G
guggen: [citat] Jag köpte en ny CTC 410, on/off, innan sommaren.vad jag sett går de väl fortfarande att beställa. Har en 500l tank och detta är första vintern med lösningen så jag justerar fortfarande in allt. Men jag har 10-12 starter per dygn, kör flytande mot utekurva, vid 0c ute så kör pumpen kanske 45 min. Men det går att justera som man vill bara att öka/minska differensen i tanken.
9 svar · 2,3k läst
M
magstal: [citat] Testade och det fungerade fint. Tack så mycket för hjälpen! /M
2 svar · 3,8k läst
·
J
Jens33: [citat] Ja, min erfarenhet säger att trumman är svårast att rengöra. I alla fall om man inte kan ta ut den. Jag kör med målarpensel. Det blir ganska tidskrävande men den blir ren när det är färdigt.
3 svar · 1,3k läst
Anna1an
Anna1an: [citat] Aha, måste kolla de andra elementen kanske där det är tokigt! Tusen tack!
4 svar · 996 läst
K
kaxigamyran: [citat] Tack för svar! Yes har detta installerat, men ska försöka optimera den mer för vårt boende, kanske svårt när man älskar att elda mycket..:-)
5 svar · 3,0k läst
T
tompaah7503: [citat] Grävaren som är här kommer svetsa ihop slangen idag. Lämnar groparna öppna och så får jag påfyllt och provtryckt nästa vecka, tidigare kunde inte VVS-firman komma. Vi kan själv skotta igen de sista hålen med lastmaskin.
5 svar · 1,7k läst
·
Walid Tanta
Walid Tanta: [citat] Hej igen Jag har bergvärme med Nibe 1015 och vill bara veta Vb fram 48 Så hur mycket för vb r Kompressor fungerar hela tiden är den normalt?
98 svar · 21,5k läst
·
A
AndersS: Ni bör kunna se utifrån hur mycket tillskottsel som förbrukats under de här 20 åren, finns statistik i pumpen, och där bedöma borrhåldststus.
4 svar · 2,3k läst
M
Anonymiserad 137805: och köper man en dålig pump orkar den inte upp till+3...
3 svar · 1,2k läst
J
jfp: [citat] Tack för snabbt svar! Vi anv. huset året runt speciellt på helgerna men under rådande omständigheter även större delen av veckorna då hemmaarbete är påbjudet. Lutar åt att det blir en LVVP ska höra runt med ett par installatörer i närheten och se vad de kan erbjuda.
2 svar · 882 läst
B
BSOD: Offert på fjärrvärme borde de kunna presentera. Ibland kan det bli löjligt dyrt att ansluta. I Mälardalen passar ju luft vattenvärmepump bra. Är det omöjligt utifrån estetik / buller som du inte övervägt det? En överdimensionerad pump brukar man kunna begränsa fläkten på utedelen vilket dämpar ljudnivån mycket.
14 svar · 2,3k läst
·
F
Fumble: Vinterns bergochdalbana med elpriser och det faktum att energiexperter menar att vi kommer få vänja oss vid att ha det så här, gör att prognosstyrning blir betydligt intressantare. Det kan finnas så mycket pengar att hämta i det att det är värt en del krångel och investeringskostnader. Förutsatt att man har ett elpris som följer Nordpool timmer för timme, förstås.
17 svar · 5,4k läst
A
AndersS: Silen brukar sitta på värmereturen före det att röret går in i pumpen. Som jag skrev tidigare justeras värmeslingans cirkulationspump så att alla element får tillräcklig värme och tillsammans med att ge lämplig tempdiff mellan utgående och returledning till ca 6-7 grader, som utgångsläge. Så skruvar du på elementen öppnar/stryper får du kolla att alla element får tillräckligt
123 svar · 12,0k läst
·
Hank555
Hank555: Tack Josth. Det verkar som nytt ingångskort är enda lösningen. Antar inte man bör byta detta själv så servicepartner får bli nästa steg.
2 svar · 3,3k läst
J
jonte59: Jag var så lättad över en ny utedel att jag inte frågade närmare vad som var fel mer än kompr. och nån sensor.Det försvann dessutom vatten också men det har upphört nu.Förbrukningen är som offerten uppgav.Hade man haft en elmätare till själva pumpen hade man kanske fått ersättning för det också men det bästa är att den går så tyst ,bara fläkten som hörs.
97 svar · 33,3k läst
·
S
skaraborgsfakir: [citat] TS pratar om radiatorvärmevattnet. DET brukar man inte få ut i exv duschen (i vissa system kan det vattnet dessutom vara ganska så svart...) Det man värmer upp till 70 grader och en bit till är tappvarmvattnet.
12 svar · 3,4k läst
·
S
StefNo: Runt 9500:- ink jobbet.
13 svar · 3,8k läst
johnjensen
johnjensen: http://www.hotspotenergy.com/solar-air-conditioner/ tyckte jag ser mest lockande ut. Runt 25 000 kr + elektriker. Frågan är hur mycket man tjänar. Jag räknar på 1KWh = 10 Kwh/dygn (10 timmar). I mitt fall som har Vattenfall som närbolag kostar det till dem och staten 10 kr/dag. Sedan elbolaget där priserna just nu varierar mycket men säg vår/sommar/höst så 50-70 öre. Jag drar till med
2 svar · 5,6k läst
Lars-Göran Lindström
Lars-Göran Lindström: Hejsan Vi planerar för nytt hur. I planen ingår golvväme och pool. Tidigare diskusioner har gett mig vid handen att en bergvärmepump är en bra investering. Teknikrummer har plats för bergvärmepumpen. ( Rummet inte centralt i huset. ) Jag har börjat leka med tanken att ställa bergvärmepumpen i ett uppvärmt förråd, cirka 5 meter bort från teknikrummet. Jag förstår att det blir
0 svar · 984 läst
J
Joelbit: Som rubriken säger. Jag ska gå över till timdebitering istället för rörligt snittpris. Värmer upp huset med en något underdimensionerad lvvp. Bor i Malmö. Ni andra som gör det, tar ni hänsyn till COP för värmepumpen som är högre på dagen med högre utetemp, men elpriset oftast högre? Jämfört med det omvända på natten. Jag har en CTC ecoAir som jag bara kan styra med
0 svar · 752 läst
J
jonaserik: Är det en pump med reglage på kopplingsboxen 1 - 2 - 3 så vrid på den till 3 , i bland säger kontakterna i den upp sig.
6 svar · 3,3k läst
·
A
Andtrix: [citat] Ja jag antar att det är kompressorfötterna som gör att det låter mycket. Innan jag förstod att det var det tog jag ut fläkten och rengjorde. Väldigt mycket smuts. Har också pumpen i tvättstugan bredvid köket men nu låter det så mycket att vi störs en del i övriga rum också. Får nog ta in en firma som byter fötterna eftersom det är så oåtkomligt. Men de tar ju ganska
16 svar · 8,5k läst
·
S
Simmeman: [citat] tack för snabbt svar. Började skruva ut den igår och det kom några dl spritblandat innan jag stängde igen då jag blev osäker och inte villa tömma hela systemet. Då gör jag ett nytt försök.
15 svar · 4,9k läst
·
DonPablo
DonPablo: det är åtkomst till köldmediekrets, uttagen sitter just under filterhållaren bakom plastkåpan.
32 svar · 11,2k läst
·
J
jonaserik: [citat] Det får framtiden utvisa vad det blir och förhoppningen är att det är lite noviser som är spekulanter.
13 svar · 3,2k läst
J
Josth: Ja då går CTC lika bra som NIBE i Sthlm när ni har de låga framledningstemperaturerna. NIBE har lite fler finesser skulle jag säga men viktigast är att hitta en bra installatör.
3 svar · 4,3k läst
M
mtmmtm: [citat] Sensorerna sitter alltså inuti maskinen (monterade från fabrik). Sensorerna kostar bara någon krona styck (470 ohm vid referenstemperaturen). Det finns bättre digitala sensorer (som man inte använt här). Det är ett väldigt vanligt fel på IVT-bergvärmepumpar.
426 svar · 207,6k läst
·
jonna åberg
jonna åberg: [citat] inomhustemperaturen är jättebra :)
879 svar · 47,4k läst
·
J
Josth: Val av ersättningspump beror på hur stor energiförbrukning man har för värme och varmvatten. Frånluftsvärmepumpar har begränsad effekt och ibland är bergvärme eller luftvattenvärmepump bättre.
10 svar · 5,3k läst
·
DonPablo
DonPablo: det där verkar vara en magnetstav, torka bort så mycket som möjligt av det som fastnar på staven. Bra med magnet ! då fastnar stålskräpet dit
4 svar · 3,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.