Hej!

Vi lejde bort rördragningen av vår CTC Bergvärmepump.

Jag hade själv dragit vatten och kört igång tappvattenfördelarna samt installation av två st golvvärmefördelare samt dragit in kollektorslangen (sjövärme)

Det som rörfirman skulle göra var rördragning/installation av kollektor samt nya rör fram till tappvattenfördelarna.

Vi har tidigare köpt golvvärme från denna rörfirma till en utbyggnad på 70m2 (golvvärme rör, skåp samt fördelare)

Även pumpen är köpt genom dom och nu rördragningen.

Själva uppstarten av pumpen fick vi göra själv med elpatron då dom inte hade tid.

Dom har alltså dragit rören i koppar samt kollektorrören (dom i svart isolering) ifrån golvet.

Min fråga är alltså om 68594:- är rimligt då jag inte kan säga mer än att jag hade räknat på Max 50000:-

Mvh Simon
 
  • Installation av rördragning för bergvärmepump med kopparledningar och isolerade kollektorrör nära golvvärmefördelare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopparledningar och kollektorrör anslutna till golvvärmefördelare i en värmepumpsinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av kopparledningar och isolerade svarta slangar för en bergvärmepump i ett teknikrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av rör och fördelare för golvvärme och CTC bergvärmepump markerat med röda linjer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörinstallation och bergvärmepump i pannrum med kopparledningar och isolerade kollektorrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av värmepump med kopparledningar och isolerade kollektorrör i ett teknikrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Koppar- och svartisolerade rör installerade bredvid en bergvärmepump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Faktura för installation av värmesystem med detaljerad beskrivning av arbete och kostnader, totalt 59 704 SEK.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Faktura med specificerade kostnader för rördragning och installation relaterat till en CTC Bergvärmepump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Faktura för rördragning med listade material och kostnader inom VVS-arbete, relaterat till installation av bergvärmepump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Faktura detaljerande kostnader för rör- och installationsmaterial med flera poster och priser, relaterad till byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Får det till 44 arbetstimmar.
44*545=23980kr
23980-8890 (rot)=15090kr

Material:
59704-15090=44614kr

Det är mycket material uppräknat, å de få saker jag kollat mot nätet så ligger det du fått betala strax över iaf en del ställen på nätet.
 
  • Gilla
perror och 2 till
  • Laddar…
Det verkar inte vara anmärkningsvärt dyrt, utan bara många prylar och många timmar. Visst hade du kanske kunnat spara 20% om du köpt materialet på nätet, men det hade nog inte varit så effektivt.
 
  • Gilla
  • Haha
TokOve och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Får det till 44 arbetstimmar.
44*545=23980kr
23980-8890 (rot)=15090kr

Material:
59704-15090=44614kr


Det är mycket material uppräknat, å de få saker jag kollat mot nätet så ligger det du fått betala strax över iaf en del ställen på nätet.
Demmpa Demmpa skrev:
Får det till 44 arbetstimmar.
44*545=23980kr
23980-8890 (rot)=15090kr

Material:
59704-15090=44614kr

Det är mycket material uppräknat, å de få saker jag kollat mot nätet så ligger det du fått betala strax över iaf en del ställen på nätet.

Okej då känns det direkt lite bättre:D

Stort tack för er feedback(y)
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
j.f.s
Ser iaf för mitt lekmannaöga proffsigt ut. Förutsatt att de i övrigt också gjorde som man förväntar sig, dvs kom i tid, städade osv så hade jag betalt utan krångel. Bara mina två cent :)
 
  • Gilla
Sajmon1986
  • Laddar…
S Sajmon1986 skrev:
Okej då känns det direkt lite bättre

Tack för er feedback
j.f.s j.f.s skrev:
Ser iaf för mitt lekmannaöga proffsigt ut. Förutsatt att de i övrigt också gjorde som man förväntar sig, dvs kom i tid, städade osv så hade jag betalt utan krångel. Bara mina två cent :)
Ja det är absolut inte fel på jobbet/ service men jag tyckte att det var mycket för ganska lite ”rör” men som sagt allt har blivit jäkligt dyrt samt när man gör allt annat själv svider det när man måste lejja för nåt som el och viss VVS:crysmile:

Tack för din åsikt(y)
 
  • Gilla
Börjes Pöjk och 1 till
  • Laddar…
Det kanske är lite rör i avstånd men det som kostar är typiskt inte raksträckorn utan alla börjar, knixar och allt som man ska koppla in sig mot. Jobbet ser ju riktigt prydligt ut och med bra uppklammring, isolering och så genomtänkt dragning som det befintliga tillåter, anpassning till dina existerande fördelare för GV och tappvatten osv. För mig är detta firman du framöver ringer till om du vill ha något vettigt gjort men numera även med insikten att de kanske inte är billigaste i stan. Om de dessutom städade, kom på tid som tidigare skrivits och kom på kort varsel tycker Jag det är läge att lägga i dom på under snabbnummer

det enda som sticker är min ögon är avsaknad av spilltratt från pumpen och elen från säkerhetsbrytaren men det sistnämnda antar jag inte denna firma stod för
 
  • Gilla
Fartland och 2 till
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Det kanske är lite rör i avstånd men det som kostar är typiskt inte raksträckorn utan alla börjar, knixar och allt som man ska koppla in sig mot. Jobbet ser ju riktigt prydligt ut och med bra uppklammring, isolering och så genomtänkt dragning som det befintliga tillåter, anpassning till dina existerande fördelare för GV och tappvatten osv. För mig är detta firman du framöver ringer till om du vill ha något vettigt gjort men numera även med insikten att de kanske inte är billigaste i stan. Om de dessutom städade, kom på tid som tidigare skrivits och kom på kort varsel tycker Jag det är läge att lägga i dom på under snabbnummer

det enda som sticker är min ögon är avsaknad av spilltratt från pumpen och elen från säkerhetsbrytaren men det sistnämnda antar jag inte denna firma stod för

Nej du har nog helt rätt(y)

Ja det är ju då mitt fel, det vart väldigt brått och få till ett pannrum så det är gjort i all hast så elen och det som saknas åligger mig å endast mig:crysmile: Men bra observerat;)
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
är du själv nöjd med jobbet?
 
  • Gilla
Marihan
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Får det till 44 arbetstimmar.
44*545=23980kr
23980-8890 (rot)=15090kr

Material:
59704-15090=44614kr

Det är mycket material uppräknat, å de få saker jag kollat mot nätet så ligger det du fått betala strax över iaf en del ställen på nätet.
Är inte rot 30% då är det 545 ex moms... dvs arbetskostnaden är 29975-8990=20985 och materialkostnaden typ 5000 mindre.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
är du själv nöjd med jobbet?
Yes visst är jag det, men jag tyckte att installation kostade lite väl mycket så jag ville höra mig för om det var ett rimligt pris.(y)
 
En nyfiken fråga, äger inte en rörkrökare bockningsverktyg idag?
 
  • Gilla
DTanner och 3 till
  • Laddar…
Excel
Av dessa anledningar drar jag själv och kopplar med LK push-fit.
 
S Sajmon1986 skrev:
Hej!

Vi lejde bort rördragningen av vår CTC Bergvärmepump.

Jag hade själv dragit vatten och kört igång tappvattenfördelarna samt installation av två st golvvärmefördelare samt dragit in kollektorslangen (sjövärme)

Det som rörfirman skulle göra var rördragning/installation av kollektor samt nya rör fram till tappvattenfördelarna.

Vi har tidigare köpt golvvärme från denna rörfirma till en utbyggnad på 70m2 (golvvärme rör, skåp samt fördelare)

Även pumpen är köpt genom dom och nu rördragningen.

Själva uppstarten av pumpen fick vi göra själv med elpatron då dom inte hade tid.

Dom har alltså dragit rören i koppar samt kollektorrören (dom i svart isolering) ifrån golvet.

Min fråga är alltså om 68594:- är rimligt då jag inte kan säga mer än att jag hade räknat på Max 50000:-

Mvh Simon
Har du stämt av att fakturerat material stämmer överens med installerat material?
 
M mattoys skrev:
Har du stämt av att fakturerat material stämmer överens med installerat material?
Jag har kollat men inte allt så som rörlängder etc.

Det verkar ju som att det ligger på en rimlig nivå trots allt, bara å betala å le:p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.