Hej forumet! Hösten 2020 monterade vi en ctc ecoair 610, dockad mot ena ackumulatortanken på 750liter med vvb. Vi gick alltså från vedeldning till värmepump i tron om att den skulle vara någotsånär energisnål.
Januari 2019 hade vi en elförbrukning på 650kwh, januari 2022 hade vi en förbrukning på 3100kwh. Värmepumpen drar alltså lika mycket ström som om jag skulle kört med elpatron.
Vad jag förstod på installatören skulle denna värmepump öka elförbrukningen men så här mycket hade jag aldrig trott… värmepumpen styr på fast returtemp på 40 grader, det va så man skulle ha det vid en sån här montering mot ack-tank sa installatören.
Så frågan är väl om det är något som är fel på värmepumpen eller om den blir att dra nåt så fruktansvärt mycket ström pga att vi är ”tvingade” att styra mot så hög returtemp? Skulle elförbrukningen sänkas om jag installerar en innedel, t.ex ctc ecozenith 255?
Huset är på 90kvm + källare
Januari 2019 hade vi en elförbrukning på 650kwh, januari 2022 hade vi en förbrukning på 3100kwh. Värmepumpen drar alltså lika mycket ström som om jag skulle kört med elpatron.
Vad jag förstod på installatören skulle denna värmepump öka elförbrukningen men så här mycket hade jag aldrig trott… värmepumpen styr på fast returtemp på 40 grader, det va så man skulle ha det vid en sån här montering mot ack-tank sa installatören.
Så frågan är väl om det är något som är fel på värmepumpen eller om den blir att dra nåt så fruktansvärt mycket ström pga att vi är ”tvingade” att styra mot så hög returtemp? Skulle elförbrukningen sänkas om jag installerar en innedel, t.ex ctc ecozenith 255?
Huset är på 90kvm + källare
Går kompressorn? Ibland stannar kompressorn utan att folk märker något. 3100kWh för ett litet hus i januari. Låter som den stannat eller är något fel på den? (Lite köldmedium?)
Fast kondensering 2022 känns rätt b. Jag skulle ha installerat en växelventil och behållt 750 tanken som Vvb, och satt in en liten volymtank för radiatorkretsen och ställt om så du kör mot flytande kondensering istället för att få upp prestandan.
Fast kondensering 2022 känns rätt b. Jag skulle ha installerat en växelventil och behållt 750 tanken som Vvb, och satt in en liten volymtank för radiatorkretsen och ställt om så du kör mot flytande kondensering istället för att få upp prestandan.
Beror lite på tankens storlek och hur det är kopplat, finns flera sätt att koppla och en del är inte bra.B Bengtsan skrev:Hej forumet! Hösten 2020 monterade vi en ctc ecoair 610, dockad mot ena ackumulatortanken på 750liter med vvb. Vi gick alltså från vedeldning till värmepump i tron om att den skulle vara någotsånär energisnål.
Kompressorn går för fullt!B BSOD skrev:Går kompressorn? Ibland stannar kompressorn utan att folk märker något. 3100kWh för ett litet hus i januari. Låter som den stannat eller är något fel på den? (Lite köldmedium?)
Vintern 2020/2021 låg vi också över 2500kwh vintermånaderna.
Ja en liten tank för radiatorkretsen har jag också funderat på… och med flytande kondensering menar du att VP styr mot en kurva istället? Jag stör mig på att jag inte har nån innedel, enda styrningen jag har är en liten display som sitter i utedelen under all plast så den är inte enkel att komma åt heller!
Det låter mkt. Jag har dåligt isolerat hus som är större och har halva din förbrukning med en CTC 410 och 500l acctank.
Och jag körr visserligen mod utekurva men med hög kurva, Dvs hög retur på ofta 40-45c.
Du behöver ingen innerdel, dock behöver du en styrning så att du kan köra flytande kondensering, separat vvb eller vad du vill. Idag finns det tre varianter av ecologic, den minsta S, är till för enklare styrning mot tank. Kostar 5'.
Jag kör själv en sådan.
Ang förbrukningen, är du säker på att du inte har en elpatron som sitter och kör för att ni har för låg temp i tanken eller något liknande?
En ecoair 610 maxar väl på ca 3kw?, Dvs runt 72kwh/dygn. Svårt att se att den ena kan dra så mkt som 3000kwh per mån.
Och jag körr visserligen mod utekurva men med hög kurva, Dvs hög retur på ofta 40-45c.
Du behöver ingen innerdel, dock behöver du en styrning så att du kan köra flytande kondensering, separat vvb eller vad du vill. Idag finns det tre varianter av ecologic, den minsta S, är till för enklare styrning mot tank. Kostar 5'.
Jag kör själv en sådan.
Ang förbrukningen, är du säker på att du inte har en elpatron som sitter och kör för att ni har för låg temp i tanken eller något liknande?
En ecoair 610 maxar väl på ca 3kw?, Dvs runt 72kwh/dygn. Svårt att se att den ena kan dra så mkt som 3000kwh per mån.
Jag har också ecologic S monterad ute på VP, kanske borde sätta mig in lite mer i styrningen och kanske prova flytande kondensering…G guggen skrev:Det låter mkt. Jag har dåligt isolerat hus som är större och har halva din förbrukning med en CTC 410 och 500l acctank.
Jag kör själv en sådan.
72kwh låter ändå rimligt för VP i dagsläget, sedan 30kwh i övrig förbrukning för hushållet. Har elradiatorer i garaget som drar lite också.
Elpatronen är avslagen så den kan omöjligt gått igång.
Kanske borde kosta på mig en separat vvb för att kunna köra lägre temp i acken.
Låter galet att en firma installerat en inverter så.B Bengtsan skrev:Jag har också ecologic S monterad ute på VP, kanske borde sätta mig in lite mer i styrningen och kanske prova flytande kondensering…
72kwh låter ändå rimligt för VP i dagsläget, sedan 30kwh i övrig förbrukning för hushållet. Har elradiatorer i garaget som drar lite också.
Elpatronen är avslagen så den kan omöjligt gått igång.
Kanske borde kosta på mig en separat vvb för att kunna köra lägre temp i acken.
Du säger att de har satt ecologic ute, var då? Du menar inte en liten basic display (de använder man bla för fast kondensering)?
Jag kör en 80l 3fas vvb i serie efter min tank (vvb slinga), fungerar ypperligt, har mer eller mindre oändligt med varmvatten och drar knappt ngt då den normalt bara spetsar.
jo precis det är nog basic jag menade!G guggen skrev:Låter galet att en firma installerat en inverter så.
Du säger att de har satt ecologic ute, var då? Du menar inte en liten basic display (de använder man bla för fast kondensering)?
Jag kör en 80l 3fas vvb i serie efter min tank (vvb slinga), fungerar ypperligt, har mer eller mindre oändligt med varmvatten och drar knappt ngt då den normalt bara spetsar.
Får kika på vvb och en ecologic då…
Det är det enklaste, men också det sämsta sättet att koppla och styra värmepumpen. Känns väldigt konstigt att en värmepumpsinstallatör kopplar en varvtalsstyrd pump på det över huvud taget. Vad var det för sorts firma du fick tag på?B Bengtsan skrev:
Ja jag har börjat förstått det nu, det är en auktoriserad CTC firma. Allt annat de utfört är jag väldigt nöjd med, förutom styrningen och energiförbrukningen på värmepumpen…useless skrev:
Nya funderingar, var 6-7 var sjunde dag halveras våran elförbrukning i 2 dagar alltid. Går från 100-120kwh/dygn ned till 40-60kwh/dygn i 2 dagar. Vad i hela beror det på?? Är det nån dum inställning på värmepumpen? Har kollat igenom hela december o januaris förbrukning… blir fasen inte klok.
Har kontaktat installatören, får se om han återkopplar…
Har kontaktat installatören, får se om han återkopplar…