. Jag tror jag vill hålla mig till NIBE,
Tack för att du tar dig tid att svara på alla mina konstiga frågot
Hur vet man om man har ett bra hål där hemma (Som Kalle sa till Pelle på jobbet
Radiatorsystemet vet jag inte heller vad som är stort men jag har bara 102 kvm där det är golvvärme över hela huset. Men sedan som jag skrivit i inlägget från början så är det nog rätt dåligt isolerat samt att huset står på plint. Jag tror jag vill hålla mig till NIBE,
Tack för att du tar dig tid att svara på alla mina konstiga frågot

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
G OMathson skrev:Djupet är ju inte jätte intressant men en bra fingervisning. Kb in +1, ut +2 ser bra ut Men hur länge hade pumpen gått då, när på säsong, vad va det på varma sidan just då?
Ja 1245-6 är snarlik 1215-6, modernare, något lägre maxeffekt, högre verkningsgrad osv. Kostar drygt 60000kr. Du kan ju också välja 1245-8 om du har ett bra hål och stort radiatorsystem. Sen finns det ju andra fabrikat samt Nibe "snik" 1226-x
Installera en ny pump och avvakta med att borra, dina in/ut-värden visar på att det bör fungera.
Lite tillskott av elpatron är inga problem.
Räkna på vad en extra borrning skull kosta och uppskatta hur många kWh du kan köpa för det, ta dagens elpris t.ex. 2kr/kWh och sedan kan glömma stigande elpris, dvs kvitta mot investeringens räntekostnad eller avkastning på sparat kapital.
Lite tillskott av elpatron är inga problem.
Räkna på vad en extra borrning skull kosta och uppskatta hur många kWh du kan köpa för det, ta dagens elpris t.ex. 2kr/kWh och sedan kan glömma stigande elpris, dvs kvitta mot investeringens räntekostnad eller avkastning på sparat kapital.