Hej

Jag har en gammal AC SHARP AY-X095E
Med några år på nacken :)
Har nu fått problem.
Den ger ingen värme eller kyla.
Dock om jag slår på att den ska skicka kyla så blir på ute enheten frostigt/isigt.
Men ingen kyla kommer in. Sedan efter ett tag så blir det normal temperatur på röret igen samma som ute. Och om jag låter den gå på kyla så stannar den och den gula lampan blinkar. (hittar ingenstans vad det kan vara)
Kan det bero på att det är slut med gas i systemet?
Om så vet någon om man kan byta ut kylmediat i den som nu är
R-22 till något annat själv?
//AB_79
 
R22 är gamla grejer som är förbjudna i Sverige och EU sedan länge. I nuläget används R32 i luftvärmepumparna men det går inte att fylla då det är flera saker skiljer.
 
  • Gilla
AB_79
  • Laddar…
Hej
Ok
så det är bara att lägga ner det då då :)
Bara slänga skiten eller ? :)

//AB
J Josth skrev:
R22 är gamla grejer som är förbjudna i Sverige och EU sedan länge. I nuläget används R32 i luftvärmepumparna men det går inte att fylla då det är flera saker skiljer.
 
Efter mer än 15 år är det inte lönt att lägga massa pengar på att försöka olika köldmedier. Blir för dyrt. Bättre köpa nytt med 5 års garanti.
 
P
A AB_79 skrev:
Hej

Jag har en gammal AC SHARP AY-X095E
Med några år på nacken :)
Har nu fått problem.
Den ger ingen värme eller kyla.
Dock om jag slår på att den ska skicka kyla så blir på ute enheten frostigt/isigt.
Men ingen kyla kommer in. Sedan efter ett tag så blir det normal temperatur på röret igen samma som ute. Och om jag låter den gå på kyla så stannar den och den gula lampan blinkar. (hittar ingenstans vad det kan vara)
Kan det bero på att det är slut med gas i systemet?
Om så vet någon om man kan byta ut kylmediat i den som nu är
R-22 till något annat själv?
//AB_79
egentligen en väldigt bra pump
gula lampan blinkar visar att det finns en felkod, tryck och håll inne test-knappen i 3sekunder s får du ett annat blinkmönster
frostar den på ute när du vill ha kyla inne så kan det vara fyrvägaren som krånglar, det är troligen inte magneten för normalläget skall vara kyla det är mer troligt att det är fyrvägsventilen som fastnat i värmeläge
kan gå att knacka på annars blir det dyrt, kan ev vara utedelns kretskort men de är nog omöjliga att få tag på.
köldmedlesbrist får nog anses vara uteslutet.
på utedelen hittar du säker R410A någonstans vilket betyder vilken gas som används.
 
  • Gilla
AB_79
  • Laddar…
Hej
Tack för svaret :)
Helt grön på detta med pumpar :)
Jag har dock ingen testknapp bara en AUX knapp på min pump.
När jag trycker in den ska den gå i automatiskt läge vilket jag tror den gör när jag håller inne den i 3 sek.
Inget annat kommer upp.
Vart sitter fyrvägaren?
//AB


electroluxaren skrev:
egentligen en väldigt bra pump
gula lampan blinkar visar att det finns en felkod, tryck och håll inne test-knappen i 3sekunder s får du ett annat blinkmönster
frostar den på ute när du vill ha kyla inne så kan det vara fyrvägaren som krånglar, det är troligen inte magneten för normalläget skall vara kyla det är mer troligt att det är fyrvägsventilen som fastnat i värmeläge
kan gå att knacka på annars blir det dyrt, kan ev vara utedelns kretskort men de är nog omöjliga att få tag på.
köldmedlesbrist får nog anses vara uteslutet.
på utedelen hittar du säker R410A någonstans vilket betyder vilken gas som används.
 
A AB_79 skrev:
Hej
Tack för svaret :)
Helt grön på detta med pumpar :)
Jag har dock ingen testknapp bara en AUX knapp på min pump.
När jag trycker in den ska den gå i automatiskt läge vilket jag tror den gör när jag håller inne den i 3 sek.
Inget annat kommer upp.
Vart sitter fyrvägaren?
//AB
Interiör av en elpanna med synliga kopparledningar, isolering och dammspindelnät.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A AB_79 skrev:
[bild]
Röret blir helt frostigt
 
  • Isolerat rör med frostskador och synliga isbildningar mot en rödfärgad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A AB_79 skrev:
Röret blir helt frostigt
Det där röret blir skållhett :)
 
  • Skållhett kopparrör i isolerad anordning med synliga ledningar och rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
electroluxaren skrev:
egentligen en väldigt bra pump
gula lampan blinkar visar att det finns en felkod, tryck och håll inne test-knappen i 3sekunder s får du ett annat blinkmönster
frostar den på ute när du vill ha kyla inne så kan det vara fyrvägaren som krånglar, det är troligen inte magneten för normalläget skall vara kyla det är mer troligt att det är fyrvägsventilen som fastnat i värmeläge
kan gå att knacka på annars blir det dyrt, kan ev vara utedelns kretskort men de är nog omöjliga att få tag på.
köldmedlesbrist får nog anses vara uteslutet.
på utedelen hittar du säker R410A någonstans vilket betyder vilken gas som används.
Hej
Kan nog vara så att det kanske har hjälpt att knacka lite på saker och ting .
Röret som blir frostigt har inte tinat ännu i allefall.
//AB
 
electroluxaren skrev:
egentligen en väldigt bra pump
gula lampan blinkar visar att det finns en felkod, tryck och håll inne test-knappen i 3sekunder s får du ett annat blinkmönster
frostar den på ute när du vill ha kyla inne så kan det vara fyrvägaren som krånglar, det är troligen inte magneten för normalläget skall vara kyla det är mer troligt att det är fyrvägsventilen som fastnat i värmeläge
kan gå att knacka på annars blir det dyrt, kan ev vara utedelns kretskort men de är nog omöjliga att få tag på.
köldmedlesbrist får nog anses vara uteslutet.
på utedelen hittar du säker R410A någonstans vilket betyder vilken gas som används.
Hej
Har testat lite nu det verkar som att kompressorn stannar efter ett tag och röret som var kallt blir "varmt" igen. Sen snurrar bara fläkten :(
Blinkar en röd lampa på kretskortet.
en lång sen tre snabba sen tre snabba igen.
Skickar upp en video på detta.
Vet ej vad det innebär.
//AB
 
Hej
Kan det kanske vara sensorn som känner av värmen/kylan?
//AB
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.