useless useless skrev:
Kan du inte förklara pedagogiskt för mig som inte förstår på vilket sätt systemet i filmen skiljer sig från ett verkligt system?
Ja du det finns dom som ska trassla till det lite med både ena och andra , om du läser tråden från början och analyserar vad som står så kommer till punkten , Tryck före och efter pumpen , det med kärl startade inte jag med, det gjorde dom andra. Jag har hävdat att det blir ett högre tryck efter pumpen och lägre före. Skrev även att det förändras i kärlet med till och från det. men har aldrig nämnt något om kärlets tryck , en liten förändring kan det bli om det är före eller efter pumpen. Att byta sida på något som inte har med problemet att göra, förefaller som en del har till sin uppgift för att verka lite mer än någon annan.
Du skrev som riktigt att det blir vid start av pumpen en förändring , positiv eller negativ påverkan på manometern , helt rätt den åker jojo då , sitter då manometern efter pumpen så kommer det statiska trycket att öka till den kraft som pumpen kan ge och visa ett högre värde än trycket i systemet. Tvärtom om den sitter på sugsidan. Det har med flödets tröghet att göra.
Hoppas att det här kan ge dig något. Annars får du fråga mera eller varför inte fråga dom andra. vad dom har för avsikt med att dra iväg i en korsning och gå en annan väg än den utstakade från början.
Jonaserik

• Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Men manometern sitter ju bokstavligen på expantionskärlet. Där du nu säger att trycket inte ändras.

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
@jonaserik Är det nu du gör en - vad är det du brukar skriva? "Kungspudel"

• Gilla
BSOD och 2 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
@jonaserik Är det nu du gör en - vad är det du brukar skriva? "Kungspudel"
Svar nej det gör jag inte, från första början så var pumpen/ar det gällde och då är det statiska trycket som en pump. Sen du och din gelike snurrar in på et sidospår med ett kärl hade inte med saken att göra. Det jag skrev var att det påverkar kärlet, men inte hur mycket. Den delen är ni själva föräldrar till. Det är helt olika funktioner, varav en med det statiska och erat med ett kärl och det senare blev en långbänk av er för att ni skulle få rätt och mina svar var helt enkelt statiskt men det kan ni inte ta åt er utan bara mala på om kärl och tryck. det med stiskt framgår tydligt i din video som så smädligt infogades , stängda ventiler och pumpstart , kan inte bli annat än att manometern går i topp. Så någon pudel från mig blir det inte, men ni kanske ska öronen åt er för felaktig utsago och försök till att vrida till det till er favör. I inlägg tidigare så tillstår du och även din kompis att det finns en differans in/ut på en pump, ( statiska trycket ) varför då mala som ett godståg med kärlet, när det inte var det frågan gällde utan flödet i systemet.

Så du förstod inte filmen. Misstänkte det.

J jonaserik skrev:
Kan vara så om manometern sitter på returen från hålet så pumpen suger, då åker trycket jojo varje gång KB-pumpen statar , kolla när den statar så ser du. 0,7 är det tryck som finns och det blir liksom vacum när pumpen går.
Han har manometern på expansionskärlet. Är ditt påstående att trycket åker jojo på den manometern som vi punktera.

J jonaserik skrev:
Svar nej det gör jag inte, från första början så var pumpen/ar det gällde och då är det statiska trycket som en pump. Sen du och din gelike snurrar in på et sidospår med ett kärl hade inte med saken att göra. Det jag skrev var att det påverkar kärlet, men inte hur mycket. Den delen är ni själva föräldrar till. Det är helt olika funktioner, varav en med det statiska och erat med ett kärl och det senare blev en långbänk av er för att ni skulle få rätt och mina svar var helt enkelt statiskt men det kan ni inte ta åt er utan bara mala på om kärl och tryck. det med stiskt framgår tydligt i din video som så smädligt infogades , stängda ventiler och pumpstart , kan inte bli annat än att manometern går i topp. Så någon pudel från mig blir det inte, men ni kanske ska öronen åt er för felaktig utsago och försök till att vrida till det till er favör. I inlägg tidigare så tillstår du och även din kompis att det finns en differans in/ut på en pump, ( statiska trycket ) varför då mala som ett godståg med kärlet, när det inte var det frågan gällde utan flödet i systemet.
Dina inlägg har varit fel hela vägen. I inlägg 9 menade du att variationen mellan 0,7 och 0,2bar kan bero på om pumpen går. Det på en manometer som sitter på expansionskärlet. Tar du tillbaka det nu när du menat att du inte sagt hur mycket det kan påverka? Menar du att påverkan inte är mätbar nu eller?

Finns det något inlägg i tråden där jag har skrivit något felaktig?

Du tycker att jag ska sluta kommentera för att jag inte har koll, medan du med din erfarenhet alltid har rätt och inte ska behöva tåla ifrågasättanden. Det blir då något komiskt när du har så totalt fel.

• Gilla
BSOD och 2 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Nu blev det en väldigt djup diskussion om allt annat än grundfrågan.

Så för att börja om...

@Granstigen

Vid min gröna markering har du en ventil med svart vred, där fyller du på vatten i värmesystemet. Normalt sitter det en säkerhetsventil på 1,5bar för vanliga värmesystem i villor. Så ligger du på 1,0 brukar det fungera alla tiders. Har du flera våningar på huset?

Vid min rosa markering sitter det ett påfyllnadskoppel. Här kan man fylla i mer sprit via ett blandningskärl. Men det måste du få hjälp med. Blandningskärl är inget man äger som privatperson normalt. Jag har ett i källaren, men jag är röris...

Se bild på kopplet du har, ett äldre LK...

[bild]

[bild]
Krilleman Krilleman skrev:
Nu blev det en väldigt djup diskussion om allt annat än grundfrågan.

Så för att börja om...

@Granstigen

Vid min gröna markering har du en ventil med svart vred, där fyller du på vatten i värmesystemet. Normalt sitter det en säkerhetsventil på 1,5bar för vanliga värmesystem i villor. Så ligger du på 1,0 brukar det fungera alla tiders. Har du flera våningar på huset?

Vid min rosa markering sitter det ett påfyllnadskoppel. Här kan man fylla i mer sprit via ett blandningskärl. Men det måste du få hjälp med. Blandningskärl är inget man äger som privatperson normalt. Jag har ett i källaren, men jag är röris...

Se bild på kopplet du har, ett äldre LK...

[bild]

[bild]
Tack för en informativt svar. Det är två våningar och värmepumpen är en F1245. Säkerhetsventilen för vatten är på 1.5 och för köldmedel på 2.5. Hur ska jag veta när man ska fylla på köldmedel? Ska den hamna på 0 i tryck eller märker man någon försämring av något slag?

2,5 på KB ??? hade dom inget annat i fickan tro. Trycket kan gå ner till 0,3 bar utan att det märks något. om det blir en lågnivå i kärlet så det bara är bara 5 cm som syns kan man fylla på. Mitt är nere på ca 3 cm efter några timmars drift. och bryr mig inte. Tyckte jag såg en ventil under kärlet, hur sitter kärlet , före eller efter kärlet. Se hur nivån reagerar när pumpen startar., då vet du.

EDIT du hade inte plastis :confused:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.