N
NiklasIns: Tack [citat] tack Demmpa för svaret
20 svar · 23,9k läst
·
F
Anonymiserad 137805: [citat] Nä det är verkligen inte tydligt. Men troligen så slipper hen att stötta med andra värmekällor när vp når längre med högre fläkthastighet. Vi vet heller ingenting om övriga förutsättningar så infon i ditt fall har ringa värde.
21 svar · 3,6k läst
·
DC73
DC73: [citat]
4 svar · 2,7k läst
·
useless
useless: Öppna värmepumpen och kolla om det sitter något anslutet på innegivarens plint på ingångskortet. I så fall får du följa kabeln så hittar du förhoppningsvis givaren. Är inget anslutet så har du kanske råkat aktivera den av misstag i styrsystemet? I så fall får du avaktivera den igen.
5 svar · 4,2k läst
·
T
tobbetk: Termostaten på bilden har inget med värmepumpen att göra :thinking: Är du säker på att du har en rumsgivare installerad ?:thinking:
2 svar · 2,0k läst
·
N
Nemiia: [citat] Ok bra info, tack!
18 svar · 16,4k läst
·
D
Anonymiserad 137805: [citat] Det är ju rätt mycket arbete bara med takkasseten och monterar du den själv utan att ansluta så blir säkert hen som gör resten väldigt välvilligt inställd. Bara att fråga...
3 svar · 2,7k läst
C
Carl Johansson: [citat] jag hörde mig för i facebookgrupper, och det ska mycket riktigt finnas automatisk återstart och nästa vecka ska installatören återkomma med instruktioner eller så fixar dom det vid tillfälle.
31 svar · 24,8k läst
·
K
Kalarne: [citat]
21 svar · 6,5k läst
K
21 svar · 6,5k läst
B
Bosse Lundgren: [citat] tack för ett bra svar
2 svar · 1,1k läst
Dheri
Dheri: [citat] När det gäller ljudet i radiatorn så handlar det antagligen om att det behöver luftas.
9 svar · 5,9k läst
·
E
etompau: [citat] Manualerna för denna termostat är ganska/mycket oklara. Det ser ut som den är gjord för amerikanska grejor. Det framgår inte tydligt vad som krävs för spänningsmatning av enheten ex. "signalerna" från din bef. termostat är bara en växelspänning till/från på 24 V som styr drivdonet. Ang. estetik, så finns det andra termostater till ditt golvvärmesystem som kanske är mer
3 svar · 2,7k läst
·
-= Fredrik =-
-= Fredrik =-: Tusen tack för svar! Då får jag kolla på om det finns nån bra elmätare till pumpen och om det är värt att installera.
2 svar · 2,5k läst
C
Carl Johansson: [citat] Jag fick inga ockerprisade anbud men offerterna hade väldigt olika upplägg med lågt grundpris dyra tillval eller tvärtom. Intressant var att två installatörer offererade värstingmaskiner av nibes och boschs serier till väldigt bra pris där även tillval som fläktkonvektor var bra prissatta. Detta var såklart lockande...men. I princip alla installatörer hade lite olika syn på
28 svar · 3,3k läst
P-plats
P-plats: [citat] Har bara bra saker att säga om alla inblandade än så länge och det låter bra att det är positivt med vatten i borrhålet när det gäller energin. (y)
8 svar · 7,4k läst
·
T
Takgrund: Förutsättningen är en 500 liter tank ihopkopplad med en solfångare. I den sitter två elpatroner. Jag vet inte vilken effekt dom har men det har alltid räckt för att värma vårat hus på vintern (när vi inte använt pellets) så länge vi har bott här. I tanken finns även värmeslinga för tappvatten. Tidigare fanns det en oljepanna från 1960 som jag konverterade för pellets. Jag har
0 svar · 3,1k läst
·
B
Beretic: Kul att se att det löste sig med ditt rör :rofl:
6 svar · 1,6k läst
·
A
atomlab: När jag började proja mitt hus så var det otroligt svårt att få till att få det är 3 storters installatörer och ingen är ofta duktig på allt. Första 3 sa som ovan. Gjuta in elvärme. Det vägrade jag för att slippa ha 2st termostater. Sedan när det var utagerat så kom jag till kylan. Då var det svårt att få till att den både gör värme och kyla. Såklart. Men det löste sig
8 svar · 2,1k läst
E
elenik: Hej! Vi har en luft-vattenvärmepump IVT AirX och sedan igår visas felmeddelandet H01/5266 på reglercentralen. Har försökt leta efter vad felkoden kan betyda utan att hitta någon trovärdig källa. Någon som vet vad felkoden står för?
0 svar · 3,2k läst
J
Josth: Ja det bara för att visa temperaturen. Kan tänkta mig att det är bra om man håller på och loggar mycket.
3 svar · 3,1k läst
G
Gunnar92: Hej! Jag ska byta jordvärmepump och även gräva mer kollektorslang då jag har 750-800m just nu.. Gården är på ungefär 500kvm (Två hus med kulvert mellan), har nu fått flera offerter och jag har fått bra intryck av en rörmokare som tycker jag skall installera en fastighetspump "BOSCH COMPRESS 7000 lw 22" och gräva ner 400m extra kollektorslang. Gården ligger i Hudiksvallsområdet. Vad
0 svar · 1,5k läst
Magico78
Magico78: [citat] Tack så mycket! Det förklarar saken. Då vet jag var jag ska leta. :D
2 svar · 3,4k läst
Sittställning
Sittställning: Vi satte vår IVT 12 prn ovanför ett fönster, där va det 40 cm nästan och det är lite trångt men fungerar bra.
23 svar · 4,0k läst
·
Erkn
Erkn: För den nyfikne kan jag informera att det var denna ventil som läckte, nu fylls inte dunken lika snabbt.
6 svar · 1,7k läst
·
mexitegel
mexitegel: Om någon undrar över mitt lösryckta inlägg så är det ett svar på ett inlägg som togs bort… :mad:
7 svar · 9,8k läst
useless
useless: Om det är nytt kärl och trycket är borta så är det troligen ett läckage nånstans. Du kan ju lukta och kolla i och runt värmepumpen om det luktar sprit eller är kladdigt någonstans. Annars är det stor risk att det är nånstans i marken det läcker.
7 svar · 3,3k läst
·
Snailman
Snailman: [citat] I ett annat hus har jag en frånluftsvärmepump F250 tillsammans med ett tilluftaggregat SAM40, så i det huset är det rör för både till och frånluft. Man brukar sätta aggregaten bredvid varandra, men vet inte om det är nödvändigt. I huset med bergvärme så har jag ett ftx aggregat och rör för till och frånluft.
14 svar · 8,8k läst
·
J
Josth: De är nog bra båda två. Välj den som har bästa installatörsfirman.
1 svar · 1,9k läst
I
Ingmarsson: Hej Jag håller på att installera bergvärme och försöker förstå vad som är bästa sättet att dra in slangarna i huset. Vårt hus är på platta och med träfasad från -94. Pumpen kommer stå i tvättstugan där det är golvvärme så kanske ett borrhål nedåt i plattan är att riskera problem. Sedan har jag också grävt en kulvert till garaget som också skall kopplas in i
0 svar · 1,8k läst
J
Josth: Ta gärna lite fler bilder närmare så man ser vad det är för något.
1 svar · 4,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.