Jag är nyinflyttad i ett hus som har bergvärme. Det är en Nibe som är installerad 2011. Vi har ett hus på 175kvm och en årsförbrukning på 25000kwh. Jag tycker det är vansinnigt hög med tanke på att jag har bergvärme eller är jag ute och cyklar? Jag har tittat på anläggningen och alla värden ser bra ut den går knappt på patron. Vad kan vara orsaken till förbrukningen, har inte hittat någon annan källa än att det måste vara pumpen som är orsaken till förbrukningen. Tittar man på statistiken så går den ned till500-800kwh på sommaren.

Jag har noterat en sak som jag är konfunderad över. Jag har golvvärme, radiatorer och konvektorer på systemet och vid vissa tillfällen blåser det kall luft ur konvektorn samt att radiatorerna blir kalla. Detta varar under 15-30 minuter sen så kommer värmen tillbaka. Detta har jag uppmärksammat vid olika tillfällen av en slump. Har ingen givare för innertemperatur utan den går på yttertemperatur och när jag uppmärksammat detta har det legat runt nollan ute så borde absolut tryckt ut värme ur systemet.

Idéer, hjälp, tips är varmt välkommet.

tommib
Välkommen till forumet!

Frågan du måste ställa dig är varför ditt hus behöver så mycket värme. Om förbrukningen sommartid är 5-800 kWh/mån så är det i alla fall inget spektakulärt som ligger och drar hela tiden utan det är sannolikt kopplat just till värme.

Hur är huset isolerat? Drar det? Vilken typ av ventilation? Pool? Bubbelbad? Folk som tar enormt långa duschar? Bortglömd värmekabel i trädgården?

Angående det andra problemet så undrar jag om det antingen är fel i någon styrning eller om det är luft i systemet. Har du prövat att lufta?

Till sist, har grannen hönshus* ;)

* Sök på forumet...

• Gilla
DonPablo
  • Laddar…
Tack och tack för snabb återkoppling.
Vi har endast bott i 5 månader så har endast kunnat använda mig av förra ägarens statistik. Och ja, det finns bastu, ac, golvvärme i ett badrum går på el och vi har installerat ett spabad men den går ju inte på förra ägarens statistik.

har även ett stort rum (ca 30 kvm) med 6 m takhöjd, självdrag med 80 cm borrhål genom fasaden och gamla fönster som är otäta (kommer bytas under våren)

är medveten om att vårt nya hus är ett energikrävande hus och kanske är det inte orimligt med denna förbrukning. Men hörde med elbolaget om vad förbrukningen låg på innan bergvärmen installerades och det visade sig att de gjorde ingen större besparing på kvm efter installationen.
Har luftat systemet två gånger då jag hade problem med att få igång en radiator lagom när vi flyttade in.

Om värmepumpen är underdimensionerad så ka ju det vara att elpatron går in och hjälper för att hålla värmen. Man kan ju gå in i menyn å kolla hur mycket elpatronen har gått så kan man få ett hum.

tommib
80 cm borrhål genom fasaden? Det låter helt orimligt. Vad menar du med det?

I övrigt tycker jag att 25 MWh/år för det huset som du beskriver verkar ganska lågt.

tommib tommib skrev:
80 cm borrhål genom fasaden? Det låter helt orimligt. Vad menar du med det?

I övrigt tycker jag att 25 MWh/år för det huset som du beskriver verkar ganska lågt.
självdragsventil genom fasaden sitter i alla sovrummen/vardagsrummen. Låter det lågt fast det är bergvärme?

A Angeloffear87 skrev:
Men hörde med elbolaget om vad förbrukningen låg på innan bergvärmen installerades och det visade sig att de gjorde ingen större besparing på kvm efter installationen.
Vad var det för värmesystem innan?

V Vector skrev:
Om värmepumpen är underdimensionerad så ka ju det vara att elpatron går in och hjälper för att hålla värmen. Man kan ju gå in i menyn å kolla hur mycket elpatronen har gått så kan man få ett hum.
jag är ny när det gäller bergvärme men tycker inte detta känns avvikande eller är det jag som fattat fel?

• Display av bergvärmepump som visar antal starter och drifttid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display av bergvärmepump som visar status 10 kW och tidfaktor 4680.5.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V
A Angeloffear87 skrev:
Jag är nyinflyttad i ett hus som har bergvärme. Det är en Nibe som är installerad 2011. Vi har ett hus på 175kvm och en årsförbrukning på 25000kwh. Jag tycker det är vansinnigt hög med tanke på att jag har bergvärme eller är jag ute och cyklar? Jag har tittat på anläggningen och alla värden ser bra ut den går knappt på patron. Vad kan vara orsaken till förbrukningen, har inte hittat någon annan källa än att det måste vara pumpen som är orsaken till förbrukningen. Tittar man på statistiken så går den ned till500-800kwh på sommaren.

Jag har noterat en sak som jag är konfunderad över. Jag har golvvärme, radiatorer och konvektorer på systemet och vid vissa tillfällen blåser det kall luft ur konvektorn samt att radiatorerna blir kalla. Detta varar under 15-30 minuter sen så kommer värmen tillbaka. Detta har jag uppmärksammat vid olika tillfällen av en slump. Har ingen givare för innertemperatur utan den går på yttertemperatur och när jag uppmärksammat detta har det legat runt nollan ute så borde absolut tryckt ut värme ur systemet.

Idéer, hjälp, tips är varmt välkommet.
Vid produktion / prioritet vv så produceras ju ingen värme därav de kalla ni känner emellanåt,har ni tappat mycket vv så hinner ni ju känna att de blir svalare

tommib
Jo, men riktigt så fort borde väl inte systemet kylas av.

A Angeloffear87 skrev:
självdragsventil genom fasaden sitter i alla sovrummen/vardagsrummen. Låter det lågt fast det är bergvärme?
Jag menar att 80 cm låter hysteriskt stort. Menar du 80 mm?

Utan värmeåtervinning på ventilationen så använder du mycket energi till att värma luften som du släpper ut. Blir värre om det är dragigt.

Var finns huset? Hur kallt är det ute nu? Du verkar ligga med tillsats på för tillfället...

V Villaägarenr1 skrev:
Vid produktion / prioritet vv så produceras ju ingen värme därav de kalla ni känner emellanåt,har ni tappat mycket vv så hinner ni ju känna att de blir svalare
tusen tack bra förklarat. Familjen hade duschat och badat någon timme innan så det låter som en rimlig förklaring. Så logiskt när man tänker efter. tror den är inställd 20 min vatten 20 min värme om jag minns rätt.

• Gilla
Enmyra300
  • Laddar…
V
A Angeloffear87 skrev:
tusen tack bra förklarat. Familjen hade duschat och badat någon timme innan så det låter som en rimlig förklaring. Så logiskt när man tänker efter. tror den är inställd 20 min vatten 20 min värme om jag minns rätt.
Korrekt så allt är i sin ordning

Testa sänka kurvan lite grann oxh bada inte så mycket så kanske ni sparar några kWh:)

Har också 3 hemma som duschar som att de vore sista gången i deras liv, suteräng, spabad, låg kurva med 21-22 grader. Års förbrukning 18000-22000 beroende på

tommib tommib skrev:
Jo, men riktigt så fort borde väl inte systemet kylas av.

Jag menar att 80 cm låter hysteriskt stort. Menar du 80 mm?

Utan värmeåtervinning på ventilationen så använder du mycket energi till att värma luften som du släpper ut. Blir värre om det är dragigt.

Var finns huset? Hur kallt är det ute nu? Du verkar ligga med tillsats på för tillfället...

Ja, 80 mm förlåt mig. 1 meters hål i varje rum skulle se otroligt roligt ut om inte annat ‍♂️
bor längst längst kusten mellan Kalmar-Norrköping ligger runt nollan nu.
En hel familj som duschat och badat för två timmar sedan så patronen får nog skjuta till för tillfället

tommib
Njaeh... Det tycker jag nog att den borde klara med kompressorn.

Vet du hur djupt hål du har? Vad har du för temp på brine in/ut? (Heter köldbärare i menyn)

För att producera värme borde du absolut inte behöva tillsats vid 0 grader ute

A Angeloffear87 skrev:
jag är ny när det gäller bergvärme men tycker inte detta känns avvikande eller är det jag som fattat fel?
Vp har ju kopplat in 1 kw för hjälpa värmepumpen så det beror ju hur många minus det är ute nu. Min pump som är samma som din behöver inte hjälp av elpatron förrän det är minus 25 så min elpatron har gått minimalt med timmar. Jag säger inte att din förbrukning helt kan bero på elpatron men det kan vara en delförklaring tillsammans me ex elgolvvärmen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.