C
Comfort Thomas: Testar nu själv att sänka temperaturen via melcloud/trådlös rumsgivare vid 05.00 och höja vid 10.00 samt mellan 17.00 och 21.00 för att undvika dom riktigt dyra timmarna. Har gjuten platta så har stort värmelager i betongen och ser ut att tappa få grader så den startar och går rätt lugnt efter återstart. Har timspottpris. om detta gör någon form av besparing över huvudtaget är
1 svar · 2,8k läst
S
sa3afc: Jag kör helt utan lin eller gängtejp, enbart en packning som sitter mellan kärlet och kopplingen.
13 svar · 4,7k läst
·
J
jerseykev95: [citat] Tack så mycket för rådet.
9 svar · 1,4k läst
F
frimat: [citat] [citat] Hej finns värmepumpen kvar ? // Mats Fridell
21 svar · 9,2k läst
M
Mellanbarn: Rörmokare funkar också.
2 svar · 1,5k läst
jimmywest
jimmywest: [citat] Hittade ett kretskort hos Ahlsell för 500+moms som jag tog hem. Det stämde inte riktigt med nummer/modell, men chansade iomed priset. Kretskortet jag fick hem heter CRV96EH-A och det gamla heter CRV93GJH. Försöker just nu se om det går att koppla upp det nya för en ghetto-lösning som kanske fungerar över sommaren för lite kyla
2 svar · 1,0k läst
F
FrOt: Hade samma problem, det var shuntmotorn som inte öppnade som den skulle så temperaturen vid givare GT 1 (framledning värme) inte nådde sitt börvärde. Detta resulterade i att kompressorn + max el effekt ”eldade” på för fullt, till expantion/säkerhetsventilen öppnade och systemet tappade tryck och överhettningsskyddet löste ut. Men då var det nära kokpunkten i tanken och på
3 svar · 4,6k läst
J
jespgrun: [citat] Kan bara hålla med och måste man ha vv från värmepump så kulvert med liten beredare i attefallshuset.
2 svar · 1,7k läst
J
Josth: Följande dokument visar ett principschema för dockning av en halvgammal markvärmepump (NIBE Fighter 1225) med en vedpanna: https://proffs.nibe.se/nibedocuments/13104/M10202-3.pdf
3 svar · 1,6k läst
pperssons
pperssons: Glöm inte att om ni behöver byta paketet... typ LLVP, LVP, BVP eller dylikt efter 15-20 år. Eller ett klassisk NIBE RAS EFTER 8 år Räkna på deadline..... Se vad du får ut av allt. Grabbarna som som installerar verkar var guds gåva till mänskligheten just nu. Ifrågasätt varje installation, Fråga om löpande faktura. De löpande brukar springa iväg........ Dvs de återkommer aldrig.
48 svar · 8,4k läst
A
a_aronsson: Tack för uttömmande och bra svar. Jag har fått en muntlig offert på exact den pumpen 12kw men med hydrobox (pratade om cop 4,7-4,8, säger mig inte så mycket). Skulle gå på ca 135 kkr. Men har fått offert på enbart material på en monoblock 12kw och tekniktank. Skulle gå på 100 kkr utan installation. Bor i Kilsbergen i höjd med Örebro, men ca 2 växtzoner kallare än Örebro. Har ju
2 svar · 2,5k läst
E
Elnovis: [citat] Tack så mycket. Nu känns det självklart :-)
3 svar · 1,7k läst
A
ALake: Hej ! Någon som vet vilka inställningar som krävs på LV-pumpen för att få MelCloud appen att fungera med att göra ändringar, tex semesterläge, ändra värmekurva, extra varmvatten... Jag har idag sedan tidigare två stycken L/L värmepumpar från Mitsubishi som fungerar i appen. Har provat med att ta bort LV och lägga in den på nytt, men det hjälper inte. I appen kan jag hur många
0 svar · 1,8k läst
A
arowe17: Och nu har vi data på jan-feb 2022. Nov 2020 - Feb 2021: 12 383 kWh Nov 2021 - Feb 2022: 5765 kWh, över 50% minskad förbrukning :) [bild]
39 svar · 15,6k läst
·
DonPablo
DonPablo: kolla upp ditt expansionskärl, det låter som att du inte har lufttryck i blåsan, eller att blåsan är trasig i kärlet. Det finns ofta en svart liten plupp och en bilventil på kärlet, eller en svart liten plastkåpa man kan peta bort, för att sen komma åt ventilen. Tryck med något på den lilla pinnen i mitten, kommer det ut luft eller kommer det ut vatten. Kommer det ut vatten är den
2 svar · 2,0k läst
X
Xanthopteryx: [citat] Tips till framtiden: Sätt en APC Surge arrest (https://www.dustinhome.se/product/5010970273/surgearrest-essential?ssel=true&gclid=CjwKCAiAvaGRBhBlEiwAiY-yMMoyM6bg4Dcwq0krHw3mvi2MwUK9Xc0XLwJ6g_qMk2rTgvTRshf40hoCrhQQAvD_BwE - finns även på andra ställen) till pumpen (och för övrigt till annan utrustning också såsom kylskåp, datorer med mera). Vid strömavbrott kna man få spikar
21 svar · 12,0k läst
·
N
Norgren2: Lutar åt en Ecodan. Grejen är att när installatören kommer så har man inte flera månader på sig att få el dragen, tänka igenom eventuell avrinning etc så därför vill jag förekomma honom och tänka efter före så det slipper se ut som fan.
2 svar · 1,3k läst
M
MrTenere: Hej, hittade din tråd, när jag sökte efter liknande fråga, displayen är lite svår att förstå. Jag har en likadan pump, vad har du för säkring till din?
7 svar · 7,4k läst
·
Johannes_F1984
Johannes_F1984: Nix, en anan aktör. Men dom tog sitt ansvar till slut.
17 svar · 9,1k läst
R
Runnis: [citat] Det är ju nästan därför som man skaffar luftvärmepump för att just kunna kyla på sommaren.
4 svar · 1,9k läst
·
N
naderiano: [citat] Bor du i Malmö eller närheten så kan du komma förbi och lyssna på min. Tyvärr så min installatör (4Tec) är inte ett dugg intresserad av att hjälpa mig. Dom "prioriterar icke" oljud. Prioriterar de som inte ha värme. Det finns en kabel som kommer ner bakom frontpanellen, hjälper att minska ljudet lite grann, inte märkbart. Hjälpte med överskåpet och ljudisar där. Tror att
5 svar · 4,3k läst
T
TUH: [citat] Tack
2 svar · 2,3k läst
T
2 svar · 2,3k läst
K
kenneth5903: [citat] Tack för svaret o trevlig helg. Kenneth
7 svar · 1,7k läst
M
MagHam: [citat] Vad gäller kompressorn spelar det bara roll på scrollkompressorer.
81 svar · 24,3k läst
·
D
danieljens: Hej - jag har en IVT Vent 202 och jag förstår det som att Easyserv kan supporta den. Nu till min fråga - vet någon om det går att koppla på smart grid mot den via Easyserv så att man optimerar användandet baserat på Nordpool spot priser. Mvh/Daniel
32 svar · 23,1k läst
·
R
Rickard Gbg: Tack Dowser!
11 svar · 4,6k läst
C
Comfort Thomas: [citat] Sitter den i en trapp och du kör låg fläkt så kommer kylan trilla ned. Uppåt kan man endast ordentligt ställa på en golvmodell. Rena kylaggregat existerar knappt, dom som idag marknadsförs som ”ren” ac är oftast luftvärmepumpar för Sydeuropa där man mer eller mindre blockerat värmedrift. Dom är oftast inte speciellt effektiva, kika på SEER angående verkningsgrad så
2 svar · 2,3k läst
T
TUH: [citat]
3 svar · 1,5k läst
T
3 svar · 1,5k läst
anders07
anders07: [citat] Mja, jag tycker väl att statistiken här talar sitt rätt tydliga språk och det syns ju rätt tydligt var jag drog ner värmen: [bild] Förvisso blev det betydligt varmare i mitten av december men jämför man t.ex. 5:e med -6 grader som har 121 kWh förbrukat med 26:e som också är -6 med kalla dagar före som ligger på 86 kWh som är det betydligt mer än 20% t.o.m. MEN, vi blev mer
10 svar · 3,5k läst
·
J
Johan Sjöberg: Tusen tack, ska genast kolla upp! Johan [citat]
6 svar · 3,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.