1 155 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
Hjälp med uträkning
Hej,
Är helt novis på detta men känner att vi behöver skaffa en luftvärmepump.
Och här inne finns det riktigt duktiga forumdeltagare
Vi har en sommarstuga i Stockholm på 50 kvm där vi vill kunna ha en underhållsvärme på i all fall minst 10 grader under vintern. Sen på sommaren kunna kyla, samt även ha lite varmare när vi är ute på vintern.
Jag har försökt leta hur mycket el en pump drar för att kunna jämföra men nuvarande förbrukning, men jag blir inte klok.
Finns det någon schablon i alla fall, jag förstår att isolering, mm påverkar, men finns det något värde att gå på för att få någon vägledning?
Är helt novis på detta men känner att vi behöver skaffa en luftvärmepump.
Och här inne finns det riktigt duktiga forumdeltagare
Vi har en sommarstuga i Stockholm på 50 kvm där vi vill kunna ha en underhållsvärme på i all fall minst 10 grader under vintern. Sen på sommaren kunna kyla, samt även ha lite varmare när vi är ute på vintern.
Jag har försökt leta hur mycket el en pump drar för att kunna jämföra men nuvarande förbrukning, men jag blir inte klok.
Finns det någon schablon i alla fall, jag förstår att isolering, mm påverkar, men finns det något värde att gå på för att få någon vägledning?
Det är jättesvårt att säga hur mycket energi en sommarstuga skulle dra för uppvärmning. Köp ett par små byggfläktar eller el-radiatorer och prova hur långt 3 - 4 kW räcker efter ett par dygn när temperaturen ute ligger stabilt. Sätt termostaterna på max under testperioden.
Att halvera förbrukningen borde vara lite för dåligt för en luftluftvärmepump. Jag skulle förvänta mig en verkningsgrad på minst 3-4ggr i snitt.
Dvs, ta elförbrukningen för att värma huset idag och dividera med 3 eller 4.
Om man inte kompenserar för hushållsel kanske en halvering på elräkningen är rimligt.
Dvs, ta elförbrukningen för att värma huset idag och dividera med 3 eller 4.
Om man inte kompenserar för hushållsel kanske en halvering på elräkningen är rimligt.
Idag ligger nog uppvärmning på 4000-4500 kWh.
Så vi borde kunna komma ner till 2000 kWh i alla fall, vilket betyder att pumpen ska dra i snitt 5.5 kWh per dygn
Har ni några bra pumpar att rekommendera?
Så får vi se om det går att hitta förbrukningen någonstans.
Så vi borde kunna komma ner till 2000 kWh i alla fall, vilket betyder att pumpen ska dra i snitt 5.5 kWh per dygn
Har ni några bra pumpar att rekommendera?
Så får vi se om det går att hitta förbrukningen någonstans.
Ok, jag tolkade det som stugan inte hade någon uppvärmning alls i nuläget, dvs kallställd på vintrarna. Ni borde komma ner under 2000 kWh/år för uppvärmningen om nuvarande uppvärmning ligger på 4000-4500 kWh/år och det värms upp lika mycket. Välj något japanskt kvalitetsmärke beroende på vilken firma som installerar. Kolla vilka firmor som finns på rimligt avstånd, dvs samma sidan av Stockholm.
Det spelar inte så stor roll vad förbrukningen är på pumpen, det hjälper dig inte. Ditt hus ENERGIförbrukning är densamma oavsett hur du värmer huset och jämfört med direktverkande el är värmepumpen 3-5ggr mer effektiv.T T2 skrev:
Mitsubishi och Panasonic är säkra val.
Klicka här för att svara