8 797 läst ·
57 svar
9k läst
57 svar
Bergvärme hög förbrukning
Om du inte vill att tillslaget för patron går in vid -400 Kan du ändra till -600 .Som du ser -24integralmimuter kvar innan pumpen stannar.A Angeloffear87 skrev:
Ok, då tycker jag du ska fokusera på huset snarare än att investera i kraftigare doningar för att elda ännu mer för kråkorna......A Angeloffear87 skrev:
Isolera vinden
Tilluft i varje rum låter mycket. Tilluft i sovrummen ni använder räcker antagligen?
Tilläggsisolera
byt fönster i samband med isoleringen....
Jag tror du har en del att tjäna på andra element också, det borde gå att få ner framledningstempen betydligt.
fönsterbyte är inplanerat till våren, det var förra ägarna som satte dit ventilerna då dom hade hög luftfuktighet i huset. Men jag har planer på att sätta igen två stycken, som jag anser är onödiga. Tilläggsisolera får bli om 5 år. Funderar på att byta panel vid det tillfället.MathiasS skrev:
Ok, då tycker jag du ska fokusera på huset snarare än att investera i kraftigare doningar för att elda ännu mer för kråkorna......
Isolera vinden
Tilluft i varje rum låter mycket. Tilluft i sovrummen ni använder räcker antagligen?
Tilläggsisolera
byt fönster i samband med isoleringen....
Jag tror du har en del att tjäna på andra element också, det borde gå att få ner framledningstempen betydligt.
Intressant att se inställd värmekurva. Den är hög men kompressorn klarar det, kan gå upp till 63° men verkningsgraden minskar med ökad temperatur så det påverkar energibesparingen. 60° framledningstemperatur vid -16° enligt kurvan. T.ex. Västervik har dimensionerande vinterutetemperatur DVUT på -13,8° så det klarar sig från att bli 100% el-patron.
ja, den är hög, men sänker jag så blir det för kallt i huset. Och som tidigare skrivits så beror det säkerligen på underdimensionerat med radiatorer, stort hus med för lite isolering. Så nu har jag en åtgärdsplan. Första steg blir att byta radiatorer och kanske installera någon extra sen fönsterbyte. När det är gjort så ska jag på nytt testa att sänka kurvan för att se om det blivit någon skillnad.J Josth skrev:Intressant att se inställd värmekurva. Den är hög men kompressorn klarar det, kan gå upp till 63° men verkningsgraden minskar med ökad temperatur så det påverkar energibesparingen. 60° framledningstemperatur vid -16° enligt kurvan. T.ex. Västervik har dimensionerande vinterutetemperatur DVUT på -13,8° så det klarar sig från att bli 100% el-patron.
Ändrar du starten på kompressor för mycket så kommer han stanna på för stor dif framledning istället.MathiasS skrev:
Var försiktig med att sätta igen tilluftsventiler , dom ska finnas i sovrum och v-rumA Angeloffear87 skrev:
Klicka här för att svara