3 086 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Dimensionering värmepump
Hej,
Jag bor i nordvästra Skåne och har en villa på 195 kvm som jag ska välja bergvärmepump till. Beräknad förbrukning om 35 000 kWh vid önskad inomhustemeperatur om 23 grader. Husets totala effektbehov bör landa på ungefär 13 kW.
Jag väljer mellan en 16 kW pump och en 12 kW pump exempelvis Nibe 1255. Vilken hade ni valt?
Vill undvika körning mot elpatron liksom att pumpen går på maxvarv för att undvika onödigt buller.
Tack för synpunkter!
//H
Jag bor i nordvästra Skåne och har en villa på 195 kvm som jag ska välja bergvärmepump till. Beräknad förbrukning om 35 000 kWh vid önskad inomhustemeperatur om 23 grader. Husets totala effektbehov bör landa på ungefär 13 kW.
Jag väljer mellan en 16 kW pump och en 12 kW pump exempelvis Nibe 1255. Vilken hade ni valt?
Vill undvika körning mot elpatron liksom att pumpen går på maxvarv för att undvika onödigt buller.
Tack för synpunkter!
//H
13 kW stämmer inte med 35000 kWh och 23° inne i nordvästra Skåne som har DVUT runt -11° beroende på var i nordvästra Skåne. Utgår man från energiförbrukningen fungerar det utmärkt med en 12 kW-modell som ger minimal el-tillsats på kanske något tiotal kWh/år. Effektbehov ca 11,3 kW vid DVUT.
Intressant Josth, hur beräknar du effektbehovet till 11,3 kW?
Jag hittade en formel för att få fram effektbehovet där man delar energiåtgång med 2800 för södra Sverige. Det är därifrån jag fick min siffra.
Om pumpen behöver eltillsats går den ju för full maskin innan elpatronen tillför energi?
Jag hittade en formel för att få fram effektbehovet där man delar energiåtgång med 2800 för södra Sverige. Det är därifrån jag fick min siffra.
Om pumpen behöver eltillsats går den ju för full maskin innan elpatronen tillför energi?
Ok, ja 2800 är en tumregel man kan använda för enkel beräkning. Själv använder jag NIBE VPDIM 2.7. En tidigare version av NIBE's dimensioneringsprogram. Stämmer att en 12 kW-modell kommer att gå på max vid DVUT men det är ytterst kortvarigt då de kallaste dygnen är så väldigt få. Att köpa en 16 kW-modell när 12 kW räcker känns överarbetat och en 16 kW behöver jobba mer on/off när det är mildare väder pga högre minsta effekt. Kanske möjligt att se över ljuddämpningen i det rummen värmepumpen ska stå?
Klicka här för att svara
