2 895 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Avfrostning felkod A03 Nibe 310p
Hej
Har en Nibe Fighter 310p installerad 2007.
(Flytta in 1 vecka sedan)
Idag fick jag felkoden A 03.
Rensade filter och felet försvann.
Cirka 1 timme senare kommer felet igen.
Jag märkte att på Kanal 5 där den mäter avluft går det ner till -20, stänger av kompressor & startar avfrostning. Kanal 5 går upp till ca 10 grader.
Sedan sker detta om, och om igen tills felkoden går igång.
Utomhustemp låg på 5 grader.
Jag antar att kompressorn är OK då sen går igång, men kan det vara ett läckage?
Kommer såklart ringa service på Måndag, men tänkte ifall någon känner till detta fenomen...
Har en Nibe Fighter 310p installerad 2007.
(Flytta in 1 vecka sedan)
Idag fick jag felkoden A 03.
Rensade filter och felet försvann.
Cirka 1 timme senare kommer felet igen.
Jag märkte att på Kanal 5 där den mäter avluft går det ner till -20, stänger av kompressor & startar avfrostning. Kanal 5 går upp till ca 10 grader.
Sedan sker detta om, och om igen tills felkoden går igång.
Utomhustemp låg på 5 grader.
Jag antar att kompressorn är OK då sen går igång, men kan det vara ett läckage?
Kommer såklart ringa service på Måndag, men tänkte ifall någon känner till detta fenomen...
Har du -20c på utgående luft visar antingen givaren fel, eller så har du för lågt ventilationsflöde.
Kan du klämma in en termometer i utgående för att verifiera?
.lågt flöde kan bero på igensatt filter eller för lågt varvtal fläkt, eller felaktigt injusterade don
Kan du klämma in en termometer i utgående för att verifiera?
.lågt flöde kan bero på igensatt filter eller för lågt varvtal fläkt, eller felaktigt injusterade don
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Om papperet ej sögs fast är det fel på fläkten. Kontrollera som sagt filter och inställningen på transformatorn. Snurra fläkten. Är lagren slut? Driftkondensatorn kan i vissa fall ha blivit dålig. När ni fått A03, räcker det att starta om pannan så försvinner A03? Lågtryckspressostaten utlöst i så fall. Vad visar kanal 04 när A03 kommer?
Ja, när man startar om pannan så tar det över 1 timma innan A03 kommer fram. Kanal 4 = 17J Josth skrev:Om papperet ej sögs fast är det fel på fläkten. Kontrollera som sagt filter och inställningen på transformatorn. Snurra fläkten. Är lagren slut? Driftkondensatorn kan i vissa fall ha blivit dålig. När ni fått A03, räcker det att starta om pannan så försvinner A03? Lågtryckspressostaten utlöst i så fall. Vad visar kanal 04 när A03 kommer?
Felet är hittat.
Fläkten snurrade inte.
Felet låg i startkondensatorn.
Nibe sa i telefon att det mycket sällan är felet.
Kylteknikern hade en svagare variant i bilen så han testade ändå, och fläkten började snurra
Imorgon kommer han med en ny som har samma styrka som gamla.
Fläkten snurrade inte.
Felet låg i startkondensatorn.
Nibe sa i telefon att det mycket sällan är felet.
Kylteknikern hade en svagare variant i bilen så han testade ändå, och fläkten började snurra
Imorgon kommer han med en ny som har samma styrka som gamla.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden