Värmepumpar
Comfort Thomas: Personligen skulle jag inte stänga av kylfunktionen då det blir olidligt varmt och svårt att sova med allt det innebär, stänger inte av ac i bilen heller för att spara bränsle. Billigast hos mig är kylfunktion och full fläkt med oftast 22 grader inställt och den går då dygnet runt på låg last och då väldigt ekonomiskt. men självklart är det billigast att stänga av och köra
Comfort Thomas: [citat] ska man räkna med ”allt” så får du kanske även räkna på vad eventuell avkastning på dom ca 23000:- du tänkt lägga ut på en SUMO kan generera i en aktie som tex Investor om FD håller 5år till. Ska du låna till en SUMO så får man ta med den kostnaden. Blir så gott som omöjligt att svara på vad som är bäst att göra då det är så många olika faktorer som spelar in.
Thomas Heijl: Ok, tack hade isär pumpen nu och den satt fast Lossnade när jag vred på den med handen . Ska se om den funkar nu då
Viktorbyggahus: [citat] sjukt rimligt. Tänkte inte ens på det när jag postade. Bara kollade prisjakt.
Boan: [citat] har ju andra grejor, Shelly som funkar fint. Men ska kolla det där med B/g
Anonymiserad 137805: [citat] TS har lämnat för alltid
Dortmunder DAB: [citat] Beror lite på husets värmebehov när det är som kallast och hur långt borrhålet är; om det är relativt nyborrat med lite extra längd (totalt 240+m - gärna mer) så kanske det funkar utan att kyla ner borrhålet för mycket vintertid. Om du har ett något äldre och kortare borrhål så är nog det enklaste och mest ekonomiska att installera en vanlig extra vvb.
useless: En del modeller har flexslangar både på varma och kalla sidan. Men problemet med att dom sätts igen av magnetit är större på varma sidan.
Anonymiserad 137805: [citat] Jag är helt övertygad att en riktig rengöring kommer göra att ursprunglig prestanda återställs bör inte kosta skjortan
Ontrack: [citat] Nej, det är möjligt att det går att få till men jag har tillsyn på plats varje vecka. Iofs hade jag tänkt att ha själva pumpen på, bara stänga av varmvatten.
Cavemann1: Hej, har du löst problemet med din värmesystem? Har exakt samma och ha haft kontakt med dem tidigare. Min system fungerar fortfarande och vill gärna höra om du ha kvar din eller har bytt till något annat. Mvh
Klabbis 3000: [citat] Ja det är bokat auktoriserad service efter sommaren.
Josth: Dagvattnet ska rinna ner till frostfritt djup i marken och där tas om hand i stenkista eller vidare ut i kommunalt avlopp. Är det kallt fryser snön på taket och det blir is i häng-rännerna tills den dag det blir plusgrader igen. Frostskyddskabel behövs från en värmepump ner till frostfritt djup om man vill samla ihop kondensvattnet. Annars blir det en pyramid av is under utedelen. Hur
BSOD: Skumma elfel som kommer och går är svåra, kan vara kondensatorer som torkat ut, och stör microkontrollers. Skulle även kollat så inte kabeln är klämd/skavd någonstans, eller att kabeln har ärgat i anslutningarna. Skulle gissa att en reparatör skulle byta hela kretskort för att se om felet försvinner.
janwide: Funderar på att byta pump på köldsidan på min NIBE bergvärmepump. Vad behöver jag för pump för att fylla på brinevätska när bytet är klart? Läste att det får vara max 3 bar. Kan jag köpa valfri pump som trycker 2 bar?
Kallebo: Hör med din lokala installatör. Vi har en ln25 i nordvästra skåne och har aldrig behövt uppvärmning
tobbetk: Den sitter innanför locket på c-pumpen, man får klippa trådarna och mäta laddningen (µF) [citat]
useless: Läser man på dunken så verkar det läcka 50 liter per år. Det är typ en tredjedel-fjärdedel av totala volymen. Fyller man på det med rent vatten så får man ganska snart ispropp i förångaren.
P-son83: Någon som vet om man kan komplettera denna pumpen/huvudenheten med någon digital grej? Hade velat komma åt lite mer. Service-teknikern som var här och kikade på den kopplade upp sig på något sätt. Hittar en modul som heter CZ-TACG1 som man sedan via Wifi kopplar till app. Men hittar ingen lista över vilka enheter som stöds, eller direkt vad man kan göra...
Josth: Det går att höra på ljudet från kompressorn om den börjar bli dålig men man måste i princip vara kyltekniker för att skilja ljuden åt, förutom då haveri är mycket nära förestående och skrammel-ljudet ökar markant.
Anonymiserad 137805: [citat] Om den skall luta så är det bakåt och åt vänster. Fjädrarna brukar ha olika hårdhet.
tunellm: [citat] Hittade modellen, du missade nog min senare bild. Zibro SC 1235. Googlade lite och hittade komiskt nog denna tråd, någon i forumet som installerat samma 2009: https://www.byggahus.se/forum/threads/zibro-sc1235.126598/ Här är den på NetOnNet: https://www.netonnet.se/art/nosection/appliance-zibro-sc-1235-del-1/116438.9223372036854775807/ Fler resultat pekar på att den är från
Olof Malmberg: Hej, Jag håller på analysera möjliga minskningar av energiförbrukningen i ett hus med uppvärmd area ca 245 m2 inkl ca 80 m2 källare. Det värms idag med fjärrvärme och det finns vattenburen golvvärme i ett centralt placerat vardagsrum på mellanvåningen med öppet upp mot övervåningen. Fjärrvärmen är dyr på vintern och billig på sommaren. Ventilationen är mekanisk frånluft utan
Reprazent: Jag satte den i vardagsrummet på väggen ovanför altandörren som jag först sa. Innedelen fick vara en modell med låg höjd för att få plats ovanför dörren. Utedel på väggen utanför. Besparing så här långt ca 30-40% mot förra årets elräkning.