Värmepumpar
Louise1986: [citat] vår utmaning är att vi bara har problemet ibland. Någon sa att växelventilen ibland kan ”fastna” för att sedan hamna rätt igen. Detta är ju trist för teknikern lär ju komma en dag då vi inte har problem tänker jag. Louise
useless: Du får nog rita upp exakt hur det är kopplat och vilka prylar du har.
Micho64: [citat] Efter febrilt letande, lyckades vår byggare att beställa en RX50 med leverans i maj. Igen tack snälla #josth för att du tog dig tid att svara och guida
Timpan82: [citat] Tänk vad ett litet relä kan göra.. Då var det ingen risk för att frysa när du kom hem ;)
Logad: [citat] Det kan ju förstås finnas fler läckor men börja med dessa uppenbara. Jo dessa småläckor pågår kontinuerligt så det kan vara den enda orsaken.
Josth: [citat] Man mäter luftflödena med luftflödesmätare som man kan hyra av t.ex. Soliduct under en helg eller ett par dagar. De är utformade för att mäta med en huv över vanliga till- och frånluftsdon. Har man varmgrund och tilluftsventilerna under radiatorerna är jag osäker på hur man kan mäta. Finns mätprober som kan mäta små tryckskillnader som kan stickas in i ett don och har man
Comfort Thomas: Kör man den i ac läge så går det lite snabbare om man hänger en typ matta eller liknande framför utblåset
CCbygger: [citat] Volymtank kan säkert vara en god idé för många. Men i och med att vi inte haft några problem med knäppningar och det orimliga priset som gavs är det väl inte så konstigt att be om en offert utan volymtank för att jämföra? Nu landade det istället i en Nibe 1255-12 för 98 000:-. Skulle det visa sig att vi trots allt behöver en volymtank tror jag knappast kostnaden för att
DonPablo: Jag förstår att du menar KBin, men vad har du för övriga värden, kbut, framledning, retur, hur djupt är det borrat, hur stort hus, hur bra isolerat, hur gammal installation
OkunnigTekniker: Nu har även jag bytt alla 3(!) kuddar! Trodde inte det var möjligt till en början, särskilt med den bakre kudden, men det gick och tog ca en timme. Fick använda en 25cm förlängning till spärrskaftet + en djup hylsa. Det var ingen flexförlängning men det gick att lirka in den till den bakre skruven från höger om kompressorn. Tyvärr var höjden på förlängningen, hylsan och
Josth: Hittade tekniska specar för de olika modellerna: * Fuji RSG09KMCB ger 2,77 kW vid -25° * Panasonic CZ 25 ger 1,5 kW vid -25° * Daikin Solo XRH 25 ger 2,9 kW vid -25° Även om utrymmet inte är så stort ger förmodligen Panasonic CZ25 (budgetmodell) för låg effekt för att klara hålla 15-16 grader när det är riktigt kallt i Västerbotten.
AndersS: [citat] Om du tittar så är trycket 0, är rören anslutna?
HasseTeknik: Om det ser ut ungefär som denna, så ska man bara lossa skruven i klämman och sedan dra rakt ut, så kan man sedan trycka ( obs ej dra) piggen. [bild]
jonaserik: På foto 4 uppe till höger är det ett filter och en spak på , stängs den så går det att lossa den stora sexkanten och filtret sitter innanför. Nu vet du hur det ser ut , det kan sitta någon annanstans. Du bör har en mindre segersäkringstång för invändig för att lossa den. Blir det mycket skit av diverse flagor så är det från elementen det kommer , ( kanske fylls det på med nytt
kahnilainen: ja det vore roligt att få en återkoppling från TS. Såhär 3-4 år senare :)
DonPablo: Har löst sig, droppskål finns med art nummer 824001 1339 kr (exkl moms)
useless: Det är ganska normalt. Dels stänger den spjällen och drar ner fläkten och dels blir det en del ljud på grund av att temperaturen går från 40-50 grader ner mot 0 och tillbaks på kort tid.
jonaserik: Rent akut kan du täta. 2 eller 3 st gummipackningar ( gardena 15 ) träs över ögat ( som det kallas ) och en gummiduk ca 3 mm tjock och en slangklammer över allt så blir det tätt
FredrikR: [citat] Borde inte vara några problem att ansluta kyla. Fläktkonvektorn som nu är monterad bör vara för värme då man normalt sett har ledningarna isolerade på kalla sidan, det bildas stora mängder kondens annars.
Comfort Thomas: [citat] Kan räcka med att bryta strömmen ca 5 minuter. Vet inte om denna variant fungerar på din modell men om du har den påslagen i stand by så öppnar du frontluckan på innerdelen och då sitter det en liten knapp till höger om filtren som du håller in i 5 sekunder Och sen släpper. Tryck sedan på check på fjärrkontrollen i 1 sek så det piper till om innerdelen och sen bör den vara
Josth: Luftvattenvärmepumpar fungerar väldigt bra i Skånes milda klimat. I södra Skåne blir det ju inte kallare än ca -10°. Jag tycker ni ska be om offerter på båda alternativen. Beroende på vad som kan återanvändas av nuvarande system kan det nog skilja en hel del i pengar för ny grundvattenvärme. Har ni bara ett hål i dag? Normalt har man två borrhål för grundvattenvärme, ett där
cpalm: [citat] Problemet är väl att det är precis det installatören gjort. :thinking: Var ser du att man skall tejpa längsgående skarvar?
BSOD: Blev det mycket varmare ute? Har sett att vissa värmepumpar efter art de stannat p.g.a. minlasten ger för hög framtemp i förhållande till kurvan, och sedan när de återstartar så försöker de nå sitt börvärde igen, dvs full gas tills rätt framtemp nås. Då kan man få lite av den formen på förbrukning vid varmare väder, samtidigt som något kallare väder ger jämnare
garnser: Hej! installerade en poolvärmepump förra året och klurar på om någon har erfarenhet av att återvinna kylan från denna in i huset, misstänker att det finns minimikrav för luftflöde från pumpen.
DonPablo: Jag vet vad jag hade valt varje dag i veckan, fast det blir dyrare, bvp tystare och bättre effekt, dessutom verkar de ha mindre strul.
jaeger77: Köp ej. Fick kompressorras efter 4 år. Ingen garanti. Skräp.