Är det ngn som har IVT luft-vatten värmepump AirX som har fått fläkten på ytterdelen balanserad med olika motvikter på fläktbladen?
Jag har problem med min IVT pump då kullagret till fläkten på ytterdelen håller på att paja - det låter som värsta tröskverk och det blir snabba tillfälliga ström påverkan av detta som syns på digital tvn när fläkten går igång (tv bilden pixelerar några sekunder när fläkten startar).
Everöd Elektriska (auktoriserad service bolag) som har installerat och servat pumpen hävdar att balanseringen kom med från IVT fabrik leveransen och att de därmed inte har något ansvar för att åtgärda det som är fel på pumpen nu.
Jag har hört från andra auktoriserade IVT service bolag att detta med balansering av bladen inte är praxis eller del av IVTs rekommendationer utan att det berörda bladet med kullagret och motor måste bytas ut innan värmepumpen slutar att fungera (allt hänger tydligen ihop så det går inte att byta bara en del av det).
Jag vill hävda att detta med balansering av bladet är något som borde ha åtgärdats vid tidigare garanti service. Men Everöd Elektriska tvår sina händer och hävdar att det är så IVT har löst tidigare problem med komponenter med bristande kvalitet. Enlig andra IVT service bolag har IVT på senare år byt komponent leverantör just för att delar var av undermålig kvalitet.
Så är det någon som har haft liknande erfarenheter med balansering av IVT AirX luft-vatten värmepump? I så fall hur har du/ni löst detta? Tacksam för tips om detta!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.