Självbyggare
· Östersund
· 6 inlägg
Hej!
Vi lejde bort rördragningen av vår CTC Bergvärmepump.
Jag hade själv dragit vatten och kört igång tappvattenfördelarna samt installation av två st golvvärmefördelare samt dragit in kollektorslangen (sjövärme)
Det som rörfirman skulle göra var rördragning/installation av kollektor samt nya rör fram till tappvattenfördelarna.
Vi har tidigare köpt golvvärme från denna rörfirma till en utbyggnad på 70m2 (golvvärme rör, skåp samt fördelare)
Även pumpen är köpt genom dom och nu rördragningen.
Själva uppstarten av pumpen fick vi göra själv med elpatron då dom inte hade tid.
Dom har alltså dragit rören i koppar samt kollektorrören (dom i svart isolering) ifrån golvet.
Min fråga är alltså om 68594:- är rimligt då jag inte kan säga mer än att jag hade räknat på Max 50000:-
Mvh Simon
Vi lejde bort rördragningen av vår CTC Bergvärmepump.
Jag hade själv dragit vatten och kört igång tappvattenfördelarna samt installation av två st golvvärmefördelare samt dragit in kollektorslangen (sjövärme)
Det som rörfirman skulle göra var rördragning/installation av kollektor samt nya rör fram till tappvattenfördelarna.
Vi har tidigare köpt golvvärme från denna rörfirma till en utbyggnad på 70m2 (golvvärme rör, skåp samt fördelare)
Även pumpen är köpt genom dom och nu rördragningen.
Själva uppstarten av pumpen fick vi göra själv med elpatron då dom inte hade tid.
Dom har alltså dragit rören i koppar samt kollektorrören (dom i svart isolering) ifrån golvet.
Min fråga är alltså om 68594:- är rimligt då jag inte kan säga mer än att jag hade räknat på Max 50000:-
Mvh Simon
Får det till 44 arbetstimmar.
44*545=23980kr
23980-8890 (rot)=15090kr
Material:
59704-15090=44614kr
Det är mycket material uppräknat, å de få saker jag kollat mot nätet så ligger det du fått betala strax över iaf en del ställen på nätet.
44*545=23980kr
23980-8890 (rot)=15090kr
Material:
59704-15090=44614kr
Det är mycket material uppräknat, å de få saker jag kollat mot nätet så ligger det du fått betala strax över iaf en del ställen på nätet.
Självbyggare
· Östersund
· 6 inlägg
Demmpa skrev:
Demmpa skrev:
Okej då känns det direkt lite bättre
Stort tack för er feedback
Självbyggare
· Östersund
· 6 inlägg
S Sajmon1986 skrev:
Ja det är absolut inte fel på jobbet/ service men jag tyckte att det var mycket för ganska lite ”rör” men som sagt allt har blivit jäkligt dyrt samt när man gör allt annat själv svider det när man måste lejja för nåt som el och viss VVSj.f.s skrev:
Tack för din åsikt
Det kanske är lite rör i avstånd men det som kostar är typiskt inte raksträckorn utan alla börjar, knixar och allt som man ska koppla in sig mot. Jobbet ser ju riktigt prydligt ut och med bra uppklammring, isolering och så genomtänkt dragning som det befintliga tillåter, anpassning till dina existerande fördelare för GV och tappvatten osv. För mig är detta firman du framöver ringer till om du vill ha något vettigt gjort men numera även med insikten att de kanske inte är billigaste i stan. Om de dessutom städade, kom på tid som tidigare skrivits och kom på kort varsel tycker Jag det är läge att lägga i dom på under snabbnummer
det enda som sticker är min ögon är avsaknad av spilltratt från pumpen och elen från säkerhetsbrytaren men det sistnämnda antar jag inte denna firma stod för
det enda som sticker är min ögon är avsaknad av spilltratt från pumpen och elen från säkerhetsbrytaren men det sistnämnda antar jag inte denna firma stod för
Självbyggare
· Östersund
· 6 inlägg
M myrstack skrev:Det kanske är lite rör i avstånd men det som kostar är typiskt inte raksträckorn utan alla börjar, knixar och allt som man ska koppla in sig mot. Jobbet ser ju riktigt prydligt ut och med bra uppklammring, isolering och så genomtänkt dragning som det befintliga tillåter, anpassning till dina existerande fördelare för GV och tappvatten osv. För mig är detta firman du framöver ringer till om du vill ha något vettigt gjort men numera även med insikten att de kanske inte är billigaste i stan. Om de dessutom städade, kom på tid som tidigare skrivits och kom på kort varsel tycker Jag det är läge att lägga i dom på under snabbnummer
det enda som sticker är min ögon är avsaknad av spilltratt från pumpen och elen från säkerhetsbrytaren men det sistnämnda antar jag inte denna firma stod för
Nej du har nog helt rätt
Ja det är ju då mitt fel, det vart väldigt brått och få till ett pannrum så det är gjort i all hast så elen och det som saknas åligger mig å endast mig
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
är du själv nöjd med jobbet?
Är inte rot 30% då är det 545 ex moms... dvs arbetskostnaden är 29975-8990=20985 och materialkostnaden typ 5000 mindre.Demmpa skrev:
Självbyggare
· Östersund
· 6 inlägg
Har du stämt av att fakturerat material stämmer överens med installerat material?S Sajmon1986 skrev:Hej!
Vi lejde bort rördragningen av vår CTC Bergvärmepump.
Jag hade själv dragit vatten och kört igång tappvattenfördelarna samt installation av två st golvvärmefördelare samt dragit in kollektorslangen (sjövärme)
Det som rörfirman skulle göra var rördragning/installation av kollektor samt nya rör fram till tappvattenfördelarna.
Vi har tidigare köpt golvvärme från denna rörfirma till en utbyggnad på 70m2 (golvvärme rör, skåp samt fördelare)
Även pumpen är köpt genom dom och nu rördragningen.
Själva uppstarten av pumpen fick vi göra själv med elpatron då dom inte hade tid.
Dom har alltså dragit rören i koppar samt kollektorrören (dom i svart isolering) ifrån golvet.
Min fråga är alltså om 68594:- är rimligt då jag inte kan säga mer än att jag hade räknat på Max 50000:-
Mvh Simon
Självbyggare
· Östersund
· 6 inlägg










