Hej,

undrar hur jag ska kunna få bättre balansering av värme och förhoppningsvis även bättre ekonomi vad gäller värmen.
Hus: sekelskiftesvilla från 1906 på tre plan med en lägenhet per våning på cirka 200kvm vardera, och ett sutterängplan med tvättstuga och en tvåa på 55kvm.
Bergvärmepump: IVT E11 GreenLine från 2000, borrdjupet okänt.
Radiatorer: ingen aning om årtal men gamla med stora fläns, mestadels 170cm x 60cm cirka, med Danfoss gamla termostater som är numrerade 1-5 med centrerad pil.

Jag är ovan vid trögheten som det är i ett sådant här system och undrar om man kan få det att hålla en jämnare temp. Som idag, när det varit 1 grad som lägst, och när solen sken var det 9 grader ute (norrsidan/skugga), då har temperaturen i den översta lägenheten, som jag själv bor i, varierat 4 grader och medan jag skriver detta och har 23,5 grad i rummet (västvänt, solen skiner), så är elementen i rummet fortfarande varma!

Jag började fundera på om uppkopplade termostater med egen temperaturmätning skulle kunna hjälpa till att hålla temperaturen mer jämn, men är frågande hur det påverkar pumpen och ekonomin när sedan temperaturen ute sjunker. I alla fall dagar när värme behövs och temperaturen varierar så här mycket inomhus.

För att slippa springa runt och vrida godtyckligt på termostater, skulle jag ju med något liknande Netatmo's radiatortermostat (föreslå gärna andra bra) kunna låta de justera så temperaturen i rummet inte överstiger 21 grader. Och med varmare returvatten skulle värmepumpen sänka sin utvattentemperatur och det skulle bli bättre balans totalt sett. Men vilka nackdelar finns det att göra så? Kan jag ens försöka kringgå systemets tröghet, eller behöver jag leva med att tempen ökar så väldigt och tempen i elementen fortsätter gå fastän de inte behöver det?

Jag tänker att när väl solen gått ner idag och huser börjar tappa sin uppbyggda värme, så kanske värmepumpen tar så lång tid på sig att värma utvattentemperaturen i motsvarande hastighet och då blir det plötsligt kallt.Eller att pumpen inte kan ta tillräckligt med värme från hålet utan börjar köra på partonen, och därmed går ev kostnadsbesparing bort.

Vad säger expertisen här på forumet?

En rumsgivare i din lägenhet löser ekonomin, men grannarna under kanske har synpunkter då?
Solinstrålning den här årstiden är problem, En normal villa klarar sig helt utan värme när solen gassar, men värme stiger uppåt så överst blir det varmast. finns det FTX borde det jämna ut sig, men är huset från 1906 så är det väl självdrag? Du skulle kunna prova med en omvänd nattsänkning, dvs. dagtid får lägre framledning än natt eftersom solen värmer dagtid

C
N nicky6 skrev:
medan jag skriver detta och har 23,5 grad i rummet (västvänt, solen skiner), så är elementen i rummet fortfarande varma!
Skruva ner termostaten på radiatorn då?
Förutsatt att den inte "hängt" sig så har den precis den funktion du efterlyser, bara att det kan vara lite svårt att hitta rätt läge på en 1-5-skala. Vet av egen erfarenhet att det är lockande att vrida upp den till max när man tycker det är för kallt, och till min när man tycker det är för varmt.

Det sägs också att termostathusen blir dåliga efter ca 15 år och kan reglera fel. Kanske dags för nya termostater?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Termostaterna har plockats av överallt och pinnarna slagits till så att alla fjädrar ut max. Alla element har varit satta på max öppet när temperaturerna i pumpen reglerats och servicekillen som varit här sa att de ska fortsätta vara det. Om inte annat så bör dem det med tanke på kalla nätter. När det var -15 ute klarade den bara av 16-17° i vissa rum så eldstäderna gick. Tur vi bor i Blekinge. Synd de inte borrade djupare / satte in större pump.

Reglera termostaterna för hand är just det jag vill undvika. 26 radiatorer i tre lägenheter skruvar jag inte på. Speciellt inte först skruva ner vid lunch och sedan ner vid kl 18. Varje dag. Inte ens i en vanlig villa.

Om jag justerar värmen enbart här uppe så kommer ju alla andra få varmare i sina om inte pumpen reglerar sin temp snabbare än vad den verkar vilja göra. Då justerar väl de med ner. Så det resonemanget håller inte att de andra skulle påverkas (med kallare. Om jag tolkade dig rätt).
Ja, självdrag. Dels från fönster, dels friskluftsventiler och några frånluftsventiler (i de bägge murstockarna)

Det där med omvänd nattsänkning förstod jag inte. Kan du förklara är du snäll. Går det alltså att göra på bergvärmepumpen?

C
N nicky6 skrev:
Alla element har varit satta på max öppet när temperaturerna i pumpen reglerats och servicekillen som varit här sa att de ska fortsätta vara det.
Det tyder tyvärr på att pumpen saknar arbetstank, vilket sannolikt inte är särskilt optimalt i ett flerbostadshus. Anledningen till att termostaterna skall ställas på max är alltså teknisk, inte för att maximera komforten.

När det var -15 ute klarade den bara av 16-17° i vissa rum så eldstäderna gick. Tur vi bor i Blekinge. Synd de inte borrade djupare / satte in större pump.
Det kan bero på att pumpen är för klen, men det kan också vara så att pumpens reglerkurva inte är rätt injusterad.

Reglera termostaterna för hand är just det jag vill undvika. 26 radiatorer i tre lägenheter skruvar jag inte på. Speciellt inte först skruva ner vid lunch och sedan ner vid kl 18. Varje dag. Inte ens i en vanlig villa.
Förutsatt att du vill ha en konstant temperatur, t.ex. 20 grader dygnet runt behöver du inte skruva på termostaterna. Du ställer in dem på motsvarande 20 grader och lämnar dem där.

Om jag justerar värmen enbart här uppe så kommer ju alla andra få varmare i sina om inte pumpen reglerar sin temp snabbare än vad den verkar vilja göra.
Nej, pumpen reagerar så gott som omgående på detta.

Den har en tank.
Ja den reagerar ganska snabbt på inkommande vattentemperaturen, och den reagerar med ökad/sänkt vattentemperaturen ut relativt snabbt. Så ja det kanske är kurvan som är galen.
Finns det några tips på hur man justerar den i stort? Jag vet ju vilka menyer. Har en termometer utomhus och en inomhus som jag får kurvor från samt flera rumstermometrar (Philips Hue sensorer) men de kan bara ge momentan temp. Kan jag använda de med kurvorna för att justera pannans kurva kanske? Men finns annars tips på hur att göra det? Eller är det jätte att slita en servicegubbe?
Vad gäller minusgraderna så nej, den gick på max temperatur på vattnet ut. Huset är som sagt från 1906 så det läcker nog en hel del.

btw, du säger jag ställer in termostaterna på motsvarande 20 grader och lämnar de där. Då har nog jag inte förstått hur de funkar. Jag trodde bara de reglerar flödet av vattnet genom elementet. 5'an, max flöde av vatten. 1 minimum. Och om det kommer endast lite vatten till elementen, så ökar vattentemperaturen i hela systemet, och värmepumpen kommer sänka vattentemperaturen ut för att det är för varmt gentemot det inställda värdet in, stämmer det?
Är det någon skillnad på ekonomin då om jag justerar termostaterna i rummen jämfört med om jag sänker värdena i pumpen för t.ex. 5, 10 och 15 grader?

Jag vet att det låter dumt att jag frågar så men den här typen av långsamt reagerande system är jag inte van vid. Är van vid direktverkande vätskefyllda element, luft-luftvärmepump och kakelugnar ;)

C
N nicky6 skrev:
Den har en tank.
OK, perfekt. Men då finns det ingen logik i att låta alla termostater stå på max. Förutom vid själva injusteringen av kurvan då.

Vad gäller minusgraderna så nej, den gick på max temperatur på vattnet ut.
Vad menar du med max termperatur?
Menar du att pumpen går konstant och med fullt eltillskott och ändå inte når börvärdet?
I så fall är den för klen och då hjälper det så klart inte att justera kurvan.

Har en termometer utomhus och en inomhus som jag får kurvor från samt flera rumstermometrar (Philips Hue sensorer) men de kan bara ge momentan temp. Kan jag använda de med kurvorna för att justera pannans kurva kanske?
Har du faktiska mätdata över en stor variation i utomhustemperatur är det ju det perfekta underlaget för att räkna ut exakt hur kurvan skall justeras. Men annars kan man ju testa sig fram;
* Konstant för kallt = parallellförskjutning uppåt
* Konstant för varmt = parallellförskjutning nedåt
* För kallt när det är kallt ute, annars bra = välj en brantare kurva
* För varmt när det är kallt ute, annars bra = välj en flackare kurva

Men se till så att du inte luras av att pumpen "kroknar" när det blir för kallt och inte når upp till det börvärde som ges av kurvan. För då är det inte kurvan det är fel på.

En värmepump på 11 kW låter väldigt klent till ett hus från 1906 på närmare 500 kvadrat.

• Gilla
nicky6 och 2 till
  • Laddar…
Nattsänkning innebär normalt att temperaturen ut på elementen blir lägre på natten (dels för att spara energi, och dels för att man oftast sover bättre då) Om man istället sänker temperaturen på dagtid, så kompenserar man för solinstrålningen. En villa med några fönster mot söder behöver just ingen värme alls från värmepumpen en solig marsdag. Termostatventilerna ska ta hand om det överskott av värme som blir, men då måste de täta helt. Det är bara att känna på elementen, är det 24 gr i rummet ska elementen vara kalla. Nackdelen med dagsänkning är att det blir svalare molniga dagar:-)

C cpalm skrev:
Vad menar du med max termperatur?
Menar du att pumpen går konstant och med fullt eltillskott och ändå inte når börvärdet?
I så fall är den för klen och då hjälper det så klart inte att justera kurvan.
Ja, precis, den temperaturen menar jag. Och ja, den är för klen under -5. Pga kör endast upp till 6kW på patron (effektvakt/huvudsäkring säger stopp), resp kör på patron tidigare pga för grunt hål troligen.

C cpalm skrev:
Har du faktiska mätdata över en stor variation i utomhustemperatur är det ju det perfekta underlaget för att räkna ut exakt hur kurvan skall justeras. Men annars kan man ju testa sig fram;
* Konstant för kallt = parallellförskjutning uppåt
* Konstant för varmt = parallellförskjutning nedåt
* För kallt när det är kallt ute, annars bra = välj en brantare kurva
* För varmt när det är kallt ute, annars bra = välj en flackare kurva
Så justerade jag innan jag visste mer om hur kurvorna fungerade, men efter servicekillen var här och visade servicemenyn och berättade om de olika inställningarna så pillade jag istället med själva kurvan utifrån de femgradiga stegen, för det upplevde jag var bättre än brantare kurva eller förskjutning (uppåt, enbart uppåt ;) )

Så slutsatsen av era kommentarer ovan är alltså att kurvan bör fixa detta och jag ska eg inte behöva justera de individuella radiatorerna en solig vårdag, för är de väl satta på 20-21 grader, så håller det den tempen i rummet, är det så jag ska förstå det?

Samt, att om rummen håller 20 grader, så vinner jag lika mycket på det i elförbrukning som om jag justerat kurvan mer exakt, oavsett om den går på patron enbart, eller borrningen?

P Plutus skrev:
Nattsänkning innebär normalt att temperaturen ut på elementen blir lägre på natten (dels för att spara energi, och dels för att man oftast sover bättre då) Om man istället sänker temperaturen på dagtid, så kompenserar man för solinstrålningen. En villa med några fönster mot söder behöver just ingen värme alls från värmepumpen en solig marsdag. Termostatventilerna ska ta hand om det överskott av värme som blir, men då måste de täta helt. Det är bara att känna på elementen, är det 24 gr i rummet ska elementen vara kalla. Nackdelen med dagsänkning är att det blir svalare molniga dagar:)
Tack Plutus. Jo jag förstår konceptet nattsänkning och även omvänd, jag vara bara osäker hur att åstadkomma det, om det t.ex. finns en inställning i pumpen, eller om det enbart är något jag kan sköta via radiatorerna.

Jag fattar dock fortfarande inte hur de här termostaterna sköter själva justeringen av sig själva, då det ju är en pinne man mha ett tjockare vred (med markeringen 1-5) skruvar ut och in i radiatorn. Jag kan inte förstå att där finns nån automatik där alls.

Om det bara är vred på radiatorerna så finns ingen temperaturautomatik.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om det bara är vred på radiatorerna så finns ingen temperaturautomatik.
Vilka vred kan rekommenderas för Danfoss?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.