Värmepumpar
Anonymiserad 137805: [citat] dessutom har de resetillägg och dyra extrakostnader för längre väg mellan inne och utedel som grädde på moset kan man ju diskutera hur de löser garantier, om detta finns åtskilligt att läsa och jag har tämligen besvikna kunder då alla skyller på alla för att slippa stå för något.
Tallsan: [citat] Bra info låter klokt ska ta reda på det tack för det :) !
Anonymiserad 137805: Överhettade är inte frågan här utan hur mycket luft som går igenom dvs hur mycket effekt du får ut i förhållande till inmatad. För liten luftström ger sämre.
cergod: [citat] Inget enkelt sätt att stänga av kompressorn/värmeskapandet alltså? I så fall kanske bättre att låta den vara på, än riskera att förstöra något. Jag skulle ju kunna stänga av hela värmepannan, men tänker att det inte kan vara så bra att lämna huset utan ventilation.
Anonymiserad 137805: [citat] Bara att alltid ha på kylan så är det inga problem då håller den kallt över tiden och går billigast möjliga
useless: Det finns ingen kondensator i den som tar skada av att pumpen slås av och på en gång per dygn. Vintertid ska man inte slå av den (om den inte ska vara avstängd hela vintern) eftersom det brukar sitta en konpressorvärmare i utedelen som håller oljan varm. Använder du fjärren så tar inget skada.
Anonymiserad 137805: ta bort kanalens lock så ser du skarven för den räfflade slangen, tryck ihop skarven, släpp på spänningen i slangen, säkra med tejp motsv. nu rinner kondensvattnet i kanalen längs med kylröret istället och det funkar det med så länge det inte rinner på huset vilket det inte verkar göra. och nej inga felmeddelande för detta skarven är på utsidan därför kan det inte rinna på
Anonymiserad 137805: Sätt kylan på övervåningen Takkassett Eller golv modell
Minarelli: Slinga i toppen. Sen vidare till 2 växlare till. På bilden är det bara inritat en av dom. Det är den som är ritad över ackumulatortanken, som du säkert ser.
studiomannen: Hej, Ja, som rubriken lyder - är det någon som gjort det? Jag har en gammal LVP från Jula som jag kunde slakta. En nyinstallerad Mitsubishi Geodan med markvärme. Jag tänker mig koppla förbi all elektronik i innedelen och bara använda värmeväxlaren ansluten till brine-sidan med en enkel extra cirkulationpump vid sidan om, och att köra fläkten direktmatad på lagom konstant hastighet
Anonymiserad 137805: Du går nog peka på en speciell modell
mugatu: [citat] ser ju ut som att fågeln kunnat krypa in genom isoleringen. jag som har en golvmodell har öppet i underkant innedel. Ta loss kåpan och kolla om det finns någon smitväg där slangarna kommer in genom väggen.
useless: Om kompressorn verkligen går 24 timmar per dygn, värmevattnet inte cirkulerar och ni inte tappar ut varmvatten konstant så är min enda rimliga slutsats att kompressorn är kass och inte ger nämnvärt mycket värme.
Josth: Ja det är det vanlig att det blir byte av både inner- och utedel. När är huset byggt? Vilken framledningstemperatur behövs för att hålla 20-21 °C inne när det är som kallast ute, dimensionerande vinterutetemperaturen? DVUT för Stockholmsområdet är ca -16 °C. Det kan finnas avgörande skillnader mellan olika modeller och tillverkare.
Josth: Ok, ja lite grann hög årsförbrukning i förhållande till husets storlek kan man säga men det beror också på var i landet huset står. Vent 302 ska nog spara 6000-7000 kWh/år även i ett mindre hus men luftvärmeaggregat är inte riktigt lika energisnålt som golvvärme. Vet inte hur termostaten på väggen fungerar men det är bäst att i första hand styra värmen på värmepumpen direkt
hyllplan: Hejhej! Provar om det finns någon som kan ge mig en spark så jag kan bestämma mig... 166kvm, kamin, elelement (som undviks), sovrum på övre plan. Orange fyrkant är nuvarande innedel (gammal Toshiba RAS13). Har funkat Ok. Blå eller röd fyrkant är ny tänkt placering av innedel. Finns andra alternativ? Ingen av placeringarna är optimal som jag ser det. Placering röd fyrkant: -
WALL-E: Tack för svaret tobbek. Ringde idag firman som en gång i tiden installerade värmepumpen och de kunde bekräfta att det är mjukstarten som sköter till- och frånslag i min Thermia. Dessutom så trodde dom att mjukstarten var trasig. Även om byte av mjukstarten är ett lätt byte så bad jag dom komma hit för att samtidigt kontrollera och eventuellt byta motorskyddet och göra service på
Josth: Aero 607 har samma effekt som 800-serien men med lite sämre SCOP och SEER. Om ni även kommer att köra värme och bor i Norrbotten så skulle jag valt 800-serien. Utedelen är kraftigare och mer rejäl med större värmeväxlare vilket är bra i kallare klimat.
Anonymiserad 137805: [citat] om den är så att säga tillbakasugd och du inte skall spara något så bryt strömmen till nätet och kör hårt med tigersågen så är det klart!!!
alvinpalv: [citat] Hej! Jag valde att sätta in en NIBE F730 i November 2020. Denna är utrustad med en betydligt kraftigare kompressor än vad F370/310P har. Jag är mycket nöjd! Betydligt lägre energiförbrukning. Sparar nog ca 7500kWh/år extra mot vad jag gjorde med 310P. Eltillsatsen fick gå in väldigt lite trots den riktigt kalla vintern vi hade. Tillsatsen har totalt dragit 262kWh.
RalleB: Så skönt att kunna kyla ner huset på sommaren. Och det är verkligen inte svindyrt att köra kyla. Långt ifrån.
Anonymiserad 137805: det verkar vara säljarens marknad där du bor är det en väggmodell du vill ha så blir dessa dyrare såväl mitsubishin som fujin är ju bra grejjer
Avemo: [citat] Och det är som sagt inget problem om det cirkulerande vattnet har direktkontakt med 20 kg is. Ju mindre isbitar desto bättre.
Anonymiserad 137805: Bortsett från att jag mfl tycker att dessa skydd är fula och klumpiga samt framträdande är risken stor att de minskar effekten på värmepumpen. Det är mycket luft som skall igenom dessa snedställda spjäll. Då dessa definitivt bromsar flödet och leder kall luft utåt bakåt så...
furubo: Någon som vet om det går att koppla bort värmekretsen tillfälligt en period och endast köra varmvattenberedaren i pumpen? Tänkte tömma värmesystemet under tiden jag renoverar men vore trevligt att ha tillgång till varmvatten. Finns någon inställning man kan göra på displayen kanske? Pumpen är en Nibe F1226 Tack på förhand
RewardNetwork.se: Man ser inte något expansionskärl, jag antar att det är inbyggt i pumpen för att det finns inget annat som är synligt. Det är en rakt linje från mark till vår tvättstuga, sedan 90 grader till vänster till påfyllningsboxen sedan 90 grader till höger till pumpen.
123a: Hade samma problem med min 750F för en vecka sen. Provade allt enligt Nibe’s instruktioner men icke. Det visade sig att ett kretskort hade pajat. Det behöver såklart inte vara det, första misstanke var cirkulationspumpen. Har du återställt temperaturbegränsare? aha! Problemet löst! Skönt!
Comfort Thomas: Beror lite på om det är vatten eller köldmedia mellan inne och utedel hur ”svårt” det är