4 316 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Nibe larm om kort driftstid
Vår luft-vatten-värmepump stänger ibland av sig och visar meddelandet ”kort driftstid”. Kan någon hjälpa mig att förstå vad problemet är och vad jag kan göra åt det?
Det är en Nibe VVM 330 med utedel F2020. Vi har haft tekniker här som bytt nån styrdel men det verkar inte hjälpa. När jag letar info om detta hittar jag tipset att se till att termostaterna på alla radiatorer ska vara öppna.
Problemet är att vi har ett rum på undervåningen som alltid är för varmt, medan kök och vardagsrum på övervåningen är för kalla. Borde det inte då vara möjligt att stänga eller kraftigt dra ner radiatorerna i det varma rummet? Och förstås ha öppna ventiler i övriga huset?
Vi har både golvvärme och vanliga radiatorer.
När systemet stänger av sig och larmar kort driftstid blir huset rejält kallt, och vi brukar få igång det igen genom att stänga av och slå på innedelen.
Det är en Nibe VVM 330 med utedel F2020. Vi har haft tekniker här som bytt nån styrdel men det verkar inte hjälpa. När jag letar info om detta hittar jag tipset att se till att termostaterna på alla radiatorer ska vara öppna.
Problemet är att vi har ett rum på undervåningen som alltid är för varmt, medan kök och vardagsrum på övervåningen är för kalla. Borde det inte då vara möjligt att stänga eller kraftigt dra ner radiatorerna i det varma rummet? Och förstås ha öppna ventiler i övriga huset?
Vi har både golvvärme och vanliga radiatorer.
När systemet stänger av sig och larmar kort driftstid blir huset rejält kallt, och vi brukar få igång det igen genom att stänga av och slå på innedelen.
Hittar ingen VVM330 eller F2020 i NIBE's listor men LVVP Fighter 2020 finns. Alla, eller nästan alla, termostater ska stå helt öppna med värmepump, även golvvärmetermostater. Har ni kollat att cirkulationspumparna fungerar som de ska? Man kan ofta känna med fingertopparna om cirkulationspumpen går eller ej. Flödet får inte strypas utan ska ligga relativt högt som det är projekterat.
Klicka här för att svara
