22 364 läst ·
98 svar
22k läst
98 svar
Bergvärme - inverterstyrd vs on/off
Bytte ut min bergvärmepump i somras till en just sådan IVT-pump, ungefär samma pris som du fått offererat. Ser ut som ett rimligt pris mao. Var i samma sits som du, gammalt borrhål och säljare som ömsom försöker sälja in inverter ömsom on/off. För en lekman var det omöjligt att sätta sig in i vad som är sant eller försäljningsknep. Men blev tillslut en on/off mest för att den säljaren inte ville sälja in sin dyraste pump utan den som han trodde passade mina förutsättningar. Vad jag fick höra då var att jag inte skulle kunna räkna hem en inverterstyrd och att det inte heller fanns några större fördelar med ett grundare borrhål (150m). Huruvida det är korrekt låter jag vara osagt, men pumpen funkar utmärkt och jag blev inte ruinerad. Så jag är nöjd iaf. Lycka till!
Hade varit trevligt med axlar på grafen, så man kunde bedöma hur stor roll kurvan gör. Tänker spontant att man vill ha typ cop*kr/kWh*kWh. Det spelar ju mindre roll om du har sämre verkningsgrad när du ändå förbrukar lite kWh. På vintern, med högre förbrukning och högre pris spelar det ju däremot mer roll.M MagHam skrev:
Angående fördyrande kostnader/förluster med stor arbetstank, utöver den faktiska kostnaden för tanken och installationen så tar den även mycket plats i anspråk, och vid nybygge och befintliga hus är kvadratmeter en stor budgetkostnad, den totala kostnaden blir enligt min uppfattning mycket högre än vad man kan räkna hem med olika kalkyler, så de som propagerar för den ekonomiska frågeställningen har poäng där, ang inverter pump så är de väl beprövat av liknande applikationer ex grundfors och abb i diverse motorstyrningar, å dom hävdar bestämt att driftskostnaderna är lägre om du bättre kan precisera motoreffekt till den önskade effektuttaget. Detta kommer ifrån en som håller på med installation av 1,5m3 acc tank till min bergvärme, detta sker när jag bygger till mitt 80 talshus som innan har full källare å jag bygger till med grovkällare gör teknik och förråd, att välja de jag gjort, dvs bygga mer källare och ombyggnation av värmesystemet är en onödig kostnad som jag väljer för att jag vill ha de, alla kan lätt idiotförklara mina beslut ekonomiskt, men jag vill ha de så och jag kommer ha ett värme/ kylsystem som funkar så jag som tekniknörd vill att de ska göra med möjlighet att dygnslagra värme , ladda från kamin, bygga till pool m.m m.m ekonomiskt idiotiskt men ur ett systemperspektiv roligare bättre och låser upp så många möjligheter
Var och en ska förstås räkna som den finner det lämpligt, men ska man belasta varje inköp man kör med en kostnad för kvm-priset så tror jag jag köpt min sista pryl.E Erik_H2 skrev:Angående fördyrande kostnader/förluster med stor arbetstank, utöver den faktiska kostnaden för tanken och installationen så tar den även mycket plats i anspråk, och vid nybygge och befintliga hus är kvadratmeter en stor budgetkostnad, den totala kostnaden blir enligt min uppfattning mycket högre än vad man kan räkna hem med olika kalkyler, så de som propagerar för den ekonomiska frågeställningen har poäng där, ang inverter pump så är de väl beprövat av liknande applikationer ex grundfors och abb i diverse motorstyrningar, å dom hävdar bestämt att driftskostnaderna är lägre om du bättre kan precisera motoreffekt till den önskade effektuttaget. Detta kommer ifrån en som håller på med installation av 1,5m3 acc tank till min bergvärme, detta sker när jag bygger till mitt 80 talshus som innan har full källare å jag bygger till med grovkällare gör teknik och förråd, att välja de jag gjort, dvs bygga mer källare och ombyggnation av värmesystemet är en onödig kostnad som jag väljer för att jag vill ha de, alla kan lätt idiotförklara mina beslut ekonomiskt, men jag vill ha de så och jag kommer ha ett värme/ kylsystem som funkar så jag som tekniknörd vill att de ska göra med möjlighet att dygnslagra värme , ladda från kamin, bygga till pool m.m m.m ekonomiskt idiotiskt men ur ett systemperspektiv roligare bättre och låser upp så många möjligheter
Soffan vi köpte i somras skulle tex bokföras ett värde på drygt 200 000kr, det tror jag är svårt att motivera bara för att slippa lite noppor i tyget. Mina nya skor blev också SVIN-dyra. För att inte tala om bilarna som plötsligt dubblat sitt värde, allihopa. Har inte råd att parkera dessa på tomten längre.
Jag förstår såklart att du raljerar och jag skrattade faktiskt till, men det ligger något i argumentet för nybyggda hus. Den kvadratmetern hade du kunnat använda till något roligare i vart fall.MathiasS skrev:
Var och en ska förstås räkna som den finner det lämpligt, men ska man belasta varje inköp man kör med en kostnad för kvm-priset så tror jag jag köpt min sista pryl.
Soffan vi köpte i somras skulle tex bokföras ett värde på drygt 200 000kr, det tror jag är svårt att motivera bara för att slippa lite noppor i tyget. Mina nya skor blev också SVIN-dyra. För att inte tala om bilarna som plötsligt dubblat sitt värde, allihopa. Har inte råd att parkera dessa på tomten längre.
Jovisst och jag tycker det är helt rimligt att beakta och väga in hur stor plats anläggningen tar i anspråk, det måste vara en designparameter. Men, jag tror jag motsätter mig att man tillskriver platsen ett värde som ska belasta ROI-kalkylen.M Marcus123456 skrev:
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 363 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 363 inlägg
Vid nybyggnation är teknikutrymmen i princip standard.E Erik_H2 skrev:Angående fördyrande kostnader/förluster med stor arbetstank, utöver den faktiska kostnaden för tanken och installationen så tar den även mycket plats i anspråk, och vid nybygge och befintliga hus är kvadratmeter en stor budgetkostnad, den totala kostnaden blir enligt min uppfattning mycket högre än vad man kan räkna hem med olika kalkyler, så de som propagerar för den ekonomiska frågeställningen har poäng där, ang inverter pump så är de väl beprövat av liknande applikationer ex grundfors och abb i diverse motorstyrningar, å dom hävdar bestämt att driftskostnaderna är lägre om du bättre kan precisera motoreffekt till den önskade effektuttaget. Detta kommer ifrån en som håller på med installation av 1,5m3 acc tank till min bergvärme, detta sker när jag bygger till mitt 80 talshus som innan har full källare å jag bygger till med grovkällare gör teknik och förråd, att välja de jag gjort, dvs bygga mer källare och ombyggnation av värmesystemet är en onödig kostnad som jag väljer för att jag vill ha de, alla kan lätt idiotförklara mina beslut ekonomiskt, men jag vill ha de så och jag kommer ha ett värme/ kylsystem som funkar så jag som tekniknörd vill att de ska göra med möjlighet att dygnslagra värme , ladda från kamin, bygga till pool m.m m.m ekonomiskt idiotiskt men ur ett systemperspektiv roligare bättre och låser upp så många möjligheter
Du kan räkna med runt 1200kr/kvm, år i varmhyra istället, och lägga in det som en driftkostnad iställetför en investeringMathiasS skrev:
Å vid nybygge så kanske man väljer andra typer av tankar som mer håller vp pumpen mått och gränssnitt , men jag vågar nästan lova att den aqvaterm tanken jag skaffade skulle förstöra vilket modernt hus somhelst, här funkade de bara för jag anlade just grovkällare
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Mäta elförbrukning äldre NIBE-bergvärmepump samt ugn, utan elektriker?
Villalarm & Hemautomation -
Ny bergvärmepump eller reparera gamla (Nibe Fighter 1215-7)?
Värmepumpar -
Droppar vatten från rör till köldmediet - Bergvärme
Värme allmänt -
Finns det trådlös styrning till min IVT-bergvärmepump?
Värmepumpar -
Bergvärme IVT Greenline - Returtemp T1
Värmepumpar