Hej,
Vi la ner kollektorslangarna förra året, igår fyllde vi slangarna med brine och startade pumpen (CTC GSi 12).
Efter att ha luftat ur brinekretsen sent igårkväll fick brinepumpen köra över natten (läge Till).
Men när jag kikar idag så visar den 23-24 grader på tillopp/retur på brinekretsen? Detta kan väl inte vara normalt? Även om det varit varmt ute ett tag och mitt i sommaren så borde väl tempen vara minst hälften av vad den visar?
Vi har kompressorn spärrad för tillfället, så den jobbar inte.

• Display för värmepump CTC GSi 12 som visar rumstemperatur 18°C, varmvatten 20°C och driftinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Känns som något inte är som det ska (säger jag som installerar min första VP :crysmile:)
Jag aktiverade kompressorn, då sjönk temperaturen ganska fort på returen enligt displayen (ner till +1 innan jag spärrade kompressorn) men kände jag på röret så var det definitivt inte så kallt.
Sen fick jag larm om lågt brineflöde, men det kanske beror på att deltaT mellan tillopp/retur var för stort (Tillop +17 och retur +1 enligt displayen)?

Nu när jag försöker starta kompressorn igen så blir det larm och fördröjd start. Så nu vet jag inte riktigt hur jag ska fortsätta.

Jag har bifogat manualen som laddats ner från CTCs hemsida.
Längst ner på sidan 43, visas en bild där det står Brine UT (till vänster) och Brine IN (till höger), så ser det även ut på klisterlappen som sitter på VPn.
Värmepumpanslutningar markerade med 'Brine UT' till vänster och 'Brine IN' till höger med förvirrande markeringar.
Skapa konto

Men kollar man sen i manualen på sidan 65 så verkar det vara Brine IN till vänster och Brine UT till höger.
Jag får inte ihop temperaturerna i displayen med vad jag känner på rören, den vänstra vinkeln känns ljummen, medans den högra känns kall.

Hur länge luftade du slingan?
Vi brukar köra brine typ 2dagar innan vi slår på värmepumpen, för att få ut all luft.

K kanonkula skrev:
Hur länge luftade du slingan?
Vi brukar köra brine typ 2dagar innan vi slår på värmepumpen, för att få ut all luft.
Vi räknade ut att vi behövde ca 570L färdigblandad vätska, fyllde upp en IBC-tank och anslöt den till en JET-pump.
Sen anslöt vi trycksidan från pumpen till påfyllnadskopplet (närmast värmepumpen) och retursidan (andra sidan filtret) tillbaka till IBC-tanken.
Detta körde vi i ca 6h, från början kom det mycket luft, så småningom kom det bara en fin strimma luft ur returen, tills det till slut bara kom klar vätska från returen.
Då startade vi värmepumpen, gick igenom stegen i början, satte brinepumpen i läge Till.
Därefter körde vi ytterligare någon timme där vi växelvis fyllde på expansionskärlet när det behövdes.
Ca klockan 00.00 inatt va det bara ett svagt brummande (det man hör på videoklippet) sen gick brinepumpen hela natten tills jag aktiverade kompressorn strax innan klockan 10 idag.

Notera att vi har jämt fall (ca 2M på 150m sträcka) på kollektorslangarna och att värmepumpen står på högsta punkten (med expansionskärlet högst av brinekretsen).

X xLnT skrev:
Men när jag kikar idag så visar den 23-24 grader på tillopp/retur på brinekretsen? Detta kan väl inte vara normalt?
Det är helt normalt när det inte är någon cirkulation på brinet. Givarna sitter i pannrummet, så efter ett tag kommer dom visa hur varmt det är där.

Det brukar finnas ett uppstartsläge på värmepumpen som kör brinepumpen konstant första veckan.

useless useless skrev:
Det är helt normalt när det inte är någon cirkulation på brinet. Givarna sitter i pannrummet, så efter ett tag kommer dom visa hur varmt det är där.
Jag har ju haft brinepumpen igång hela natten (i läge Till, finns även läge 10d och Auto).

Redigerat:
  • Gilla
Real-House
  • Laddar…
Vi verkar inte få ut all luft ur slingorna (ja det är två 300M slingor svetsade i backen så bara en tillopp och en retur inne i huset).
När vi kör endast Jet-pumpen så är det dödstyst i systemet och det kommer klar vätska i returen utan luftbubblor.
Men så fort vi startar brinepumpen så låter det väldigt tydligt att det är luft i systemet, och det är som att det åker runt utan att ta sig upp till nivåkärlet.
Kan det vara så att Jet-pumpen är för klen?
Jag har laborerat med att strypa flödet med filterventilen för att förhoppningsvis låta luftbubblorna hinna leta sig upp i nivåkärlet, man hör tydligt hur flödet minskar och det blir tystare.

Ni som gör sånt här till vardags, hur ser påfyllningskärlen ut och vad är det för pump (vilken spec har den) använder ni?

X xLnT skrev:
Vi verkar inte få ut all luft ur slingorna (ja det är två 300M slingor svetsade i backen så bara en tillopp och en retur inne i huset).
När vi kör endast Jet-pumpen så är det dödstyst i systemet och det kommer klar vätska i returen utan luftbubblor.
Men så fort vi startar brinepumpen så låter det väldigt tydligt att det är luft i systemet, och det är som att det åker runt utan att ta sig upp till nivåkärlet.
Kan det vara så att Jet-pumpen är för klen?
Jag har laborerat med att strypa flödet med filterventilen för att förhoppningsvis låta luftbubblorna hinna leta sig upp i nivåkärlet, man hör tydligt hur flödet minskar och det blir tystare.

Ni som gör sånt här till vardags, hur ser påfyllningskärlen ut och vad är det för pump (vilken spec har den) använder ni?
Vi körde en 180l tunna(blå) med en pump i. Denna hade vi ca 50l i.
Låt den gå 24h och fyll i mer vätska än vad du beräknat.(någonstans mellan 25-50l eller vad som krävs för ditt kärl.det du får över sparar du sen och slår på om det behövs senare.)

K kanonkula skrev:
Vi körde en 180l tunna(blå) med en pump i. Denna hade vi ca 50l i.
Låt den gå 24h och fyll i mer vätska än vad du beräknat.(någonstans mellan 25-50l eller vad som krävs för ditt kärl.det du får över sparar du sen och slår på om det behövs senare.)
Tack för ditt svar, men det säger mig tyvärr inte så mycket :)

• Gilla
t230victor
  • Laddar…
K kanonkula skrev:
[länk]
Sån tunna.
Jag tror du behöver mer brine i och/eller mer pumpning.
luften kan vara jävlig att få ut. Har du möjlighet kan du testa och köra den 24h eller något sånt med din jetpump.
Jag har en IBC-tank (1kbm) där det är brine kvar i, kommer ingen mer luft när jag kör med jetpumpen genom hela systemet.
Jag ska koppla bort VPn och köra jet-pumpen direkt mot kollektorn och ha returen direkt från andra kollektorn tillbaka till IBC-tanken, så ska jag köra åt båda hållen, så får vi se om det hjälper.

Du säger 2 slingor, det kan nog vara så att endast en slinga går, den andra är det luft i. Kan du stänga av en slinga och bara köra jetpumpen på den. Det kan ta lite tid att få ut all luft, kör minst 12 timmar på varje slinga.
PS Du har inte glömt att stänga mittenventilen på påfyllningskopplet, då går det bara runt inomhus och värmen kommer från pumpen.

J jonaserik skrev:
Du säger 2 slingor, det kan nog vara så att endast en slinga går, den andra är det luft i. Kan du stänga av en slinga och bara köra jetpumpen på den. Det kan ta lite tid att få ut all luft, kör minst 12 timmar på varje slinga.
PS Du har inte glömt att stänga mittenventilen på påfyllningskopplet, då går det bara runt inomhus och värmen kommer från pumpen.
Tack för svaret.
Slingorna är svetsade ute i backen, jag har bara två slangar in i kåken (tillopp och retur).
Jag svetsade för exakt motstånd på båda slingorna, längd och hur de ansluts till varandra.
Vi har ju fått i så mycket brine som vi räknade ut att det skulle gå åt, så det lär inte stå luft i en hel slinga, möjligtvis står det lite luft nånstans, men det räknar jag med är normalt och kommer lufta av sig med tiden.
Jag upplever mer att det blir problem när jag startar brinepumpen, då lever det om och man känner hur det går runt luft, som om den kaviterar.
Svetsade värmekollektorslingor i grävd schakt med anslutningsrör och stödträ.
Skapa konto

Ignorera PEM slangarna, de har inget med kollektorslingorna att göra.

Jepp med kavitation så blir pumpen varm och har du otur så börjar det koka i pumpen och den pajar. Får inte pumpen tag i KB så blir det kavitation, har du plastkärl så nivån syns och på vilken sida om pumpen sitter det. På sugsida så sjunker nivån och på trycksidan ökar den, händer inget så finns ett vacum i dina slangar p.g.a. luft som håller igen. Det med som du säger svetsade för att få lika flöde kan du glömma, för att få rätt flöde i varje slinga måste du ha flödesmätare och strypventiler på varje slinga. Har du inte möjlighet att stänga av varje slinga så har du ett stort problem. KB går alltid lättaste vägen och i vilken slinga det går lättast i vet du inte, kanske du kan känna på dina slangar vilken som det skorrar mest i, men svårt.

• Gilla
Olle81
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.