Värmepumpar
Anonymiserad 282191: En llvp tar inte in någon luft utifrån,cirkulerar bara runt befintlig luft i rummet,därför överlägsen jämfört med en portabel ac tex.
jonaserik: Inte vrida med handen, är det på axeln eller är det en medbringare på axeln, ventilen ska gå lätt att röra på. Smäller det i motorn när den går så går ventilen för trögt och växellådan i motorn kuggar över, provkör med motorn i luften, att VP löser på HT är att VP inte blir av med värmen, flödeproblem till 90 % . El-patron för VV är s.k sommardrift/nödläge och ingen
Josth: Man tjänar normalt en del på att värma med värmepump istället men när aggregatet sitter på övervåningen blir värmebehovet den kan tillgodose begränsat. En värmepump som värmer huset bör sitta på nedervåningen då värmen sprids uppåt. Tvärtom med kyla.
Maxwells demon: Om den högra är framledningen till konvektorn och vänstra returen så ser den att kunna sitta rätt.
Anonymiserad 137805: ingen av dessa verkar vara aktuella
Anonymiserad 282191: Eller så tar du fram konstnären inom dig och målar in kanalen i tegelväggen helt osynligt:D kan ju ta ett tag...:geek:
MacMelmac: Har nu fått hjälp av en lokal firma där en kund med garanti haft samma fel. De har felsökt och kommit fram till styrkortet på utedelen. Vet att det kostar Inkl. EEPROM ca 2000 SEK och plus arbete. Fick en ny motor till innedelen av Samsung som börjat bråka igen. Tydligen byttes det till en lika dan utan keramiska lager förra gången. Ser ut som att det blir en kostnad på en femtedel av
sinuslinus: [citat] Svårt att få ihop allt med din måttsättning. Jag gissar att du ska gjuta en 95 mm tjock betongplatta?
jonaserik: Det är inte långt så det går att flytta VP, är garaget färdigt så får du gå upp i tak där. lämpligt att ha 28 rör som matarledning då. Vad för VP+ innedel har du
jonaserik: En vanlig rörfirma med lite äldre gubbar i brukar klara det med en sådan felsökning, finns kluriga unga med. Tala bara om vad som händer och vad du gjort först. alla behöver en första inblick vad som händer.
alm82: Temperaturerna kan avläsas på ecoel, under aktuell driftinfo
jonaserik: Går inte fläkten så frostar den inte av heller och stänger ner allt, gör en norsk resett , stäng av elen och vänta 10 min och hoppas på att den startar.
Stugmannen: [citat] +1 på Mitsubishi Bra kvalitet som håller länge. Har en själv sedan flera år och är mycket nöjd. Låg elförbrukning i förhållande till värmeutveckling.
useless: 4,7 kohm NTC. Ersätt med vilket standardmotstånd som helst, eller köp en ersättare hos t ex JS energi: https://jsenergi.com/bosch-reservdelar/per-pump/bosch-cc-160-135-kw/006-givare-ntc-1338mm-molex.html
Josth: Om man snålar med varmvattenet kan den klara sig utan elpatronen ner till en utetemperatur kring 6 °C så som det är nu med kallare väder bara på natten.
useless: [citat] Ok. Ja, i så fall finns det fyra varianter; Enhetsaggregat med tillhörande elpanna, splitaggregat med tillhörande elpanna, enhetsaggregat som dockas till befintligt system och splitaggregat med hydrobox som dockas till befintligt system. [citat] Jo. Enhetsaggregat tillåts ha dubbelt så mycket kylmedia som platsbyggda aggregat innan det krävs årlig täthetskontroll "System som är
Seaman 64: Hej! Önskar lite hjälp: Skall installera bergvärme i en enplansvilla i Södermanland (Sparreholm). undrar om ni i närområdet kan dela med er av vilka som installerat och servar era bergvärmepumpar? Är ju en fördel om firman ligger nära där man bor (resekostnader). Jag har några mil till de flesta större städer. Katrinholm, Eskilstuna, Nyköping o.s.v så det får jag ta( några mil i
Dortmunder DAB: Är nästan säker på att det var förångningstempen som gick ner mer och mer på min 360p när kompressorn var utsliten, har för mig att den gick ner till -15 till slut och lät svagare. Kolla om förångningstempen gått ner ännu mer nu. Ny kompressor med montering går på ca 20.000, jag investerade i bergvärme istället för att slippa oljudet. Har maskinen funkat bra tills nyligen? Hade
mexitegel: Är en väldigt god idé att förbereda för både vatten och avlopp när man ändå håller på. Bortsett från ÄTA och ockerpriser så är det mycket billigare än att komma på det i efterhand. Eftersom det är en kostnad för rör specad så är det dagvatten (regnvatten) om det inte är avlopp. Ett sådant 6m-rör kan du köpa för ca 200 kr.
Josth: Var i landet står huset? När är det byggt? Vilken framledningstemperatur behövs i radiatorerna för att hålla 20-21 °C vid den dimensionerande vinterutetemperaturen DVUT? Oisolerad källare med golvvärme kan dra mycket värme särskilt om det inte finns isolering under golvvärmeslingorna. Fukt kan styras till kallare delar av källargolvet.
Josth: Kör man en värmepump mot en för liten volym värmevatten kan det bli väldigt många start och stopp som sliter på kompressorn. 20 liter per kW tror jag rekommendationen är om jag minns rätt. Därför har man i princip alltid rekommenderat tank om man bara vill ha värme i badrumsgolvet eller källaren på sommaren. Nu är dock F2120 varvtalsstyrd så jag skulle lyssnat med NIBE vad deras
Anonymiserad 137805: Självklart skulle ditt förslag med slang gjorts från början
björnen123: [citat] Många tack, kommer en på tisdag och kollar
Comfort Thomas: Då du frågar om bättre placering antar jag att nuvarande placering inte fungerade så bra. Eller så var pumpen för klen eller att ni valt för låg fläkthastighet. Bäst placering spridningsmässigt behöver inte betyda att det är bästa placeringen för komfortens skull, lite jobbigt att ha oljud/blåst på sig hela tiden så näst bästa placering kan vara den bästa kompromissen. Inte