2 201 läst · 16 svar
2k läst
16 svar
Kyla!
Sida 1 av 2
Medlem
· Sverige
· 5 360 inlägg
Korrekt svar: ca 2 - 4 kWh per dygn. Normalt halva priset av en typisk glasspinne med andra ord, beroende på belastning och aktuellt elavtal.
Utslaget över året är kyldriften i Sverige marginell på en L/L-värmepump.
Utslaget över året är kyldriften i Sverige marginell på en L/L-värmepump.
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 103 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 103 inlägg
Varför räkna i kronor och ören?
Räkna i komfort istället, vi skaffade våran L/L först o främst för kyla på sommaren. Sen att den sparar el på vintern är bara ett plus.
Så skönt att kunna sova i behaglig temperatur istället för att ligga och svettas som fan.
Räkna i komfort istället, vi skaffade våran L/L först o främst för kyla på sommaren. Sen att den sparar el på vintern är bara ett plus.
Så skönt att kunna sova i behaglig temperatur istället för att ligga och svettas som fan.
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Du blandar nog ihop det med att du får tillgodogöra dig kompressor effekten när du räknar COP. Att ändra energinivån i en grej åtgår lika mycket effekt åt båda hållen.F fiskbuggaren skrev:
I kronor räknat så har vi kylt bottenvåningen 102m² under juni månad för 48kr.
32kWh har luftvärmepumpen förbrukat och sen räknade jag på att varje kWh kostar 1,5kr. Kostar varje kWh istället 2kr har vi kylt för 64kr. Det har alla råd med. Men likt förbannat hör man varje år "blir det inte dyrt att kyla?" NEEEEEEEEJ DET ÄR INTE DYRT!!!!! Femte sommaren nu som vi kör kyla och jag har inte behövt göra avkall på något.
32kWh har luftvärmepumpen förbrukat och sen räknade jag på att varje kWh kostar 1,5kr. Kostar varje kWh istället 2kr har vi kylt för 64kr. Det har alla råd med. Men likt förbannat hör man varje år "blir det inte dyrt att kyla?" NEEEEEEEEJ DET ÄR INTE DYRT!!!!! Femte sommaren nu som vi kör kyla och jag har inte behövt göra avkall på något.