B
Hej

detta med att kyltekniker ska installera L/L, finns det inga som har vanlig Brine mellan ute och innedel?

dvs en värmeväxlare i uteledel, då skulle allt bli säkert och vem som helst kan installera

tommib
Det skulle också bli väldigt mycket sämre verkningsgrad. Det är fasövergångarna som gör det mesta av energiöverföringen.

B
tommib tommib skrev:
Det skulle också bli väldigt mycket sämre verkningsgrad. Det är fasövergångarna som gör det mesta av energiöverföringen.
iof, men skulle ju slippa installatör…..

B Boan skrev:
iof, men skulle ju slippa installatör…..
vad är bäst, spara pengar på installation eller på drift? Jag har hellre lägre driftkostnader med hög verkningsgrad, så dyrt är det inte att installera.

nu har jag iof kylcert så jag får lagligt installera själv, valde dock (mest pga tidsbrist) ta in en firma som fick göra det när jag installerade en pump hemma i julas

• Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Jag skulle också gärna slippa installatör men faktum kvarstår att driften blir såpass mycket sämre att det inte är rimligt

Men det är en ganska intressant frågeställning. När det gäller llvp så har vatten mellan utedel och innedel vart standard i Norden. Det är effektivt och har en bra värmeledningsförmåga. De senaste åren har japanska maskiner börjat välla in och med det kommer gasen mellan ute och innedel.
Fortfarande ger de med vatten mellan ute och inne något litet högre effekt.
Frågan är varför det skulle vara så stor skillnad mellan ll och llv.
Nu finns det knappt ngn dokumenterad problematik med frysning pga av strömavbrott etc, men om man nu absolut skulle vilja uppnå detta, finns det ingen rimlig tillsatts som åt minstonde ger nästan samma effektivitet som gas?

Sittställning
Jag tror man får se det som kugghjul i en maskin, ju fler man har desto fler förluster på vägen så att säga.

Sittställning Forlowt skrev:
Jag tror man får se det som kugghjul i en maskin, ju fler man har desto fler förluster på vägen så att säga.
Hur menar du. Vatten är en bättre värmebärare än gas och växla mot luft eller vatten måste man ju oavsett.

Sittställning
G guggen skrev:
Hur menar du. Vatten är en bättre värmebärare än gas och växla mot luft eller vatten måste man ju oavsett.
Fler rörliga delar, förluster i utväxlingar osv. Varje växlingspunkt har en förlust.

Nu tänkte jag att det skulle vara vatten mellan inne och utedel istället för gas i en LLVP som TS skrev om. Då blir det gas-vatten-luft istället för gas - luft.

Gas använder man som värmebärare för att utvinna värmen ur även kall luft något som vatten inte kan göra pga av dom olika kokpunkterna gas kontra vatten har väl

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Troligen skulle VPen bli betydligt dyrare också, en extra vvx, en cirkulationspump, et expansionkärl och en vätska till.
Det kanske tom motsvarar de typ 4000:- det kostar att få den monterad

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Att det skulle bli mycket sämre verkningsgrad håller jag inte med om. Fasövergången har du ju ändå, så det enda som sänker verkningsgraden är ett till värmeväxlarsteg.
Konstruktionen med separat värmebärare finns ju för luft/vattenvärmepumpar utan att dom har någon dramatiskt sämre verkningsgrad.

Största anledningen till att man inte ser den konstruktionen är dels att det blir dyrare och dels att man i 90% av världen inte har samma krav på certifierade kyltekniker för att koppla ihop prylarna.

Något som vore bättre är att man tog fram standardiserade och väl fungerande snabbkopplingar så att vem som helst kan koppla ihop gasledningarna på ett säkert sätt.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
P
dyrare blir det men det är bara att säga till din vvsare att fylla systemet med brine istf vatten så....
förr i tiden ville folk ha olja i !!!
värmeöverföringen blir dock sämre med alla alternativ jmf med rent vatten jag räknade på sånt en gång i tiden
sen om brukaren märker något är en annan sak...

• Gilla
guggen
  • Laddar…
På llvp, om man tex tittar på mitsus modeller, så har tom de med vatten (jämfört med samma modell gas) ut ngt högre verkningsgrad och effekt. Men där har man å andra sidan samma antal växlingar då det bara är frågan om det görs inne eller ute.
Men i luft luft sammanhang så blir det uppenbarligen onödigt med en extra växling.
Håller med om att vettiga snabbkopplingar vore det bästa.

B
G guggen skrev:
Men det är en ganska intressant frågeställning. När det gäller llvp så har vatten mellan utedel och innedel vart standard i Norden. Det är effektivt och har en bra värmeledningsförmåga. De senaste åren har japanska maskiner börjat välla in och med det kommer gasen mellan ute och innedel.
Fortfarande ger de med vatten mellan ute och inne något litet högre effekt.
Frågan är varför det skulle vara så stor skillnad mellan ll och llv.
Nu finns det knappt ngn dokumenterad problematik med frysning pga av strömavbrott etc, men om man nu absolut skulle vilja uppnå detta, finns det ingen rimlig tillsatts som åt minstonde ger nästan samma effektivitet som gas?
Kan du ge ett exempel på en LLVP som har vatten mellan innedel och utedel (monoblock exkluderade eftersom de inte har nån innedel)?

B BSOD skrev:
Kan du ge ett exempel på en LLVP som har vatten mellan innedel och utedel (monoblock exkluderade eftersom de inte har nån innedel)?
De flesta som installeras i Sverige. Ctc, NIBE (har numera även en gas modell) etc. Även tex Mitsubishi har samtliga modeller i både vatten och gas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.