Har en Nibe f370 frånluftsvärmepump som är ca 6 år gammal. Aldrig haft några problem med den och den har fungerat fint.
Men i början av mars månad började värmepumpen lysa rött, och det står
”Låg frånluftstemperatur (64)”
Jag kontaktade Nibe och fick info om att höja värmen och den började lysa grön igen.
Några veckor senare började den lysa rött igen och jag höjde värmen igen, men larmet var fortsatt kvar, trots att jag hade varmt i villan.
Efter några dagar började säkringen lösa ut i värmepumpen, samt säkringen till huset som är kopplat till värmepumpen.
Det blev värre och värre och löste ut flera gånger per dag och till slut började maskinen låta mycket konstigt. Nu ikväll, har jag försökt att starta värmepumpen, men säkringen hoppar ur efter bara 5-10 minuter varje gång jag startar om den.
När jag har på ”endast tillsats”, då fungerar den felfritt. Dras det mycket el när man har den på?
Kan det vara fel på kompressor?
Är det någon som vet vad felet är?
Vem ska man kontakta?