3 168 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Säkring till elpatron i bergvärmepump
Som så många andra med elpanna så kollar jag just nu på att byta till bergvärme.
Det som för mig är svårt att förstå är varför flera av de bergvärmepumpar jag sett kräver en högre avsäkring än min nuvarande elpanna (9 kW 16 A). Exempelvis: GEO 512C/E vill ha 25 A för att kunna leverera 9 kW elvärme. Likadant för CTC GSi 600.
Min huvudsäkring är idag 20 A så jag skulle med andra ord vara tvungen att höja den för att klara mig på bara elvärme under en kortare period. Jag vill minska min energiförbrukning men behöver ändå högre säkring.
Någon som har stött på samma problem och har några tankar kring detta?
Det som för mig är svårt att förstå är varför flera av de bergvärmepumpar jag sett kräver en högre avsäkring än min nuvarande elpanna (9 kW 16 A). Exempelvis: GEO 512C/E vill ha 25 A för att kunna leverera 9 kW elvärme. Likadant för CTC GSi 600.
Min huvudsäkring är idag 20 A så jag skulle med andra ord vara tvungen att höja den för att klara mig på bara elvärme under en kortare period. Jag vill minska min energiförbrukning men behöver ändå högre säkring.
Någon som har stött på samma problem och har några tankar kring detta?
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Jag tror att det beror på att de har tillsatsvärme också. Om både värmepumpen och tillsatsen är igång så kan de leverera kanske 18kW. De skall dock inte hända i praktiken.
Som jag förstått det så får man ha en mindre säkring än vad produkten är uppmärkt med. Men om du säkrar av till 16A måste man naturligtvis se till att kabeln är minst 2.5mm2. Sen får man styra utrustningen med lite tanke, så man inte bränner säkringen. Säkringen ska ju inte gå då och då.
Har samma läge själv, men elpatronen går ju bara fullt om kompressorn är trasig och kylan är stark. Den går ju aldrig på max samtidigt som kompressorn går max. Så det känns lite överkurs att säkra upp huvudsäkringen och betala en massa pengar i årsavgifter till nätbolaget, för att kunna köra anläggningen på ett sätt som inte mitt hus behöver.
Om du klarat dig på 16A tidigare så kommer du ju klara dig på 16A senare också, om du styr rätt (om du sänker uppvärmningen av huset mycket, och åker till fjällen, får du nog slå av elpatronen vid återuppvärmning av huset t.ex.).
(Jag bara antar att det är trefaspumpar du tittat på, ibland gör de kraftiga enfasvärmepumpar).
Har samma läge själv, men elpatronen går ju bara fullt om kompressorn är trasig och kylan är stark. Den går ju aldrig på max samtidigt som kompressorn går max. Så det känns lite överkurs att säkra upp huvudsäkringen och betala en massa pengar i årsavgifter till nätbolaget, för att kunna köra anläggningen på ett sätt som inte mitt hus behöver.
Om du klarat dig på 16A tidigare så kommer du ju klara dig på 16A senare också, om du styr rätt (om du sänker uppvärmningen av huset mycket, och åker till fjällen, får du nog slå av elpatronen vid återuppvärmning av huset t.ex.).
(Jag bara antar att det är trefaspumpar du tittat på, ibland gör de kraftiga enfasvärmepumpar).
Borde gå att ställa in el-tillsatsen i konfigurationsinställningarna. Man kan nöja sig med 6 kW eller rent av 3 kW. På NIBE kan man även välja en annan effekt om värmepumpen har trasig kompressor och körs i reservläget.
Som flera redan sagt, det handlar om en teoretiskt maximal effekt om både kompressor och maximal eltillsats körs. I praktiken används inte pumpen så. Tror det är mycket sällsynt att avsäkra pumpen så att båda ska kunna maxa samtidigt?
Tack för era kommentarer!
Måste ändå säga att jag inte får ihop det helt.
12 kW bergvärme borde ju inte förbruka mer än 3 kW el tänker jag. 6 kW elpatron borde ju då inte vara några problem att köra samtidigt på 3x16 A. Men det kanske är så att antingen bergvärmepumpen eller elpatronen är 1-fasig och därför kräver en högre säkring.
Måste ändå säga att jag inte får ihop det helt.
12 kW bergvärme borde ju inte förbruka mer än 3 kW el tänker jag. 6 kW elpatron borde ju då inte vara några problem att köra samtidigt på 3x16 A. Men det kanske är så att antingen bergvärmepumpen eller elpatronen är 1-fasig och därför kräver en högre säkring.
Kan också, som på vissa NIBE, vara en asymmetrisk el-patron som belastar en fas klart mer än de andra. Lite opraktiskt men det går att få ut många olika effektsteg i el-patronen som måste kunna ställas in på en max-effekt för att bli godkänd i nybyggen (max tillåten effekt för uppvärmning).
Klicka här för att svara
