Jag har en BVP som egentligen är lite överdimensionerad för mitt hus (11 kW). Den är av den gammaldags on/off-typen. För att få bättre gångtider så kör jag den mot en 500 liters acktank.

Men vad är egenltigen bra gångtid? Nu uppskattar jag att den går kanske 10-15 minuter i taget när den går. Är det bra eller är det... dåligt?

10-15 min låter väldigt kort för en normal körning. Kan finnas många anledningar till det.
Vad är effektbehovet för huset, hur styr vp?

Desto kortare tid desto bättre.
Då får du en jämn temp i acktanken.

Om du däremot vill att kompressorn ska hålla så länge som möjligt så är det antal starter du bör titta på och inte gångtiden. Vanligtvis mäter man detta i antal starter per dygn.
Jag har också en on/off-pump och 500l tank.
Min startar ca 6ggr/dygn. Jag tror det anses lågt och att 12ggr/dygn också är en bra siffra.

Effektbehovet vet jag inte exakt, men runt 25000 kWh per år drog det med gamla elpannan. Pumpen styr på returtempen, jag har givaren i ett dykrör i acktanken precis ovanför där jag tar returen till pumpen.

S sblixten skrev:
Desto kortare tid desto bättre.
Då får du en jämn temp i acktanken.

Om du däremot vill att kompressorn ska hålla så länge som möjligt så är det antal starter du bör titta på och inte gångtiden. Vanligtvis mäter man detta i antal starter per dygn.
Jag har också en on/off-pump och 500l tank.
Min startar ca 6ggr/dygn. Jag tror det anses lågt och att 12ggr/dygn också är en bra siffra.
Hm, ja, min startar nog betydligt oftare än så... kanske är för att den är såpass överdimensionerad?

joakim_j joakim_j skrev:
Hm, ja, min startar nog betydligt oftare än så... kanske är för att den är såpass överdimensionerad?
Eftersom du har en 500l acktank, så borde det gå att få till färre starter även med en överdimensionerad pump.
Du behöver då värma vattnet lite varmare än tänkt och förlorar då lite i COP. Sen behöver du en shunt som reglerar framledning till värmesystemet i huset(så att tempen blir jämn) och start/stopp styr du på temp i acktanken.
Sen kan man komplettera med en utegivare för att kunna styra hur varmt vatten vp ska producera i förhållande till utomhustemp.
Kanske du redan har alla dessa delar i ditt system och det handlar om att trimma in dem?

Kör ni fast kondensering? Varför kör ni inte flytande isåfall?

joakim_j joakim_j skrev:
Du bör nog undersöka varför gångtiderna är så eftersom du har en tank på 500l så den inte avbryter av någon anledning.Vad är det för pump?

Lite för klen tank med 11 kW för att få det bra , gärna 1 m3 och shunt ut från tank/ar och lite speciel styrning av VP så kommer det att fungera perfekt med exakt värme i huset.

S sblixten skrev:
Eftersom du har en 500l acktank, så borde det gå att få till färre starter även med en överdimensionerad pump.
Du behöver då värma vattnet lite varmare än tänkt och förlorar då lite i COP. Sen behöver du en shunt som reglerar framledning till värmesystemet i huset(så att tempen blir jämn) och start/stopp styr du på temp i acktanken.
Sen kan man komplettera med en utegivare för att kunna styra hur varmt vatten vp ska producera i förhållande till utomhustemp.
Kanske du redan har alla dessa delar i ditt system och det handlar om att trimma in dem?
Maxwells demon TotalControl skrev:
Kör ni fast kondensering? Varför kör ni inte flytande isåfall?
Jo, utegivare har jag, och kör flytande kondensering. Jag har ingen shunt, men termostater på alla radiatorer.

V växelventil skrev:
Du bör nog undersöka varför gångtiderna är så eftersom du har en tank på 500l så den inte avbryter av någon anledning.Vad är det för pump?
Det är en Bosch EHP 11 har jag för mig.

J jonaserik skrev:
Lite för klen tank med 11 kW för att få det bra , gärna 1 m3 och shunt ut från tank/ar och lite speciel styrning av VP så kommer det att fungera perfekt med exakt värme i huset.
Tja, jag frågade mer bara för att få veta om det är helt åt helskotta eller inte. Det jag har nu är en tillfällig installation, så det behöver inte vara perfekt, bara inte katastrof.

Men hur funkar det med en "vanlig" installation utan tank? Då måste man väl få massor med start/stopp?

joakim_j joakim_j skrev:
Jo, utegivare har jag, och kör flytande kondensering. Jag har ingen shunt, men termostater på alla radiatorer.

joakim_j joakim_j skrev:

Tja, jag frågade mer bara för att få veta om det är helt åt helskotta eller inte. Det jag har nu är en tillfällig installation, så det behöver inte vara perfekt, bara inte katastrof.

Men hur funkar det med en "vanlig" installation utan tank? Då måste man väl få massor med start/stopp?

Har du en så stor VP och går direkt mot systemet så kommer den få fler starter/stopp, det måste till en hel del volym som VP kan jobba mot

Utan tank och den storleken så blir det många start/stopp , VP måste ha något att jobba mot för att gå bra. En tank lagom stor och shunt ut är oslagbart , tveksamt om någon VP kan slå jämnheten av utgående temp till systemet, 100% använt i alla tider Därom tvistar dom lärda som det kallas. Och det finns många sätt att reglera . värmen, det gäller bara att tänka till hur man vill ha det och koppla så det blir bra

joakim_j joakim_j skrev:
Men vad är egenltigen bra gångtid? Nu uppskattar jag att den går kanske 10-15 minuter i taget när den går. Är det bra eller är det... dåligt?
Hur långe står den still mellan gångerna? Hur många starter per dygn har du?

Men hur funkar det med en "vanlig" installation utan tank? Då måste man väl få massor med start/stopp?[/QUOTE]
Behöver det inte bli för har man exempel integraberäkning för start och stopp så är det vad du har ställt start värdet. -60 har väl dom flesta som standard men man kan ju ställa upp start värdet-100 så kommer man få längre gångtider men så har ju hur kallt det är ute med för ju kallare det är ju mindre kommer ÄR värdet över BÖR värdet.Men du har väl rego 1000 på din Bosch?

joakim_j joakim_j skrev:
Ok. Då är det kopplat som en arbetstank antar jag. Då behövs ingen shunt och nej tanken är inte för liten heller. Den är väl tilltagen som arbetstank.

När du säger styr på returgivare i tank. Är start stopp av VP hysteres styrt?

Går cirkulationspumpen i VP intermetent? (Bara när VP kör ska det gå)
Antar att du har högst flöde över VP?

Mycket frågor nu men vill ha lite info om systemet innan man kan komma med förslag.

V växelventil skrev:
Men du har väl rego 1000 på din Bosch?
Nja, Rego 637.

useless useless skrev:
Hur långe står den still mellan gångerna? Hur många starter per dygn har du?
Vet inte, hittade det i menyn... men nu när jag tänker på det står den still rätt länge... men nu är det ju ganska varmt också.

Maxwells demon TotalControl skrev:
Ok. Då är det kopplat som en arbetstank antar jag. Då behövs ingen shunt och nej tanken är inte för liten heller. Den är väl tilltagen som arbetstank.

När du säger styr på returgivare i tank. Är start stopp av VP hysteres styrt?

Går cirkulationspumpen i VP intermetent? (Bara när VP kör ska det gå)
Antar att du har högst flöde över VP?

Mycket frågor nu men vill ha lite info om systemet innan man kan komma med förslag.
Det här är en "tillfällig" installation så det är som det är, fram till sommaren iaf. Det är fö därför jag inte visar bilder på installationen, den är garanterat den fulaste BVP-installationen i landet :)

Men det är alltid kul att diskutera :) Tanken jag har är en sådan här, och den är kopplad så här:

1. Tillopp radiatorer.
2. Tillopp VP
4 övre. Elpatron (satt där när jag köpte tanken)
4 undre. Retur radiatorer
5. Givare "retur rad"
6. Retur VP.

Så strängt taget jobbar väl VP bara mot undre tredjedelen eller så av tanken, så kanske 150 l? Det kan ju förklara en del. Funderar på att byta plats på elpatron och radiatorreturen till sommaren, borde väl vara bättre?

Cirkpumpen i VP går intermittent. VP styr mot radiatorreturen (givaren i dykrör 5 i tanken). Den har någon hysteres antar jag, ett par grader eller så.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.