K
Keld: Som #Växelventil skriver ovan, är det ingen garanti att knäppningar försvinner med tank, jag har 300l o skillnaden att köra med eller utan är att, utan tank blir det knäppningar under en kort tid och med tank blir det längre tid med knäppningar, men med mindre frekvens, så bästa lösningen är att fixa orsaken till knäppningarna, i mitt fall var det upphängningarna av elementen, så
6 svar · 5,4k läst
R
Ryttarnn: Dolt fel blir nog svårt, men hemförsäkringen borde ta detta.
1 svar · 2,0k läst
C
chrv: [citat] Nu sen december har temperaturen i garaget hållt sig på +5c som lägst, trots att det varit -12c ute. Glömde nämna att halva garaget ligger under jord. Om bara gränsen för när elpatronen måste jobba flyttas så känns det okej att testa med att vrida på värmen ner till garaget. Så får vi hålla lite extra koll på förbrukningen och se hur tydlig förändring det blir.
2 svar · 1,4k läst
C
Comfort Thomas: [citat] Ja effektmässigt man behöver beror på ytan man når , hur kallt det är ute , isolering och ventilation. En liten gissning är att fastigheten behöver ca 50 W per kvm för att hålla 20 grader inne vid ca -15 ute som utgångsläge. Sitter innerdelen nära där man befinner sig mycket så bör man välja en så tyst modell som möjligt vid högt luftflöde. En luftvärmepump är
13 svar · 12,4k läst
J
jaash: [citat] Tack ja det visade sig vara väldigt enkelt att öppna motorn med en skruvmejsel precis under metalldelen på framsidan (framifrån) behöver inte ens skruva eller koppla ifrån motorn från sitt fäste. Sen lite pill att få av lagren. Banka försiktigt ut stiftet för fläkten på metallstaven ex mot ett skruvstäd som är lite öppet och använd en körnare. Sandpappra rost från
8 svar · 5,6k läst
useless
useless: Kanske rester av nån hemmabyggd poolvärme?
23 svar · 3,2k läst
K
koaala: :crysmile:Ingen aning om det är det, men ”köldmedlet” är påfyllt förra året och pumpen larmar inte så nu när jag vet att det är bara fel med givaren så tänkte jag blunda och lämna över denna problem till en annan dag att lösa. Efter att ha haft ute elektrikern som letade efter elfel i huset hela dagen och vattenpumpen som sa upp sig på samma gång, så tror jag min plånbok
4 svar · 1,0k läst
·
B
Bus1t: [citat] Vart i landet bor du? Jag har gjort samma resa som dig. Bytt(kompletterat) från ved till CTC 610 2019. Jag värmer 90 +110 källare till 21 grader och gjorde i januari 2022 av med 1385kWh i sthlm län. (eldade 1-2 dagar). Jag kör mot en i350. Var aldrig på tal ens att köra emot acktankar med fast kond.. låter som mindre bra lösning tycker jag. Jag har för övrigt kvar komplett
16 svar · 4,4k läst
·
Tobzter
Tobzter: Tack för hjälpen alla. Nu är en ny llvp beställd . Kände att de inte var lönt att lägga pengar på en 11 år gammal llvp
18 svar · 3,7k läst
·
A
Alfredsson-A: [citat] hej tack för ditt svar 1 nej jag har tyvärr inga papper från LK, men tycker atr värmen är bra och att det inte drar så mycket el, hela förra måndan var det ca 1100kwh och då var det ändå rätt så kallt. 2 ingen dum idé alls ska ge mig på det där så snart jag får mitt larmproblem löst. 3 nej vi har ingen volym/acktank. 4 jag använder rumstermostaterna ytterst sällan,
36 svar · 12,6k läst
·
K
kebab: Kan tillägga att det blev grejer från Shelly. Superbra!
7 svar · 1,9k läst
H
Anonymiserad 137805: [citat] helt normalt för den modellen
2 svar · 1,9k läst
C
cjjc: Tack, ska kika på det!
2 svar · 1,3k läst
·
Mattias_Jo1
Mattias_Jo1: [citat] Ja missade lite vad förutsättningar var men riktigt bra investering där.
233 svar · 56,1k läst
·
M
Merg93: Felet är hittat. Fläkten snurrade inte. Felet låg i startkondensatorn. Nibe sa i telefon att det mycket sällan är felet. Kylteknikern hade en svagare variant i bilen så han testade ändå, och fläkten började snurra Imorgon kommer han med en ny som har samma styrka som gamla.
8 svar · 2,9k läst
DonPablo
DonPablo: Den för elpatron kan du höja till 600, men låt kompressor -60 vara som den är
57 svar · 8,8k läst
·
L
largab: [citat] Från krypgrund: Nej! Den luften skulle ersättas snabbt med samma kalla uteluft, därmed så blir det förlust istf vinst. Från markrör: Nej, dels strömningsförluster (krävs stort luftflöde). Det finns inte mycket energi att utvinna ur marken med den lilla tempdiffen. Slang i sjön: Det tror jag inte på heller. Det behövs grovt rör, fläktar. Det enklaste är nog att
2 svar · 853 läst
M
mlindsten: [citat] Intressant! Vad är det för gränssnitt och hur använder du det? Är det enbart för att läsa data eller kan du konfigurera pumpen via samma gränssnitt?
8 svar · 4,8k läst
·
Vespa
Vespa: Så här dagen kommit för installation. Så här blev det. [bild]
28 svar · 3,2k läst
·
B
Anonymiserad 137805: [citat] Det är religionsfrihet i detta landet så du får ha den tro du vill
29 svar · 133,4k läst
·
M
Monteras: Ang. Köldmedium så får det senaste medt miljövänliga sämre verkningsgrad. Där av branchens "broms" att vara som mest milkövänlig. All tittar på verkningsgrad...
25 svar · 10,5k läst
·
J
Jensa86: Uterum går ju bra att göra på plintar med så det ska ju inte vara så svårt att undvika hålet om du vet var det är.
9 svar · 3,4k läst
joakim_j
joakim_j: [citat] Hm, det var mycket på en gång :) Får se om jag har förstått något.... Har ingen aning om vad jag har för földe i radiatorkretsen, men säkerligen har VP högre flöde. Spelar det någon roll om man har T-koppling i tanktopp eller två olika uttag? Jag vet inte om jag kan ändra hysteresen på min pump. Sedan reglerar min på radiatorreturen och inte -framledningen, men det är
17 svar · 2,7k läst
jlo78
jlo78: Har en värmepump av modell Wichita CL 61-260, ungefär 12-13 år gammal tror jag. Sattes in innan vi köpte huset. Har googlat en hel del och även pratat med den tidigare ägaren, men det verkar som om importören har försvunnit. Därför går mitt sista hopp till er! Till problemet: displayen viasr EE 1 vilket enligt den mycket torftiga manualen betyder fel på vattentempgivare. Givaren är
0 svar · 1,1k läst
V
Vanillas: Tack, ska kolla upp det där.
5 svar · 2,0k läst
B
Anonymiserad 137805: [citat] det beror på så mycket, utetemperatur, vind, luftfuktighet, mätdon mm.
2 svar · 1,0k läst
M
mattiplutt: [citat]
28 svar · 3,8k läst
·
M
F
fedder: I veckan satte vi in ny luftvärmepump. När montören plockat ner den 21 år (!) gamla Mitsubishi Heavyn sa han att den var helt tom på köldmedel. Om den varit det ett tag, och den inte sprang läck just när den gick sönder, så har den vad jag förstår gått med bara hetgas och förmodligen dragit rätt mycket el. Kanske inte så konstigt i så fall att den gav upp andan till slut. Till
2 svar · 1,5k läst
J
Anonymiserad 137805: [citat] ja har du kortis till jord från kompressorlindningen så är den kass. dem kanske var dåligt vakumsugen vid installation så att det bildats syra i oljan vilken frätt upp isoleringen men det är bara att byta kompressor och skölja systemet ca 12000.-
3 svar · 2,4k läst
T
T2: Egentligen spelar förbrukningen ingen roll, vi vill ha något mer effektivt och alla pekar på en pump, så om den tar 4000kwh per år så gör det inget, kollar era rekommendationer.
7 svar · 1,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.