Värmepumpar
oscrug: Tack för tips och råd!
Josth: Kontrollera i så fall att innerdelen får plats ovanför ytterdörren. Innerdelen är ganska stor på XRH40 och svensk takhöjd inomhus oftast bara 240 cm. Kan bli tajt och svårt att få plats. Man måste också tänka på hur och var rören ska genom ytterväggen
fedder: [citat] God fortsättning! Har du bestämt dig? Har också en Mitsubishi LLVP som pajjat och tittar just nu på antingen Daikin Caldo II XRH eller Mitsubishi Electric LN ("Hero"). Har aldrig köpt förr, nyfiken var du landar--och var notan landar, om du kan tänka dig dela det. Lyckat till!
DonPablo: Förångningsbegränsning inträder vid -17 grader, och då sänks kompfrekv med 1hz var 15e sek, vid -14 uppstår fri reglering igen.
Vector: Nog går väl den att sänka till säg 40 grader så du har lite mer nytta av den funktionen.
DonPablo: ja lägger man utanpåliggande kanal, så drar man elen i samma kanal. Vi har bytt massor av llvp, där vi återanvänt rören. När jag monterar en llvp, så ser jag till att ha rören lite längre vid maskin, så man har möjlighet att kona om dom om det skulle behövas. Skulle aldrig själv komma på att gjuta in rör, eller bygga in dom i väggar. Man behöver inte byta rör, bara för att
DonPablo: klagar den på bs1, kan det även vara så att den avviker för mycket från det värdet som är ställt in i maskin vid ovk. du har en kalibreringsfaktor, diffar den för mycket, så larmar den, och beter sig underligt.
Comfort Thomas: [citat] Nominell effekt som ni ser i produktbladet på tex LN35 är 4kW vid -15 ute. Ska man klara ett hus på 100kvm vid -15 med 4kW så måste det vara väldigt bra isolerat. om man har köpt en underdimensionerad modell så måste man stötta med annan värmekälla, låter som ni bör ta diskussionen med er återförsäljare om han/hon lovat att den ska klara uppgiften vid era utetemperaturer!
lillefar: Den piper och svarar när jag försöker ändra temperatur. Däremot ändras inte fläktens rörelser. Den står fast i högsta läget och i mitten läget. Jag har inte igång i zone eller vad det nu heter.
jonaserik: Angående exspantionskärlet , antingen sätter du ett till på läplig plats där det ryms, går bra med dubbla eller så gör du ett av stick på ett värmerör, lämpligt på returen och en ventil för framtida bruk. Rycker kärlet så är det enkelt att få dit ett nytt utan att riva VP. Det gamla kan sitta kvar då. Det med filter , det ska sitt på tilloppet till VP på utsidan och skydda
Jonatan79: Var i landet bor ni? Det går att få tag på beg. vattenradiatorer billigt och ex en luftvatttenpump. Gör man mycket av grovjobbet själva är det lätt att räkna hem investeringen, speciellt med dessa elpriser. Jag konverterade ca 125 m2, soutteräng, från direkt-el med luftvärmepump till luft/vatten och 10 radiatorer för 25 tkr totalt! Behövde bara köpa tjänsten för att fylla pumpen
Maxwells demon: [citat] NC Flow tycker jag är bra. LKs optiflow gillar jag inte för flödesglaset har kontakt med vattnet så det blir svart efter ett tag.
Sixtens: På innedelen finns det tur och retur ledningar till utedelen. Jag undrar om denna bypassen mellan ledningar ska var öppen eller stängt ? Vad har den för funktion? Bifogar bilder på bypassen. Tack på förhand!
Mackan100: Nu har jag stängt av varmvattenproduktionen manuellt så pumpen kör husvärmen. Om jag inte minns fel var golvvärmefördelarna och slangarna kalla imorse när jag steg upp. Men absolut, det kan vara 3-vägsventilen som fastnat halvvägs. Är dock inte så pigg på att öppna upp pumpen nu när det är ca -28grader (risk att jag förvärrar det). Får ringa en servicefirma på måndag. Jag
Ulf Peter: Här kan du läsa en hel del. https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=2682.0
Vector: Man kan ju tex ta en nibe f1155 och en separat varmvattenberedare bredvid ex nibe vpb serien
Josth: Det går att hyra luftflödesmätare från t.ex. Soliduct så man själv kan mäta in luftflödena om man är händig. Justera inställningen för fläkten i F370 tills normen 0,35 lit/sek&m² uppnås.
DonPablo: kolla med serienummer, så att du får rätt fläkt, jag tog artikelnummer från en 2014 flm30
Fribben: Tack båda för snabba svar, jag hittade rätt med er hjälp och nu funkar allt perfekt! Här satt den lilla rackaren!
Rullle: [citat] Går inte enligt leverantören då varvtalsregleringen styrs av pumpen reglersystem.
jonaserik: OK känn på fördelarna , håll koll på tempen, det med att vredet kändes stumt, ta i lite. Är det svårt så lossa svarta vredet och ta en polygrip om axeln och rucka lite på den och vrid, det är starka grejer. Skulle den inte vrida sig så sitter det något skit i den men inte troligt.. Vad var det för VP du har, i en del finns det flera utgångar för att styra en shunt, Du har raddar
Vector: Kan ju vara pumpen för vv som krånglar eller flödesgivare som ska starta pumpen. Sitter inne i pannan.
Abbendix: Tack den här tråden hjälpte mig när jag behövde fylla på mitt system driven av en VE4.
Meramera: [citat] Tack för tips, men irriterande att alltid ha displayen blinkade "Aktivt fel".
Daniel__s: blev dyrt, 6000kr. Får se hur mycket hemförsäkringen täcker detta. Ja det var värt det, då den levererar bra värme. Tycker inte 6år är så gammalt.. Har en nyare bosch installerad förra året i källaren och min LG slår den med hästlängder.
LaT: [citat] Det absolut viktigaste är att se till så att huset kräver så lite energi som möjligt.
olafransson: [citat] Hej! Du kanske fått svar på detta men jag skriver ändå. Håll inne menyknappen längst till vänster så kommer du att kunna gå in och ändra inställningarna under varmvattenmenyn. Testa kod 0000. Det kommer då att dyka upp en penna under Legionellarutan.
etompau: Många kunder har fått erfara hur dålig kundsupport Out1 har. Ett gott råd; köp inga dyra och komplicerade produkter från detta företag.