Värmepumpar
Stuka: [citat] Här kommer 3 månader, och det är typ ingen skillnad. 2020. 2021 Nov 1454. Nov 1442 Dec 1581. Dec 1791 Jan 1812. Jan 2151 2021 har vi en bastu som vi ej hade 2020, så den adderad absolut en del. Har labbat lite med pumpen/värmen men den rackaren ligger i regel hela tiden på antigen växel 1 eller 2, oavsett hur kallt det är. Otroligt nöjd med vår bergvärme.
Anonymiserad 137805: med dessa priser är mitsubishi´n bästa affären
Josth: [citat] Ja det är mycket bra isolerat för att vara garage. Då kan det vara högre temperatur i garaget och lite öppen innerdörr så värmen kommer ut från förrådet till garaget.
Anonymiserad 137805: SCOP värmer eller kyler inte och är bara en teoretisk verkningsgrad som tillverkaren får ljuga ihop efter eget huvud. Panasonic har historiskt haft lite problem med kallgrader
Erik_H2: Å vid nybygge så kanske man väljer andra typer av tankar som mer håller vp pumpen mått och gränssnitt , men jag vågar nästan lova att den aqvaterm tanken jag skaffade skulle förstöra vilket modernt hus somhelst, här funkade de bara för jag anlade just grovkällare
Micke Tagesson: Jag har fått en IVT Vent 402 nyligen. Efter installationen får jag inte den värme i huset som jag hade tidigare med min Nibe 360. Jag får som högst 19-20 grader. Ställer jag pumpen på 23 eller 26 grader spelar ingen roll. Företaget som installerade pumpen har varit här flera gånger men får det inte att funka. Jag märkte dock att min framledningstemp skiftar mellan 24 grader och 60
jonaserik: 2,5 på KB ??? hade dom inget annat i fickan tro. Trycket kan gå ner till 0,3 bar utan att det märks något. om det blir en lågnivå i kärlet så det bara är bara 5 cm som syns kan man fylla på. Mitt är nere på ca 3 cm efter några timmars drift. och bryr mig inte. Tyckte jag såg en ventil under kärlet, hur sitter kärlet , före eller efter kärlet. Se hur nivån reagerar när pumpen
Trrttsch: Kanske inte när det är som kallast för det kan ju ta några timmar om man är lite osäker. Om du hittar en guide på hur man gör på din modell så kan du ju bedöma utifrån det.
Josth: Helst ska man strypa in flödet på radiatorns ventil eller golvvärmefördelaren. Några få termostater i systemet kan annars användas.
kristofer12345: Tittat på en monoblockpump, men måste tyvärr sätta så som exp kärl och cirkpump och avluftare etc nere i källare och då hamnar monoblocken på "1 plan" utomhus, sedan ner till källare med vattenrör sedan skickar jag vatten till första och andra plan golvvärme..funkar detta? tänker på avluftning etc? eller ska jag försöka flytta systemet till samma plan som mono.. alla tankar
Josth: Generellt i reglersystem kan man få instabil innetemperatur om regleringen svänger för kraftigt. Ni bör känna att innetemperaturen ligger hyfsat stabilt där ni vill ha den och med hänsyn till blåst etc. Man kan behöva justera lite men sedan ska det sköta sig helt automatisk.
ravbogu: Är det ngn som har IVT luft-vatten värmepump AirX som har fått fläkten på ytterdelen balanserad med olika motvikter på fläktbladen? Jag har problem med min IVT pump då kullagret till fläkten på ytterdelen håller på att paja - det låter som värsta tröskverk och det blir snabba tillfälliga ström påverkan av detta som syns på digital tvn när fläkten går igång (tv bilden
JD1170E: [citat] Det finns inga fästen kvar på väggen. Enligt damen som bodde här så måste det ha gjorts någon gång på 60/70-talet. Håltagningen är kvar i golvet, dock, gammalt fint golv. Mår pumpen bättre ju fler radiatorer?
guggen: Jag har sådana för bla framledning, visar rätt Två buntband för att hålla fast pluppen, sen rörisolering ovan. Tom enligt manual.
Utsliten och utdömd: [citat] det är ju endast tur och retur mellan pump och fördelare, så det går ju sätta fördelare vart som helst. För att kunna styra rummen bättre vill du gärna inte att andra rums slingor går genom de rummen. Eftersom du säger att du har badrum centralt så skulle jag sätta fördelaren i anslutning till dem och utgå därifrån. Ang tappvatten så skulle jag inte rekommendera att
Utanfantasi: Har bergvärme med en ivt greenline ht plus. Håller på att renovera lite och har några rör som går till en fläktkonvektor för passivkyla som är i vägen. Är det någon som har koll: 1/ kan man stänga av systemet, såga av rören och dra om dem? Är det något särskilt som måste göras förutom att tömma rören från köldbärare inför? Luftas etc, någon risk med de metallflisor som
Josth: T.ex. NIBE brukar vara bra på att ange data om sina produkter. S1255 klarar ge upp till 65° framledningstemperatur med kompressorn om effekten räcker. Med el-patron klarar den upp till 70°. Produktblad med mycket data: https://proffs.nibe.se/nibedocuments/26369/639097-1.pdf
smffybuffy: Hejsan. Jag har ett liggtimmerhus på 280 m i bålsta kommun i mellansverige som står på en höjd ovanför en åker på 3000 m2. Dvs perfekta förhållanden för jordvärme. framtida förutsättningar: vi önskar anlägga en 100 m 2 naturpool på åker. Å således måste jordvärme antingen ledas runt poolen eller begränsa ytan för kollektor rören. Därför har jag intresserat mig på för
Vector: Det är ju ett slutet system med nästan samma tempraturer året runt så det ska inte egentligen vara så stor variation i nivå. Men blir det bara mindre å mindre så är risken stor att det läker någonstans å typ i 99 fall av 100 så brukar det vara inne å inte ute i borrhål
jonaserik: Finns dom som borrar . då kan du få vad som helst, dom borrar även i 45grader om du vill och lättare att få in en kulvert . Pass på om du har GV i plattan där det ska borras.
Comfort Thomas: Då kan det bero på bredden på innerdelen och kanske även höjden om det fungerar. Du får kolla med din återförsäljare
Konkelbära: Då har servicetekniker varit här och repat pumpen, Vid en ledning på lågtryckssidan var det en litet litet litet hål på samt att gasen då läckt ut. Efter svetsning och påfyllning av gas går pumpen, nu finns det ett ljud vid körning av varmvatten men kanske bara halva volymen än innan samt att det är väldigt mycket mörkare inte samma gnissel. Chansar på att det var detta som då
JD1170E: Jag justerade flödena igår. Dödade två smås radiatorer som hade sjukt flöde i onödan. Nu är temperatur bra, so far so good. :) :) är detta filtret för kretsen?
lordi: En värmepump drar mindre energi ju mer optimala driftförhållanden den har. Låga framledningstemperaturer är en fördel. Ju mer den måste lyfta temperaturen från borrhålstemperaturen till framledningstemperaturen desto mer tillförd energi åtgår det.
surris: Installer du FTX och har ett hyfsat välisolerat hus kommer du i princip klara det bara på värmeväxlaren. Det brukar även funka helt okej med kyla sommartid genom att man kör värmeväxlaren och återvinner den kallare luften inomhus än utomhus. Så elen från solcellerna kommer du bara ha nytta till fläktarna. Som nämns innan så tror jag inte att det finns så små aggregat med
Josth: Kan också, som på vissa NIBE, vara en asymmetrisk el-patron som belastar en fas klart mer än de andra. Lite opraktiskt men det går att få ut många olika effektsteg i el-patronen som måste kunna ställas in på en max-effekt för att bli godkänd i nybyggen (max tillåten effekt för uppvärmning).
Josth: Frågan är om det blir godkänt som året-runt-hus med luftluftvärmepump och några el-radiatorer? Finns små luftvattenvärmepumpar som t.ex. EcoInverter från Mitsubishi Electric eller NIBE F2040-6. Jag skulle gå direkt på det även om det blir något dyrare. Tror inte prisskillnaden är särskilt stor totalt om man ändå lägger golvvärmeslingor.