1 627 läst · 6 svar
2k läst
6 svar
Besparing till byte av LuftVatten
Har just nu luft/luft (en ute enhet och två inne enheter för varje våning)
Samt så har jag el-patron för att värma en del ställen som är lite svårare att att nå med luft/luft som toaletter och förråd och andra sidan av huset. Samt hjälper till när det är extra kallt då det är inte så effektivt när det är väldigt kallt. Sedan sköter den varmvatten i kranarna.
Nu mår inte den pannan så bra så jag kommer ta in en VVS firma som får titta på den och är nog förhoppningsvis inte så farligt men vill endå kolla lite alternativ om man är tvungen att byta ut den.
Är då lite nyfiken att se om det kan finnas ett besparing och värde att inte använda luft/luft så mycket utan använda luft/vatten. Då kanske man kan använda luft/luft på sommaren för att kyla ner medan när man vill ha varmt så använder man luft/vatten. Samt kör jag luft/vatten så kommer jag få ett bättre spridning av värme i huset då alla rum har element.
Det man är då nyfiken på är hur lång tid tar det att spara in och om det går att räkna det på något sätt.
Tänkte kanske luft/vatten är mer effektivare.
Min luft/luft har redan betalat för sig då det var ca 6-7 år sen jag installerade den och innan dess var det bara el-patronen som gav värme.
Samt så har jag el-patron för att värma en del ställen som är lite svårare att att nå med luft/luft som toaletter och förråd och andra sidan av huset. Samt hjälper till när det är extra kallt då det är inte så effektivt när det är väldigt kallt. Sedan sköter den varmvatten i kranarna.
Nu mår inte den pannan så bra så jag kommer ta in en VVS firma som får titta på den och är nog förhoppningsvis inte så farligt men vill endå kolla lite alternativ om man är tvungen att byta ut den.
Är då lite nyfiken att se om det kan finnas ett besparing och värde att inte använda luft/luft så mycket utan använda luft/vatten. Då kanske man kan använda luft/luft på sommaren för att kyla ner medan när man vill ha varmt så använder man luft/vatten. Samt kör jag luft/vatten så kommer jag få ett bättre spridning av värme i huset då alla rum har element.
Det man är då nyfiken på är hur lång tid tar det att spara in och om det går att räkna det på något sätt.
Min luft/luft har redan betalat för sig då det var ca 6-7 år sen jag installerade den och innan dess var det bara el-patronen som gav värme.
med dagens elpriser så lär det vara omöjligt att beräkna insparade av en luft vatten jmf med din befintliga elpanna men det lär gå snabbt...C cazz skrev:Har just nu luft/luft (en ute enhet och två inne enheter för varje våning)
om du jämför med dina luft/luft lär du inte märka någon större skillnad mer än att du får mycket bättre komfort inomhus med luft vatten
Jo dagens elpriser är galet och det är en av anledningarna jag tittar lite på alternativ.electroluxaren skrev:
Tanken är om, det skulle ta 10,20,30,40 år men kanske svårt att säga det med.
Kanske bara få den att fungera och få se vad man gör.
20 år är det ingen som hållerC cazz skrev:
10 är mycket i dessa tider
jag skulle inte reparera den gamle utan titta på en mer energieffektiv lösning
Hmm jo det är vattenradiatorer i alla rummen, Förbrukningen är lite svårt då jag har en hel del maskiner (två servrar) på som kostar en del med men nov-dec hade jag en totalt förbrukning på 3101 kwhJonatan79 skrev:
Redigerat:
Lite gammal tråd men lite update.
Har inte tagit in någon firma som kollar den befintliga pannan men hört från en del andra som har kvar den gamla pannan så är det inte såå dyrt att få den fixat.
Dock undrar man om man ens ska försöka och bättre att investera i något annat som Luft/vattenpump som jag skrev innan. Att köra med el-patron kanske var bra när elen var billig men det är den inte idag.
Det enda alternativet jag ser är just luft/vattenpump då bergsvärmen skulle inte fungerar så bra här.
Har inte tagit in någon firma som kollar den befintliga pannan men hört från en del andra som har kvar den gamla pannan så är det inte såå dyrt att få den fixat.
Dock undrar man om man ens ska försöka och bättre att investera i något annat som Luft/vattenpump som jag skrev innan. Att köra med el-patron kanske var bra när elen var billig men det är den inte idag.
Det enda alternativet jag ser är just luft/vattenpump då bergsvärmen skulle inte fungerar så bra här.
Liknande trådar
-
Gammal mamma med trasig el-panna (NIBE EVC 240), tips på alternativ till byte?
Värme allmänt -
Byte cirkulationspump till vattenburen golvvärme
Värme allmänt -
Byte Fighter 1310 till Thermia Mega 20-20
Värmepumpar -
Byte Rexovent RDAA till Östberg Heru. Hur dra om frånluft & Köksfläkt?
Ventilation -
Utbytespump till Nibe Split med ACVM 10A-270
Värmepumpar