Jag ska installera ventilation i radhuset för att komma åt problem med radon. När jag ändå är och fixar med detta tänkte jag att det är lika bra att se över om ett FTX-system går att kombinera med lite extra värme/kyla då vi snart ska installera solceller och förhoppningsvis kommer "gratis energi" då och då. Bifogad bild är ett försök till att visa hur tankarna går just nu. Övrig automation i huset sköts av Homey i nuläget och eftersom kodningskompetensen är ytterst bristfällig så vore det skönt om systemet gick att kombinera med just Homey.
Är jag något på spåret eller är det alldeles för komplext/dyrt att ens överväga?
Är jag något på spåret eller är det alldeles för komplext/dyrt att ens överväga?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Frågan jag ställer mig är vad du vill kyla med och vad solcellerna är tänkta att driva med tanke på att du har fjärrvärme?
Edit, jag läste vidare och såg att du tänkt dig ett aggregat med reversibel värmepump som jag uppfattar det.
I min värld är det pengar i sjön, dessutom är jag ytterst tveksam till att de finns i så små utföranden som till en villa.
Med ett aggregat med roterande växlare och don monterade smart behöver man sällan eftervärma luften och kyleffekten ett aggregat i en villa dimensionerad till ett normalt flöde i en bostad ger väldigt låg kyleffekt.
Ftx, fjärrvärme och en luft/luftvärmepump blir billigare och ger mer kyleffekt skulle jag ta gift på.
Edit, jag läste vidare och såg att du tänkt dig ett aggregat med reversibel värmepump som jag uppfattar det.
I min värld är det pengar i sjön, dessutom är jag ytterst tveksam till att de finns i så små utföranden som till en villa.
Med ett aggregat med roterande växlare och don monterade smart behöver man sällan eftervärma luften och kyleffekten ett aggregat i en villa dimensionerad till ett normalt flöde i en bostad ger väldigt låg kyleffekt.
Ftx, fjärrvärme och en luft/luftvärmepump blir billigare och ger mer kyleffekt skulle jag ta gift på.
Redigerat:
Installer du FTX och har ett hyfsat välisolerat hus kommer du i princip klara det bara på värmeväxlaren. Det brukar även funka helt okej med kyla sommartid genom att man kör värmeväxlaren och återvinner den kallare luften inomhus än utomhus. Så elen från solcellerna kommer du bara ha nytta till fläktarna.
Som nämns innan så tror jag inte att det finns så små aggregat med värmepump, det kommer inte vara någon vinning för värmen men du kan kyla mer men ändå inte optimalt, det är alldeles för låga flöden.
Som nämns innan så tror jag inte att det finns så små aggregat med värmepump, det kommer inte vara någon vinning för värmen men du kan kyla mer men ändå inte optimalt, det är alldeles för låga flöden.
Klicka här för att svara