1 072 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
villrådig gällande värmepump
Bor i en villa ifrån 1982. Vedeldning finns idag. Får inte tillstånd av kommunen till bergvärme pga. vattentäkt och egen brunn. Sjövärme finns inte möjligheter till. Jordvärme vet jag inte heller för den befintliga vattentäkten.
Möjligheten är luft/vatten värmepump eller grundvärmevattenpump. I Norrland är det tydligen väldigt ovanligt med grundvärme. Har hört mig för hos flera återförsäljare och ingen verkar vara intresserad. Vill behålla vedeldningen som en säkerhet just för att vi bor i glesbygd. Har läst på den här sidan att man kan ta ifrån vattentäkten och även få grundvärme ifrån den. Är det så ? Är väldigt intresserad av grundvärme. Nu kommer mina frågor.
1. Hur mycket vatten behöver grundvattenpumpen ungefär? Har idag över 66 minutliter i vattentäkten, över 4000l i timmen. Ensam om den. Huset är på 200 kvm2
2. Kan man använda samma borra eller ska man göra en ny för dricksvattnet?
3. Om man borrar en ny för dricksvatten kan man föra över vattnet till den ifrån grundvattentäkten?
4 Hur långt emellan hålen ska de i så fall vara?
Hoppas att någon därute kan berätta för mig så jag kan diskutera med branschfolket
Tack på förhand/ Terik
Möjligheten är luft/vatten värmepump eller grundvärmevattenpump. I Norrland är det tydligen väldigt ovanligt med grundvärme. Har hört mig för hos flera återförsäljare och ingen verkar vara intresserad. Vill behålla vedeldningen som en säkerhet just för att vi bor i glesbygd. Har läst på den här sidan att man kan ta ifrån vattentäkten och även få grundvärme ifrån den. Är det så ? Är väldigt intresserad av grundvärme. Nu kommer mina frågor.
1. Hur mycket vatten behöver grundvattenpumpen ungefär? Har idag över 66 minutliter i vattentäkten, över 4000l i timmen. Ensam om den. Huset är på 200 kvm2
2. Kan man använda samma borra eller ska man göra en ny för dricksvattnet?
3. Om man borrar en ny för dricksvatten kan man föra över vattnet till den ifrån grundvattentäkten?
4 Hur långt emellan hålen ska de i så fall vara?
Hoppas att någon därute kan berätta för mig så jag kan diskutera med branschfolket
Tack på förhand/ Terik
Det är väldigt speciellt med grundvattenvärme och kunskapen är nog inte särskilt spridd. Har du provat att söka på grundvattenvärme på www.varmepumpsforum.com? Där finns en del information. En nackdel är att grundvattenpumpen drar en hel del energi och kräver en extra värmeväxlare så uppvärmningsbehovet ska nog vara hyfsat stort för att det ska löna sig.
Kanske är värt att fundera på pellets?
Har för mig att man I områden med vattentäkter i vissa fall kan få tillstånd om man kör med propylenglykol i brinekretsen. Kan nog gälla både jord eller bergvärme. Du kan ju alltid fråga?
Håller med föregående talare. Man får ju en grundförbrukning av el som är ett antal hundra w högre, så det kan bli ganska dålig cop med grundvattenvärme.
Har för mig att man I områden med vattentäkter i vissa fall kan få tillstånd om man kör med propylenglykol i brinekretsen. Kan nog gälla både jord eller bergvärme. Du kan ju alltid fråga?
Håller med föregående talare. Man får ju en grundförbrukning av el som är ett antal hundra w högre, så det kan bli ganska dålig cop med grundvattenvärme.
Gällande pellet finns som alternativ, har en hel anläggning men i våra trakter är det mycket gles med försäljare av pellets.B BSOD skrev:Kanske är värt att fundera på pellets?
Klicka här för att svara