Värmepumpar
JohSel: Det är väldigt svårt att bedömna arbetskostnader. Vi ber installatören att byta en vedpanna till en LVVP Mitsubishi Modell Inomhusdel EHST20D-YM9D, Modell Utomhusdel PUD-SWM100YAA. Fick en offert med 36412,5 kr incl moms o 45375 kr incl.moms installationskostnader. Båda utan ROT avdrag. Har verkligt ingen ide vad är realistiskt???Jag vänta på två till! Arbeta är som man brukar göra
saltet: Använder själv MELCloud på våra två pumpar. Fungerar utan problem. Bara en gång på tre år har systemet varit nere som jag har märkt.
växelventil: Japp vi får in den vecka 7 och när min Diplomat går sönder om 40 år;) så blir det en legend.Ingen märkvärdig pump bara enkel.
JohSel: Vet inte om det tillhörs tidigare ämnen (kan börja en ny ämnen) men nu har jag 2 offerter. Det är väldigt svårt att bedömna arbetskostnader. De brukar göra som vanligt för att byta en vedpanna till en LVpump Mitsubishi Modell Inomhusdel EHST20D-YM9D, Modell Utomhusdel PUD-SWM100YAA. Har en offert med 36412,5 kr incl o 45375 kr incl. arbetskostnader. Båda utan ROT avdrag. Vänta på 2
Hammare&Spik: Vi har en övervåning. Men där har jag inte heller märkt ngt skillnad. Skönt att det inte är någon problem. /
Josth: Innan ni byter BVP tycker jag ni ska ta reda på alla temperaturer som går i nuvarande BVP för att se hur bra eller dåligt den fungerar. Även temperaturerna till borrhålet är viktiga, KBin och KBut, när kompressorn går. I rum som är kallare än andra behövs en eller fler kraftigare radiatorer. Man måste också kontrollera vad rören räcker till. Istället för sektionsradiatorer kan
Comfort Thomas: Är det bara ett hål i bottentråget så går det troligen att koppla på en slang, det behövs högst troligen en värmekabel i slangen och led ner till frostfritt
BSOD: Kommer det vatten där är det trasigt. Bara att byta ut.
Comfort Thomas: [citat] När man installerar en ny så ingår demonteringen ”vanligtvis” , tar lite längre tid men man får en nöjd kund. Många gånger kan man använda befintliga kanaler och/eller konsoll om dom ser bra ut . Man kan oftast använda befintlig håltagning och slipper eventuella överaskningar i väggen. Så i min värld så tycker jag det ska ingå, tycker du helt annorlunda så är det
Huset32: Tack för alla svar.Det hela verkar lite för komplicerat för oss att åtgärda.Nu får vi försöka hitta en kyltekniker.
växelventil: [citat] Tror det är lättare att du tar ett kort på cirkulationspumpen för värme för förstår inte vad du menar.Misstänker att du har en wilo/grundfors cirkulationspump och din växelventil är som på dom flesta äldre värmepumparna ingen hitt för dom har en tendens att börja kärva med åren och dom ställer sig oftas i ett mellanläge halvöppen/stängd mot värme/varmvatten.Du ser
MatsTyresö: [citat] Kan tyvärr inte få till några avståndsbilder, pannrummet är trångt + hustrun lider lite av horror vacui kan man säga :) - Jag har externa avstängningsventiler både till och från radiatorkretsen. Ingen aning om detta är standard. - Jag har externa avstängningsventiler både till och från brinekretsen. Den ena av dessa sitter i påfyllningskopplet, så den finns även i din
tobbetk: Har du testat att nolla larmet i servicemenyn ? Diagnos--->Larm----> Återställ aktiva larm ? :thinking:
viddi: [citat] Jag köpte Mitsubishi msz fh35ve2 och haft i många år problemfritt
JeeyBee: [citat] Nu är jag inte med riktigt hur du menar, menar du att den skulle pumpa åt fel håll nu?
Kjanne: [citat] Beror på vilken märkström pumpen har. Om den producerar 9kW värme och behöver typ 3kW för att göra det så är det ok. Eventuella värmepatroner går väl att stänga av så att kabeln inte överbelastas.
Comfort Thomas: Om du tycker modellen är intressant så är troligen priset bättre om du köper den som en samsung. Är väl numera nästan bara postorderföretag och någon stor elektronik butik som säljer dessa och det kanske säger en del !
Anonymiserad 137805: [citat] så som det ser ut där spelar det nog ingen roll, det är trångt precis som du skriver. har du provat att köra fläkten på högsta hastighet?
skopab: Hej alla!! Jag ska i vår kasta ut min kökspanna och investera i en CTC luftvattenpump. En ecoair 610m för att vara exakt! Jag är av naturen lat ( gör saker helst bara en gång) å tänkte gjuta/göra ett fundament till utedelen. Jag efterlyser då gärna tips och bilder på hur ni löst erat. Jag har en tillsynsbrunn där se sticker upp en 110pvc som ja tänkte gräva ner å ansluta
Josth: Har man ett hus med golvvärme ska innegivaren, om den finns, bara visa temperaturen inte styra den. Golvvärme är väldigt värmetrögt.
Josth: Eftersom Västra Götaland inte har särskilt kalla vintrar klarar alla modeller av LVVP de temperaturerna. Välj en bra firma på rimligt reseavstånd och hör vad de säljer för fabrikat.
peoe: Alt A. Om du har det och bor i Göteborg / Sälen - skulle jag kunna få komma förbi och lära in signalen med min multifjärr - min kontroll har gått sönder för att ställa in wifimodulen som är inbyggd i värmepumpen och jag behöver kunna fjärrstyrd stugan i fjällen. Alt B. Har du en fungerande fjärr över (för att du använder smartare styrning tex) - kan jag få köpa eller låna en
Josth: Kan det vara så att tillskott är inställd att bara vara tillåten under en viss utetemperatur?
Josth: Vad jag känner till ökar premien efter hand som åren går och anläggningen blir äldre. Blir ganska mycket mot slutet då inte hemförsäkringen ger något alls vid en skada.
komakino: Måste väcka min gamla tråd till liv, utifall någon googlar sig fram till den som också funderar på att göra samma sak. Att sätta in en till luftvärmepump är det bästa jag gjort, gick från att knappt kunna få upp köket i 14-15 grader ens med stödvärme från ett element till att morgonen efter installation råkat få tropiskt varma 25 grader i köket och behöva dra ner effekten på