S
V Vector skrev:
[länk]. Dom här brukar vi använda
OK, tack.

Å jag var rätt ute när jag i ett annat inlägg skrev att luftreningsfunktionalitet är något som man inte får i en frikyla-lösning (så som i luft/luft-innedelar)?:thinking:

Jo det får man. Avfuktining och filtrering. Finns konvektorer med väldigt hög filtrering.

• Gilla
Spanarn10
  • Laddar…
B
mexitegel mexitegel skrev:
Först behöver ni ställa er frågan hur mycket kyla ni behöver? Schablonmässigt kan man säga att en fastighet kräver 3ggr mer kyleffekt än värmeeffekt för att kunna hålla jämn temperatur året om.
Stämmer väldigt dåligt. 30-70W/kvm är normalt behov av kyla, där det snarare är det lägre spannet som gäller, om man har lite solinstrålning/kan begränsa sol in med markiser. Med den tumregeln du nämner så skulle värmebehovet vara 10W -22W/kvm, dvs en 100kvm villa skulle klara sig på 1 -2.2 kw värme på vintern? Men det beror väl förstås även på om man siktar på att hålla 19C inne året om eller om man nöjer sig med att hålla sig under 25c inne sommartid.

Tittar man på scop värdet(årsvärmefaktor) så är det faktiskt ganska minimal skillnad om man jämför en bra luft luft, med en bergvärmeanläggning även vid låg framtemp. Det går att komma upp i scop runt 5, I alla fall på pappret, för de södra delarna av landet.

Däremot blir det snabbt större skillnad I prestanda om man tittar på norra delen av landet, eftersom det är många timmar med kallt klimat. Luftvärmepumpen blir ju bättre än bergvärmen när det är varmt ute. I södra Sverige så känns det svårt att motivera bergvärme baserat på ekonomin i alla fall.

En luft luft vp håller väl en ca 10år, och sedan skrot av i princip hela installationen. Sätter du in luftkonvektorer och nyttjar borrhålet borde de hålla mycket längre än så, och de borde kunna repareras på ett enkelt sätt. carisma fly cvp är populär för frikyla. Frikyla blir sannolikt dyrare på kort sikt jämfört med LL vp, men jag undrar om inte det är bättre på riktigt lång sikt om man tänker totalekonomi.

Frikyla skrotar man inte när man byter bergvärmepump.

• Gilla
Spanarn10
  • Laddar…
S
Maxwells demon TotalControl skrev:
Jo det får man. Avfuktining och filtrering. Finns konvektorer med väldigt hög filtrering.
(y)
Tips på modeller?

S
B BSOD skrev:
En luft luft vp håller väl en ca 10år, och sedan skrot av i princip hela installationen. Sätter du in luftkonvektorer och nyttjar borrhålet borde de hålla mycket längre än så, och de borde kunna repareras på ett enkelt sätt. carisma fly cvp är populär för frikyla. Frikyla blir sannolikt dyrare på kort sikt jämfört med LL vp, men jag undrar om inte det är bättre på riktigt lång sikt om man tänker totalekonomi.

Frikyla skrotar man inte när man byter bergvärmepump.
Intressant, låter lovande (för Frikyla-alternativet).

Infon jag fick från ngt annat håll om att man riskerar en markant mängd pengar till råttorna om man åker på ett bergvärmepumpsbyte bara ngt år efter investering/komplettering med frikylautrustning, stämde alltså inte. (Jag tyckte också att det lät lite märkligt.)

Månne är det så att luft/luft-tillverkarna ligger lite före dito luftkonvektorer när det kommer till design/utförande och finesser (wifi-styrning, autojustering av ”blåset” vs rörelser/människor i rummet, o dyl)? :thinking:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.