P
persod: [citat] En billig Julapump, "Anslut", förfyllda rör men jag måste tydligen anlita nån ändå som kopplar in dem. Tänkte göra allt VVS själv och så hitta nån som ids komma hit och skruva på slangarna. Känns sådär, men försöker vara laglig...
11 svar · 5,4k läst
·
H
H-Thomasson: Luft i systemet...lufta mera. Ring din installatör. Dom ska ha gort det från början. (Luftat bättre)
3 svar · 1,9k läst
P
Plutus: Det mesta går att lösa, men om man vill kyla ett hus så brukar befintliga kanaler vara för små, då luftmängderna som behövs för att kyla är mycket större än de som behövs för syre och värme, en luft/luft är då ett effektivare sätt att få kallt inne
6 svar · 2,0k läst
galento
galento: Ja , har skrivit av elförbrukningen den sista i varje månad sen vi köpte huset och vi har ofta på ac,n hela dagarna när det är varmt. Förbrukningen att köra ac är knappt märkbar om man jämför varma månader före vi hade den. Som Harald skriver så är det skitbilligt att ha det skönt i huset , det kostar mycket mer att köra luftvärme pumpen på värmeläget vintertid. Och
16 svar · 2,6k läst
HenFre
HenFre: [citat] Anar att det är så. Tips om någon som kan göra jobbet?
6 svar · 1,2k läst
·
S
Supercub: [citat] Jag menade enbart övergången till ribb
6 svar · 5,9k läst
·
R
Anonymiserad 137805: [citat] tak-kassett de flesta fabrikat har en sådan
19 svar · 5,2k läst
·
sunnis
sunnis: Har själv ett nybyggt hus med Nibe FLVP. Monterade in en Mitsubushi FH35 centralt i trappen så den fläktar både upp och nere. Funkar faktiskt helt OK men den går på max fläkt och kyla i princip dygnet runt nu de varmaste dagarna. Huset är på 190kvm 2-plan. Nu i vinter testade jag även att köra den på värme med normal fläkthastighet, gjorde en del med komforten med varmare luft
2 svar · 2,4k läst
J
Josth: Ser inget om kyla i produktbladet så kyla finns nog bara på senare modeller från NIBE såsom F2120. Fläktkonvektor och rördragningen kostar också sina slantar så det blir nog ungefär samma pengar som att istället köpa en LLVP luftluftvärmepump.
1 svar · 1,1k läst
S
Skalman: Lite tillägg. Pumpen har funkat jättebra hela vintern å jag är nöjd med den. Skall odna lite bättre avrinning för kondensvattnet så jag slipper hacka is. Blivit nästan lite lat å eldat mindre med den vanliga uppvärmningen, ni som är observanta minns kanske jag eldar med havre. Egenutvecklad specialbrännare, gått nu i ...få se. ..14 år? Nä, tack, inga tillrättavisningar om att
5 svar · 2,9k läst
C
Crayo: Hej. Idag såg jag att 2/3 säkringar löst ut till min VP. Startade dom igen och nu står den kommunikationsfel VP i displayen. [bild] [bild] Har det något med brevet jag fick från ctc att göra tro? Kan nog ana lite bränd elektroniklukt från utedelen.
0 svar · 2,6k läst
·
Krillan03
Krillan03: [citat] Ska kika på den
5 svar · 5,5k läst
J
Josth: Har du sett att den modell av luftvattenvärmepump som ni har kan ge aktiv kyla? Vad jag vet är det ännu ganska ovanligt men det kommer fler och fler sådana modeller. Om ni har en LVVP som är något underdimensionerad med tanke på att du tycker elförbrukningen drar iväg mycket på vintern så skulle kanske en luftluftvärmepump som ger kyla på sommaren och tillskott av värme på vintern
1 svar · 1,3k läst
L
Lasrberglund: Känn vid fördelarna om du har värme, om inte så är det bara värmespridning från när den gör varmvatten. Thermotechs ställdon är strömlöst stängda tror jag (nc). Felkopplat eller ett som är trasigt.
3 svar · 1,1k läst
·
useless
useless: Någon form av justering måste det finnas. Annars kommer det mesta vattnet gå genom första elementet och de andra blir kalla...
38 svar · 7,7k läst
·
A
AB_79: Hej Kan det kanske vara sensorn som känner av värmen/kylan? //AB
11 svar · 1,5k läst
·
simonjansson1
simonjansson1: [citat] [citat] [citat] hej. nej jag ska inte värma poolen på vintern. jag har tänkt att ha den i drift maj-sept
4 svar · 1,9k läst
C
Comfort Thomas: Inte lär du höra ljud genom hålet , på utsidan har du en kanal som hindrar lite och på insidan har du en innerdel som täcker hålet och som i sig själv låter så får du in lite drev och fog så måste det vara omöjligt att du hör något genom själva hålet
7 svar · 1,6k läst
I
InsidersUnited: Kör den på lägsta fläkthastighet på högsta värme. Vid 50 c i 20 minuter så torkar/dör det mesta.
14 svar · 3,3k läst
·
X
xLnT: Efter att ha kört i ca 1,5bar tryck i nivåkärlet är det nu äntligen avluftat och klart. Det gick ganska fort när man väl tvingade vattnet i nivåkärlet neråt. Det var inte mycket luft kvar i slingorna, men nu är det färdigt, Kompressorn har värmt upp vattnet till 55c, fick ett deltaT på 3c som mest under tiden, returen blev 10c som kallast. Hoppas fler får glädje av denna tråd som
30 svar · 5,3k läst
·
D
Danville: [citat] Tack. Detta löste problemet. Innan stängde jag av den medan den kylde.
5 svar · 1,4k läst
·
J
J_ohan: [citat] aha okej jag ska se om jag fått det jättebra info tack så mycket
6 svar · 1,1k läst
Sittställning
Sittställning: [citat] Precis det jag tänkte sen jag läste ts inlägg
17 svar · 2,6k läst
T
tobbetk: Ett alternativ kan vara att sälja innedelen och köpa en komplett anläggning från Bosch istället ? ;) Här nere i Skåne hamnar en 9kw anläggning på ca 90k med installation :thinking:
11 svar · 4,1k läst
B
Boan: suck, blev två postningar. Ignorera denna… lyckas inte ta bort den Hej detta med att kyltekniker ska installera L/L, finns det inga som har vanlig Brine mellan ute och innedel? dvs en värmeväxlare i uteledel, då skulle allt bli säkert och vem som helst kan installera
0 svar · 1,1k läst
Robster
Robster: [citat] Funkar VÄLDIGT dåligt att "sprida" kyla från ett rum till flera andra. Talar av erfarenhet. Har haft frikyla i hela huset (nästan) sedan 2005 och gjort ett par uppgraderingar för att kompensera för exakt det du skriver. Jag trodde att jag skulle kunna "få in kyla" från övriga rum i köket och satte därmed ingen konvektor där. Tji fick jag. Bara att göra om och göra rätt. Me
22 svar · 9,9k läst
·
K
Knight: Har du kollat med hemförsäkringen? Den kan ju täcka en del av skadan. De kanske va en strömspik i elnätet som brände kortet
11 svar · 5,9k läst
·
ppoonnttuuss
ppoonnttuuss: [citat] Tack. Det var det jag fruktade. Den läcker trots allt inte mer än att det är försumbart mot bad och backspolning av sandfilter. De får bli att köra sommaren ut och riva ner den till hösten. Då finns de gott om tid att hitta en ersättare vid behov, denna är trots allt 10 år och billigast på marknaden så den är avskriven s.a.s.
3 svar · 4,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.