Har under sommaren haft 3 stycken LP-larm på vår Nibe Fighter 1245 med drygt en månads mellanrum. Efter som det gått så lång tid mellan gångerna har vi nästan misstänkt att det varit något falsklarm men det verkar som att det hänger kvar.
Är novis när det gäller detta men tror mig ha lyckats hitta filtret som ska rengöras:
Hur går jag tillväga för att rengöra detta på bästa sätt. Tänker mig följande:
1. Stäng av pumpen
2. Vrid på spakarna på vardera sida om filtret
3. Ta ur filtret, rengör och sätt tillbaka
4. Vrid tillbaka spakarna och starta sedan pumpen
Verkar detta rimligt, och är det något mer jag behöver kontrollera eller testa?
Är novis när det gäller detta men tror mig ha lyckats hitta filtret som ska rengöras:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur går jag tillväga för att rengöra detta på bästa sätt. Tänker mig följande:
1. Stäng av pumpen
2. Vrid på spakarna på vardera sida om filtret
3. Ta ur filtret, rengör och sätt tillbaka
4. Vrid tillbaka spakarna och starta sedan pumpen
Verkar detta rimligt, och är det något mer jag behöver kontrollera eller testa?
Den övre bilden var den jag menade att filtret syns på, den undre var mer en översiktsbild över resterande rör som sitter ovanför pumpen.
Aha, ser det filtret ut på något liknande sätt, lyckas inte googla någon bra bild?
Och var ska jag börja leta efter detta, såg någon bild där det satt bakom frigoliten i själva pumpen?
Och stort tack för svaret
Och var ska jag börja leta efter detta, såg någon bild där det satt bakom frigoliten i själva pumpen?
Och stort tack för svaret
Kan tillägga att det är en bergvärmepump om det gör någon skillnad!
Det brukar sitta en 'klump' med påfyllningsventiler och smutsfilter under isoleringen på brine-rören utanför pumpen.
https://www.vvsobygg.se/pafyllnadsv...MI7LHw6pSz6wIVStiyCh3WGwlmEAQYASABEgKkOvD_BwE
Logga in
Skapa konto
https://www.vvsobygg.se/pafyllnadsv...MI7LHw6pSz6wIVStiyCh3WGwlmEAQYASABEgKkOvD_BwE
Aha, tack! Kikade under röret till behållaren där köldbärarvätskan sitter (halvgenomskinlig plastbehållare) och där fanns det mycket riktigt en frigolitlåda med följande innehåll:
Felmeddelandet var "Lågtryckslarm har löst ut på grund av att värmepumpen inte kan hämta tillräckligt med energi från köldbärarsystemet" så gissar att det är detta filter jag ska rensa då?
Är det samma förfarande som jag skrev där uppe, dvs. stäng av pumpen och kranarna på vardera sida om filtret, skruva loss och rengör och skruva sen tillbaka och slå på?
Logga in
Skapa konto
Felmeddelandet var "Lågtryckslarm har löst ut på grund av att värmepumpen inte kan hämta tillräckligt med energi från köldbärarsystemet" så gissar att det är detta filter jag ska rensa då?
Är det samma förfarande som jag skrev där uppe, dvs. stäng av pumpen och kranarna på vardera sida om filtret, skruva loss och rengör och skruva sen tillbaka och slå på?
Och vad är den blåa beläggningen på rören, är det något att bry sig om?
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Skönt, men då låter jag den biten vara tills vidare
. Är det rätt att det är det filtret som behöver rensas, och tillvägagångssättet?
Tack, då ska jag testa det och hoppas att det löser sig!
Medlem
· Blekinge
· 12 200 inlägg
Ursäkta om jag anslutar till tråden. Har samma VP 2010 och skulle också vilja byta filter i värmekretsen men jag hittar inte det! Har letat febrilt efter något som i TS första bild men det finns inte. Måste man demontera hela höljet på VP med frigolit och allt för att hitta? Finns det ens en möjlighet att filtret finns inuti? Kan installatören ha glömt att installera?