Hej, vi har kalla element sedan i höstas. Vi postar ett långt första inlägg för att ge så mycket förhandsinfo som möjligt.
Stort tack för hjälp! //Emil & Karin

Vårt värmesystem har funkat som en klocka sedan 2010 då vi installerade bergvärme. men började plötsligt strula i höstas. Vi trodde först att det var expansionskärlet som byttes i förra veckan, (från 12l till 18l). Men nu i efterhand förstår vi att det nog hade räckt med att justera förtrycket i det gamla kärlet.

Just nu har vi en större låsning på nästan alla element vilket gör att pumpen kör upp uppemot 60 grader vatten mot behovet på ca 35-40 grader. Trots detta kommer vattnet inte ut ordentligt på radiatorslingan och husets nedre två våningar står med kalla element. Så har det varit till och från ett tiotal gånger och vi har ideligen lurat igång systemet genom att tanka ut vatten ur lufningsventilerna på de element som är kalla och på så sätt har värmen hoppat igång ett par dagar igen. Kan det vara så att de kraftiga rören gör att värmen med hjälp av självcirkulation stiger och fastnar på ovanvåningen?

Tesen är att det är cirkulationen som spökar och vi har därför funktionstestat pumpar, termostater. Vi är ganska säkra på att det inte är termostaterna som kärvar eftersom elementrören är kalla både före och efter dem. Termostaterna står dessutom alltid öppna så de fjädrar som de ska.

Avseende cirkulationspumpen så vibrerar den som den ska. Vi har testat med magnet och det känns som att den är igång, vi testade också att öppna mittventilen för att med mejsel konstatera att den roterade som den skulle inuti.

Vi noterar också att vi har en till pump på den varma sidan inne i bergvärmeskåpet. Den står (och har alltid stått) i läge 0 (noll) så här är vi lite mer osäkra på om vi hör vibrationsindikationer. Men vi antar att den pumpen också ska vara igång eftersom den sitter där och att den på något sätt samverkar med den pumpen som sitter på radiatorslingan utanför bergvärmeskåpet? Pumpen i skåpet verkar lite kraftigare med grå frontpanel så den verkar lite svårare att funktionstesta.

Någon som har någon aning om hur detta hänger ihop? Funkar cirkulationspumparna som de ska? Kan de vara delvis trasiga..? Den pump som sitter monterad på radiatorslingan blir väldigt varm, (ca 60 grader), och trots att den verkar igång så får den inte iväg varmvattnet?

Villa 1932, sektionsradiatorer 4 per våning, shuntat golvärme till badrum på ovanvåning. 2 rörsystem. Bergvärme 200m IVT HE E11 2009

Den interna pumpen måste vara i drift, annars får ni inget varmvatten.

Kontrollera och rengör smutsfiltret som sitter på returen från värmesystemet

Silen på framledningen till radiatorslingan är troligen igentäppt. den sitter med största sannolikhet på det rör som kommer ut på ovansidan av VP och är kopplad till radiatorkretsen. Ser ut så här
Mässingsfärgad smutsfilter för värmesystem som kan kopplas till en värmepump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

eller som en stor kulventil.
Troligen så har det ”lossnat” rost från systemet som täppt igen silen efter att systemet troligen tömdes då expansionskärlet byttes.
Leta upp silen, stäng av VP, stäng ventiler på ömse sidor om silen, eller ”silventilen” om det är en sådan, ta ut silen och skölj ur den.
Montera ihop och starta upp.

• Gilla
karinemil
  • Laddar…
Silen som levereras med värmepumpen ser ut ungefär så här. Det är en filterventil, med vilken man kan ta ut filtret utan att släppa trycket i systemet. Den ska sitta på returen in till VP

Filterventil till värmepump med möjlighet att byta filter utan att minska systemtrycket.
Skapa konto

• Gilla
karinemil
  • Laddar…
Tack för snabba svar, tittade med en gång men den var ren.

Problemet med de kalla elementen fanns redan innan bytet av expansionskärl men blev gradvis sämre strax före och efter. Just nu behöver jag mata ut 75-100 l via elementen för att få igång systemet.

• Rörkoppling med ren insats, kopplad till ett expansionskärl i ett värmesystem.
    Skapa konto
Redigerat:
Jag räknar till tre pumpar i systemet. Två i ”Bergvärmepumpskåpet” och en utanför. Av de två i skåpet styr en ”köldbäraren” Det är en kraftigare pump som verkar snurra på som den ska. Den andra pumpen i ”skåpet” verkar sitta mellan retur och framledning för att göra något jobb däremellan? Den står i ett neutralt 0 läge, (och har så alltid gjort), men jag har svårt att höra om den är igång. Jag får tex inte någon reaktion/vibration som på de andra två pumparna när jag för en magnet mot den.

Den ”yttre” pumpen verkar funka efter funktionstest. Frågan är bara varför den inte får iväg värmen ordentligt på slingan?

Nu är jag jag inte expert på ivt men jag vet att dom har ju haft problem med flexslangarna som dom har i vp. Dom blir så tät att det är svårt att få ut värmen på element. Det andra äf om växelventilen har fastnat i vv läge så även om pump startar för att göra värme så cirkulerar det bara i vv tank

K karinemil skrev:
Tack för snabba svar, tittade med en gång men den var ren.

Problemet med de kalla elementen fanns redan innan bytet av expansionskärl men blev gradvis sämre strax före och efter. Just nu behöver jag mata ut 75-100 l via elementen för att få igång systemet.
Hmm tycker det ser ut som en hel del smuts i filtret ändå. Eller är det jag som ser fel? Det ser rätt svart ut i kanterna.
Silen är som en fingerborg och ska vara ren på "sidorna" också. Enklast är att ta ut silen och se. Du behöver ta ut låsringen för att få ut den.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Skulle med tippa på flexslangarna i maskinen.
Känns som mer regel är undantag att dem sätter igen

Jodå den var rätt ren, jag plockade ut den och spolade av. Den har mycket riktigt svartnat men det var vare sig slam eller rost i. Svårt att tro att det är den som spökar.

Oavsett mycket tacksam för alla uppslag.

Tack för uppslag! Skulle det verkligen kunna vara flexslangarna i skåpet? Jag har ju trots allt varmt en bra bit på värmerören bortanför den ”yttre” pumpen. Det känns ju snarare som att cirkulationsproblememet ligger utanför ”skåpet”?

Förlåt följdfrågan, behöver bara få ihop det i huvudet...

K karinemil skrev:
Just nu behöver jag mata ut 75-100 l via elementen för
Den värme som kommer då, kommer baklänges till elementen, varför står pumpen på 0 ,ska alltid snurra/drift är set 1 - 2 - 3 på den ställ på 3 och sänk till 2 efter några timmar.

Skadar inte att fråga på varmepumpsforum.com. Finns IVT-del där och troligen någon"expert" på din maskin

• Gilla
karinemil
  • Laddar…
K karinemil skrev:
Jag räknar till tre pumpar i systemet. Två i ”Bergvärmepumpskåpet” och en utanför. Av de två i skåpet styr en ”köldbäraren” Det är en kraftigare pump som verkar snurra på som den ska. Den andra pumpen i ”skåpet” verkar sitta mellan retur och framledning för att göra något jobb däremellan? Den står i ett neutralt 0 läge, (och har så alltid gjort), men jag har svårt att höra om den är igång. Jag får tex inte någon reaktion/vibration som på de andra två pumparna när jag för en magnet mot den.

Den ”yttre” pumpen verkar funka efter funktionstest. Frågan är bara varför den inte får iväg värmen ordentligt på slingan?
Du har en "bypass-koppling". Det är en extern pump som snurrar runt flödet i värmesystemet. Den interna pumpen "tar" flöde från returledningen och värmer vattnet och skickar tillbaks det igen. (finns bra beskrivning i manualen). Om du har den varvtalstyrda modellen på intern pump så ska vredet stå på EXT (peka rakt upp).
Det är viktigt att flödesförhållandet mellan dessa pumpar är rätt.

En annan felorsak som andra har nämnt är slangarna där gummit separerar. Kolla också så att växelventilen skiftar som den skall

Det verkar som att ”pumpen” klarar av att växla mellan både varmvattenproduktion och värme ut på radiatorerna men det kanske tål att undersökas.

Värmen tar sig hur som helst förbi cirkulationspumpen ut på radiatorslingan men verkar därefter endast klara av att stiga till ovanvåningens element.

Är det lätt att plocka ner flexslangarna i pumpen. Jag antar att det är de som är mantlade med ”metallväv”?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.