Hej! Jag håller på att optimera mina radiatorer. Vart på denna bild ska jag sätta tejp och mäta med IR?
 
  • Radiator under ett fönster med synlig temperaturmätare och avskalade väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
U
DeltaT är skillnaden i temperaturen mellan omgivande luft och inkommande vattentemperatur till radiatorn.

Vad har du för värmepanna/pump?
Vad är det du vill optimera med elementen?
Har du ojämn temperatur i rummen eller vad är problemet?
 
U Utsliten och utdömd skrev:
DeltaT är skillnaden i temperaturen mellan omgivande luft och inkommande vattentemperatur till radiatorn.

Vad har du för värmepanna/pump?
Vad är det du vill optimera med elementen?
Har du ojämn temperatur i rummen eller vad är problemet?
BVP Thermia Villa Classic 75 från 2000 130m aktiv borra
Jag vill få mer värme på bottenplan (ca 20c nu) kontra övervåningen som håller ca 22c med rumbör 20 kurva 40. Jag vill fördela ut denna 22gradiga värmen till nedervåningen. Jag har inga termostater utan spindlarna är fria.
Jag misstänker att flödet inte är optimalt och att pumpen får tillverka på tok för varmt vatten.. Vi vill ha 20c över hela huset (källare, bottenplan + övervåning ca 150m2 + 75m2 källare). DeltaT på pumpen är ca 9-10 och cirkpumpen är på högsta läget dvs 3. Tvårörssystem från Oljeeldning.
 
DeltaT är allmänt en benämning på temperaturdifferens. Det kan även handla om differensen mellan tillopp och retur.
Skillnaden mellan tillopp och rumstemperatur mäts normalt mot framledningstemperaturen som ju är samma som inkommande till radiatorn.
 
D Daniel 109 skrev:
DeltaT är allmänt en benämning på temperaturdifferens. Det kan även handla om differensen mellan tillopp och retur.
Skillnaden mellan tillopp och rumstemperatur mäts normalt mot framledningstemperaturen som ju är samma som inkommande till radiatorn.
Vart på rören ska jag mäta med IR för att få ut skillnaden mellan vattnets FL-/returtemp? Vilken diff ska jag hålla mig inom? Hur ser jag om en radiator kortsluter systemet? Jag anar gravt felinställda radiatorer i mitt hus, nämligen. Jag antar att jag stryper flödet då jag skruvar in skruven och ökar när jag skruvar ut? Som en termostat.. I vilken ände ska jag börja efter att jag fått ut DELTA på inkommande-/retur?
 
U
Du tänker för mycket på DeltaT. Men vill du veta skillnaden så mäter du ju på varje rör bara. Det kommer inte skilja nått vart du mäter på den lilla sträckan av röret som är synligt i rummet.

För ditt problem är det lättaste att strypa varma rummet något och eventuellt öppna strypningen i de svala rummen. Gör små ändringar varje gång och se åt vilket håll systemet ändrar. Vänta 2-3 dagar mellan varje justering tills du nått dit du vill.

Att räkna på avgiven effekt från varje element kommer inte hjälpa eftersom du då även måste ta reda på förlusterna i de olika utrymmena.
 
  • Gilla
JD1170E
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Du tänker för mycket på DeltaT. Men vill du veta skillnaden så mäter du ju på varje rör bara. Det kommer inte skilja nått vart du mäter på den lilla sträckan av röret som är synligt i rummet.

För ditt problem är det lättaste att strypa varma rummet något och eventuellt öppna strypningen i de svala rummen. Gör små ändringar varje gång och se åt vilket håll systemet ändrar. Vänta 2-3 dagar mellan varje justering tills du nått dit du vill.

Att räkna på avgiven effekt från varje element kommer inte hjälpa eftersom du då även måste ta reda på förlusterna i de olika utrymmena.
Okej, jag testar att mäta och får försöka att utvärdera vilka radiatorer som behöver strypas resp. ökas i flöde.

Med strypa så menar du på returen (skruven) och inte att jag ska montera på termostathuset igen och strypa den vägen?
 
U
J JD1170E skrev:
Okej, jag testar att mäta och får försöka att utvärdera vilka radiatorer som behöver strypas resp. ökas i flöde.

Med strypa så menar du på returen (skruven) och inte att jag ska montera på termostathuset igen och strypa den vägen?
Jag skulle trimma in ett helt jämnt system och låta pumpen styra rumstemperatur. Sen om du vill göra något rum svalare skulle jag monsters termostat och inte röra returstrypningen.

När du gör dina justeringar så är det absolut bäst att mäta rumstemperatur på morgonen. Solen kan göra rätt stor skillnad i hur varma rummen blir.
 
Jag justerade flödena igår. Dödade två smås radiatorer som hade sjukt flöde i onödan. Nu är temperatur bra, so far so good. :) :)

är detta filtret för kretsen?
 
  • VVS-installation med rör, ventiler och ett filter-märkt komponent monterade nära taket i ett förråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.