Hej.

Det här är första sommaren jag använder kylningsfunktionen. Har gjort det i ett par veckor nu utan problem men nyligen vid två tillfällen har den spottat ut vätskedroppar när jag har startat den på morgonen.
Min säng ligger precis under värmepumpen. Jag bifogar en bild så ni ser hur det ser ut. Jag har svårt att se färgen så jag vet inte om det är smutsvatten eller någonting annat. Det är inte mycket vätska utan endast några droppar precis när den startas. De hamanr ca 1-1,5 meter från värmepumpen.

Vet ni vad det beror på och hur jag förhindrar det från att ske i fortsättningen? Lite surt att behöva tvätta sängkläder två dagar i rad :/

• Vita sängkläder med små vätskedroppar, indikerar vattenläckage från värmepumpen ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kolla att kondensvattenslangen är ansluten och fungerar hela vägen. Man kan ta en liten vattenkanna och fylla vatten i tråget under fläkten i innerdelen och se att det rinner ut vid utedelen någonstans. Lamellpaketet i innerdelen kan emellanåt behöva rengöras och man kan spruta på rengöringsmedel med en blomspruta och sedan skölja med vatten.

P
Kör den på bara fläkt en stund innan du stänger av den för natten

Nu när jag tittar efter under dagen ser jag att det finns väldigt små droppar på sidan av sängen som är närmast värmepumpen. De är väldigt små och få så det syns knappt om man inte verkligen inspekterar sängkläderna. Jag hade nog inte upptäckt dem om inte mina sängkläder var vita. Dropparna verkar alltså ha hamnat ca 0,5 m från värmepumpen.

Ska värmepumpen kunna leda bort all kondensvatten eller blir det alltid någon skvätt som spottas ut?
Var kan jag hälla i vatten för att kontrollera? Det finns inget att behålla vattnet under fläkten. Det är bara en lutning nedåt :(

• Vatten droppar på en värmepump nära sängen, synliga mot den vita bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
D Danville skrev:
Nu när jag tittar efter under dagen ser jag att det finns väldigt små droppar på sidan av sängen som är närmast värmepumpen. De är väldigt små och få så det syns knappt om man inte verkligen inspekterar sängkläderna. Jag hade nog inte upptäckt dem om inte mina sängkläder var vita. Dropparna verkar alltså ha hamnat ca 0,5 m från värmepumpen.

Ska värmepumpen kunna leda bort all kondensvatten eller blir det alltid någon skvätt som spottas ut?
Var kan jag hälla i vatten för att kontrollera? Det finns inget att behålla vattnet under fläkten. Det är bara en lutning nedåt :(
kör den på fläkt innan du stänger av den så torkar det bort

electroluxaren skrev:
kör den på fläkt innan du stänger av den så torkar det bort
Tack. Detta löste problemet. Innan stängde jag av den medan den kylde.

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.