Jag ska få en LLVP med två innerdelar installerad i nästa vecka.

Huset är vanligt trähus.

Hur bör genomföringarna till innerdelarna isoleras och tätas?

Detta sköts av installatören men jag är lite orolig för försämrad ljudisolering i och med hålen (en innerdel ska placeras i ett sovrum).

Skulle därför vilja veta vad man rimligen kan kräva :)

P
I injonil skrev:
Jag ska få en LLVP med två innerdelar installerad i nästa vecka.

Huset är vanligt trähus.

Hur bör genomföringarna till innerdelarna isoleras och tätas?

Detta sköts av installatören men jag är lite orolig för försämrad ljudisolering i och med hålen (en innerdel ska placeras i ett sovrum).

Skulle därför vilja veta vad man rimligen kan kräva :)
det är ju så att installatören isolerar på det sätt hen tycker är bäst, vill du ha det på ett annat sätt får du göra det efteråt

Så det är omöjligt att förklara för en värmepumpsinstallatör hur man vill ha slutresultatet?

electroluxaren skrev:
det är ju så att installatören isolerar på det sätt hen tycker är bäst, vill du ha det på ett annat sätt får du göra det efteråt
Hur skulle du isolera/täta en sådan genomföring i trähus om det var viktigt med god ljudisolering?

Vilka är de vanligaste metoderna som används?

P
I injonil skrev:
Hur skulle du isolera/täta en sådan genomföring i trähus om det var viktigt med god ljudisolering?

Vilka är de vanligaste metoderna som används?
Trolleflex som i nedanstående inlägg fungerar bra.
Och man behöver inte göra det för ljudet utan för att det inte skall transportera kyla.
Enklast är att fylla fogskum, men då blir det inte kul att göra något där i framtiden

• Gilla
injonil
  • Laddar…
Tack för era svar! Jag kan tyvärr inte få tag på Trolleflex. Den enda firma i närheten som hade något liknade hade endast för 70mm och installatören använder 63mm borr...

Hoppas det går att få det bra även utan :)

Inte lär du höra ljud genom hålet , på utsidan har du en kanal som hindrar lite och på insidan har du en innerdel som täcker hålet och som i sig själv låter så får du in lite drev och fog så måste det vara omöjligt att du hör något genom själva hålet

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.