1 126 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Ang luft/vattenpump
Jag ska införskaffa mej en luft/vattenpump
Har fått offerter för
Mitsubishi WM85 och EHST20X 3-9,8kw 200L vv
CTC EcoAir M610 10,9kW inverter och i360L i
Ivt AirX407 + Airmodell E9
har försökt kolla igenom skillnader mellan dom men har nog för dålig kunskap för att hitta något speciellt så jag undrar om någon av er har haft någon av dessa pumpar och kan ge råd priserna mellan dom är några tusen
Har fått offerter för
Mitsubishi WM85 och EHST20X 3-9,8kw 200L vv
CTC EcoAir M610 10,9kW inverter och i360L i
Ivt AirX407 + Airmodell E9
har försökt kolla igenom skillnader mellan dom men har nog för dålig kunskap för att hitta något speciellt så jag undrar om någon av er har haft någon av dessa pumpar och kan ge råd priserna mellan dom är några tusen
Hur ser energiberäkningarna ut?
En dålig installatör kan få vilken pump som helst att gå kasst, så det är viktigare att jobbet blir bra utfört och att service finns att tillgå när det behövs än att det är ett specifikt fabrikat.
En dålig installatör kan få vilken pump som helst att gå kasst, så det är viktigare att jobbet blir bra utfört och att service finns att tillgå när det behövs än att det är ett specifikt fabrikat.
En viktig fråga när man ska skaffa värmepump är vad behöver huset för framledingstemperatur från pannan för att hålla 20-21 °C inne vid DVUT ute? Golvvärme eller radiatorer? DVUT= dimensionerande vinterutetemperatur och finns i tabell över olika orter från Boverket.
okej tack så mycket för svaret får gå på den installatören som känns bäst dåuseless skrev:
tack för svaret ska kolla upp detJ Josth skrev:
I offerterna ska det finnas en energiberäkning där detaljer kring DVUT och framledningstemperatur framgår. Om dom har använt siffror som inte gäller ditt hus så får du be dom återkomma eller tacka för visat intresse.
Klicka här för att svara
