Vi har haft övervåningen luftkonditionerad sedan sommaren 1998. Både kompressordelen och luftkylaren är av märket "Airwell".
Kompressordelen är en Airwell GC 18F.
Fläktluftkylaren är en Airwell GTW 18F.

Idag slutade kompressordelen fungera efter lång och trogen tjänst och jag har svårt att hitta någon med kompetens och intresse att hjälpa mig åtgärda problemet. Företaget som gjorde installationen gjorde ett bra jobb men upphörde existera för upp emot 15 år sedan.

Jag skriver här för jag hoppas någon ser detta som antingen kan tipsa om någon som kan detta eller råkar hålla på med denna typ av anläggningar själv. Tacksam för alla seriösa tips.

Schematisk ritning av luftkonditioneringssystem i en övervåning daterad 1998-05-25.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad jobbar den med för kylmedia? Vissa kylmedia är numera förbjudna så det styr vilka möjligheter till reparation som finns.

Etikett som varnar för att aggregatet är fyllt med köldmediet R407C och esterolja och inte får släppas ut i atmosfären.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ok, det kylmediet finns fortfarande och används i bergvärmepumpar m.m. Gäller att hitta en kyltekniker som håller på med det och har rätt utrustning. Några som jag vet har arbetat även med lite udda system runt om i landet är Rumsventilation i Åkersberga utanför Stockholm. De verkar dock ha semesterstängt nu. http://www.rumsventilation.com/Kontakt/

• Gilla
HenFre
  • Laddar…
Man kanske även kan prova att kontakta Airwells svenska grossist, Esséns i Tyresö, om de vet vilka firmor som arbetar runt dina trakter och är bra kyltekniker(?) https://essencompany.se/airwell/

• Gilla
HenFre
  • Laddar…
P
det svåra här är ju styrningen, annars är det ju bara att byta utedel till vad som helst. ev spola systemet så att gammal olja reduceras.

• Gilla
HenFre
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
det svåra här är ju styrningen, annars är det ju bara att byta utedel till vad som helst. ev spola systemet så att gammal olja reduceras.
Anar att det är så. Tips om någon som kan göra jobbet?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.