Bergvärmepump med kompressor låter lite när den jobbar. Den måste stå i ett utrymme med stängd dörr. Är du van vid en ljudlös elpanna kan det bli problematiskt. Energimässigt är den väldigt effektiv så du får mycket värme för pengarna. Ljudet får du på köpet...
Jaså? Hur gammal pump har du? Vi köpte en Geo512c i våras och jag kan inte höra om den går även när jag är i samma rum, så tyst är den. Enorm skillnad med moderna inverterstyrda kompressorer.G GuranO2 skrev:
/M
Lite post festum här kanske men vi installerade en i våras. Mycket nöjd med pumpen rent mekaniskt, snyggt bygge. Tyst, har gått perfekt. Appen och IP-lösningen är lika hopplös som man kunde förvänta sig dock. Har satt ett Husdata-interface så jag får ut mer info och kan logga allt som jag vill se.E Elutte skrev:
Fråga på om du inte har bestämt dig ännu.
/M
Installerad i april 2017. Den har alltid brummat från kompressorn när den arbetar.M Marcus-AA skrev:
Kompressor 67%. Ljud hör du från videon.
PS, mäter man ljudnivån är den c:a 10db högre än IVT's uppgivna maxvärde. Det är störande. Lägger man till kostnaden för regelbunden, nödvändig service blir det än mer negativt jämfört med en gammaldags elpanna. Den gamla hade jag i 37 år med en total servicekostnad på 412:- när jag bytte offeranod och packning. Den var ljudlös...
Har köpt o installerat en IVT GEO512C 2019 års.Haft problem från dag 1. Kompressor startade inte, gick på elpatron. Fel på kompressor. Fick en annan kompressor från en så kallad stående anläggning på verkstad, ivt GEO512C. (såg på direkten att kompressorer var begagnad,Vvs firman hävdade att det är ny)E Elutte skrev:
Kompressor låter som traktor, decibel mätare gick upp till 68-70db vid 80% kompressor arbete, normal är 41db. Vid 100% kompressor arb. fick jag upp till 72 db. (Decibelmätare köpt på Clas Ohlson) Många gånger blev vi utan värme i elementen och varmtvatten. Kompresor ville inte starta. Fick/får inga felkoder i mobilen. Många larmkoder i pannan från tx. 5262-5271-5273-5920 mm.
Smällar o höga knackningar i elementen. Har dragits fram en bypass med en extra circpummp som inte gjorde något skillnad bypassen plockades bort och circpumpen monterades vid buffert tanken på 120l. Svag skillnad blev det. Fortfarande knackningar strul och högljudd. Är på väg att ta in juridiken vi klarar inte mer denna, för så mycket krångel och störningar vi har sen vi köpte den och speciellt hantering av fel av vvs firman och andra företag dom anlitar själva. Alla gamla sjukdomar skulle vara borta på GEO512C men..
. Snyggt design annars.
Helt enkelt en söndags exemplar, kan det vara det?
Klicka här för att svara