5 617 läst ·
8 svar
6k läst
8 svar
Lagerbyte IVT luft/luft
Hej. Har en IVT 12 Fr-n luftvärmepump.
Låter illa vid belastning i utedelen. Plockar jag bort gallret o trycker med något mot fläktvingen så slutar det. Tagit bort fläktmotorn och det känns som lagret är glappt. Går det byta enbart lagret i dessa? Eller var får man tag på en billig motor?
MLB078/ARW44D8P41SH heter motorn. Tacksam för svar mvh Greven
Låter illa vid belastning i utedelen. Plockar jag bort gallret o trycker med något mot fläktvingen så slutar det. Tagit bort fläktmotorn och det känns som lagret är glappt. Går det byta enbart lagret i dessa? Eller var får man tag på en billig motor?
MLB078/ARW44D8P41SH heter motorn. Tacksam för svar mvh Greven
Ja har bytt lagren på min luft/luft som också är en IVT men inte exakt samma modell. Det Standard-lager och man behöver ha eller bygga en avdragare för att få loss den som sitter fast på axeln. Den andra sitter fast i botten av huset. Lite pill, men inga större problem. Dock brukar inte en ny motor kosta mer än ett par tusen, så man får överväga jobb och tid mot den kostnaden 
Kommer inte ihåg exakt vart jag beställde dom, var säkert 5-6år sedan. Men vet att jag googlade på numret som stog på lagret bara. Har för mig att det jobbigaste var att få isär huset på motorn. Kan kolla på min motor i morgon då den pumpen inte är igång för tillfället.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Om det är en IVT så brukar de ha den vita motorn och den är Jätte enkel att öppna.J jaash skrev:
Köp nya SKF 608ZZ så blir det bra, för mycket fett göt att den går tungt, kinesiska lager är det oljud i från början.
Tack ja det visade sig vara väldigt enkelt att öppna motorn med en skruvmejsel precis under metalldelen på framsidan (framifrån) behöver inte ens skruva eller koppla ifrån motorn från sitt fäste. Sen lite pill att få av lagren. Banka försiktigt ut stiftet för fläkten på metallstaven ex mot ett skruvstäd som är lite öppet och använd en körnare. Sandpappra rost från skaftet och rengör. Lageravtagare rekommenderas.electroluxaren skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden