Värmepumpar
bossebie: Undrar om någon har erfarenhet av denna pump. Är det bra kvalité eller mycket strul med dessa?
Wezo: [citat] Dörren till vardagsrummet är borta. Det är alltid öppet där, och sovrummen är dörrna öppen på dagen... ovanför entrédörren går ej platsen är för lite
Asani: Hej! Det har du säkert rätt i och ngt vi också reflekterat över... Tack för att du tog dig tid! Kommer en säljare här strax som ska kolla hur det ser ut i person, ska se vad de säger också. Ha det fint!
salbo: Rätt sen på bollen här. Har noll koll på värmepumpar. En kompis har en rego 600 som är paj. Fick bara 123V till köldbärarpumpen. Låg pressostat. Jag har kollat på kretskortet men har ingen aning om vilken pinne på kontakterna som går vart och har inget schema. Någon som har något tips? Tänker nu googla ihjäl mig för att få grepp om vad som styrs i enheten så jag kan klura ut
PNO: Hade ett liknande problem på min CTC-pump för några år sedan. Då var det kabelbrott i anslutningen mellan pumpens styrning och kompressorpaketet i botten. Vet inte hur Nibe är byggda, men på CTC är det en delbar plint däremellan, och där var det en dålig anslutning. Pumpen gick därför bara på två faser och motorskyddet gjorde precis det som det ska - det löste ut. Tog en kvart och
Cap81: [citat] @Mathias - Var sitter Brine in och ut givare? Kan du visa med en bild?
Anders Asperen: [citat] Tack för din klokskap, vi börjar med en och ser hur det funkar :-)
BirgitS: [citat] Jag hoppas att det inte är tänkt att din mormor ska gå direkt på betongen. Ett trägolv kyler inte fötterna som klinker. En luft/luft-värmepump sprider värmen bra även till ett loft men det gör inte golvvärme.
Altaböke: [citat] Helt rätt, men om A/C:n är överdimensionerad så kan det bli 100% RH inne eftersom den bara jobbar en kort tid och då inte hinner torka. I Miami hade jag två olika A/C i uthuset och beroende på om jag ville kyla eller torka så använde jag den stora eller den lilla.
Anonymiserad 137805: [citat] A om du vill ha det svalare i sovrummet C i kök är aldrig bra med matos det fettar igen rätt rejält B kan funka men utrymmet är det minsta så risken är att den stänger av innan allt det andra är tempererat
Josth: Krävs byte av hela trevägskopplingen med ställdon om man vill byta till LK.
richardtenggren: [citat] Typ dessa kanske? https://www.vvsgrossen.com/produkter/rordelar-kopplingar/pe-kopplingar/plasson-instickskopplingar/vinkel-liksidig/plasson-push-fit-for-pe-vinkel-40/ https://www.muovitech.com/SE/?page=news&id=463
ErikNyholm: Tack nu när jag tog en närmare titt så ser det ut som du säger, jag vänder på den!
jonaserik: Har du manualen med EL-schemat , om inte , ge mig ett PM med din mailadress så får du den. Bara bilder går att ladda upp.
Josth: CTC ser ut att klara upp till 57 °C framledningstemperatur vid -16 °C ute (om värmeeffekten räcker). Det passar bra om man t.ex. har ett hus byggt med lågtempereratur värmesystem 55/45 °C. Det infördes runt mitten på 80-talet när också frånluftsvärmepumparna började slå igenom.
Maxwells demon: Här är några länkar. Kanske inte är så mycket billigare trots allt? Beställde en stor fläktkonvektor från breeze förra året då tyckte jag priserna såg så bra ut när jag surfade runt på multisplit för skojs skull. https://www.breeze24.com/klimaanlagen/klimaanlage-sets/monosplit-und-multisplit-set/multisplit https://vetall.de/Multisplit-Klimaanlagen_2
tysken: [citat] ja det hoppas jag med - så sjukt svårt att hitta bygghandel och rätt utrustning bara!
Anonymiserad 137805: du skall använda stickproppen som elanslutning som alla kinesiska värmepumpar det finns ingen anslutning för matning i utedelen, där finns bara plats för kommunikationskabeln
Joonazz: Vi kör frikyla med 130m borra o ett FTX: REC Temovex Blue 4 i vårt hus som blev klart förra året Fungerar väldigt bra och sovrummen som har ca 10l/s kunde hålla 24 istället för 32 som de var ute några dagar. Frikylan tillsammans med markiser gör underverk. Utan markiser förra sommaren så jag vet att dom behövs :)
camaro1969: Nibe tror det blivit beläggningar utanpå slingan.. så hur får man bort det då?
etompau: En frånluftvärmepump är ett alternativ. https://www.nibe.eu/sv-se/produkter/varmepumpar/franluftsvarmepumpar?gclid=EAIaIQobChMImIaZgKiA8gIVwf-yCh3A9Q7TEAAYASAAEgKOrvD_BwE Ett FTX-system ska ej ses som ett värmesystem utan används för ventilation. Särskilt populärt i nya fastigheter som har en högre täthet än äldre hus.
Agite: Det låter spännande! Har ingen erfarenhet själv men det låter bra om det går. Skall också bygga hus med bergvärme och skafferi…. Måste fråga om du fick svar eller om du prövade? Hur gick det i så fall?
EddieHansson: En ytterligare fråga. Jag behöver dra rör mellan fördelaren och värmepumpen. Det rör sig om ca 50cm i väggen. Ni ser på bilden nedan. Jag hade från början tänkt dra PEX 20 eller CU 22 men inser att det blir mycket svårt att få till böjarna. För PEX finns inget bockstöd utan man måste använda installationsbox vilket komplicerar och fördyrar installationen en hel del. Räcker det
Dennis Andersson1: Hej! Du måste komplettera med en 3-vägsventil! Kolla med ivt på deras poolpaket.
AndersS: [citat] Under vilka förutsättningar och kostnad utifrån ditt totala värmesystem. ;) Många stirrar sig blinda på marknadssiffror utan att sätta in pumpen i just "den" fastighetetens förutsättningar.