En del av nackdelarna med korta gångtider har försvunnit av sig själv, äldre kompressorer av kolvtyp är tungstartade och sliter på startutrustning, nya schrollar startar utan motstånd.
en annan anledning till att man vill ha längre gångtider är att det tar tid för en mekanisk expansionsventil att reglera in sig och ge en optimal drift, med en elektronisk är den tiden kortare.
Men finns det möjlighet med längre drifttider så ska man försöka nå det. gradminuter brukar gå att ställa in

Jag kör hysteres styrd 400 liters 3-rörs kopplad arbetstank mot 10kW VP.
Självklart så har VP högst flöde.
Har T-koppling på framledning tank topp. Flödeutjämningen sker där.
Retur-Rad sitter något högre än VP-retur. På så sätt får VP den kallaste returen under merparten av en körning.
Givaren sitter något högre än radretur. När den givaren kommer till tank bör som är kurvans börvärde framledning så är körningen klar.
Jag har start-hysteres på 5 grader.

Systemet går otroligt bra med hög COP och långa körtider, få starter samt långa återladdningstider.
Övertemperaturen från börvärdet i slutet av en körning ligger på 1-2°C över bör. Jag kör termostatstyrt på värmekretsen. Värmeauktoritet > 1 över termostaterna.

Har du väldigt högt flöde på radiatorkretsen? Du ska ha förmodligen högst flöde över VP.
Öka din start hysteres. Testa 5°C. Vet inte om din givarplacering ställer till det lite. Jag skulle vilja ha den något högre.

Om jag kör med givaren lågt ner då får jag väldigt långa körtider men också en varmare retur till VP efter en stund i körningen. Med deltat över VP så kan framledningentemperaturen då sticka en 5-6°C över bör. Det påverkar COP negativt.

Men jag kan bara härleda till mitt system och mitt meckande :)

Maxwells demon TotalControl skrev:
Jag kör hysteres styrd 400 liters 3-rörs kopplad arbetstank mot 10kW VP.
Självklart så har VP högst flöde.
Har T-koppling på framledning tank topp. Flödeutjämningen sker där.
Retur-Rad sitter något högre än VP-retur. På så sätt får VP den kallaste returen under merparten av en körning.
Givaren sitter något högre än radretur. När den givaren kommer till tank bör som är kurvans börvärde framledning så är körningen klar.
Jag har start-hysteres på 5 grader.

Systemet går otroligt bra med hög COP och långa körtider, få starter samt långa återladdningstider.
Övertemperaturen från börvärdet i slutet av en körning ligger på 1-2°C över bör. Jag kör termostatstyrt på värmekretsen. Värmeauktoritet > 1 över termostaterna.

Har du väldigt högt flöde på radiatorkretsen? Du ska ha förmodligen högst flöde över VP.
Öka din start hysteres. Testa 5°C. Vet inte om din givarplacering ställer till det lite. Jag skulle vilja ha den något högre.

Om jag kör med givaren lågt ner då får jag väldigt långa körtider men också en varmare retur till VP efter en stund i körningen. Med deltat över VP så kan framledningentemperaturen då sticka en 5-6°C över bör. Det påverkar COP negativt.

Men jag kan bara härleda till mitt system och mitt meckande :)
Hm, det var mycket på en gång :) Får se om jag har förstått något....

Har ingen aning om vad jag har för földe i radiatorkretsen, men säkerligen har VP högre flöde. Spelar det någon roll om man har T-koppling i tanktopp eller två olika uttag?

Jag vet inte om jag kan ändra hysteresen på min pump. Sedan reglerar min på radiatorreturen och inte -framledningen, men det är klart, räknar man med konstant deltaT över radiatorkretsen så är det ju samma.

Men annars verkar ju våra system vara rätt lika... Skillnaden är att du har givaren högre upp. Som du säger så leder det till kallare retur till VP, men att man "laddar" mindre del av tanken, så det borde ju ge något fler starter per dygn.

Jag har väl mest tänkt på hur man skall utnyttja så mycket av tanken som möjligt så att säga. Nu sitter ju dykröret där det sitter, men vad tror du om att flytta radiatorreturen till det högre elpatronuttaget? Då skulle jag eventuellt kunna flytta givaren till ett dykrör i det nedre elpatronuttaget. Elpatronen är ju bara i reserv i alla fall.

Om jag orkar som sagt...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.