Min fundering är om man dagens luft/luft är mer energi snåla än de äldre. Har idag en mitsubishi fd25 som är 7-8år. Den fungerar dock fortfarande, men om de nyare är markant snålare så kan det kanske motivera mig att byta den innan den går sönder.
Man kan byta efter 15 år om värmepumpen håller så länge. Då har tekniken blivit märkbart bättre och COP ännu bättre. FD25 är bara halvgammal. Störst skillnad är det med prestanda i kallt vinterväder så bor man långt upp i norr kan det finnas anledning att fundera på byte lite närmare i tiden.
Maskiner blir generellt bätte och effektivare, men jag tror den stora skillnaden är att din har slitits under dessa år och drar således mer än en ny, och därav märker du en skillnad på förbrukningen.
Har dock inte tänkt så mycket på förbrukningen, så jag vet faktiskt inte om den har gått upp. Ligger hittils i år 18% mindre än 2021 i total förbrukning. Tanken var om det gick att komma ned betydligt men en nyare, så kanske investeringen äts upp en del med rörligt elpris denna vinter.Padde Kvist skrev:
Lånar lite i din tråd, hoppas det är OK.
Jag sitter lite i samma sits, flyttade nyligen till ett hus som värms upp av en luft/luft som ser ut som att den gjorde sitt någon gång för 10 år sen. Zibro är märket .. verkar vara någon Jula-grejs.
Dessvärre har utedelen byggts in snyggt med SPIK så det enda informationen jag kunde få ut skickar jag med på bild.
Ser ut som COP på 3,4X för heating. Själva utedelen ser riktigt risig ut också, ser inte ut som att någon rengjort den på bra länge ..
Denna måste väl vara värd att byta ut mot någon nyare typ Mitsubishi/Panasonic inför vintern?
Jag sitter lite i samma sits, flyttade nyligen till ett hus som värms upp av en luft/luft som ser ut som att den gjorde sitt någon gång för 10 år sen. Zibro är märket .. verkar vara någon Jula-grejs.
Dessvärre har utedelen byggts in snyggt med SPIK så det enda informationen jag kunde få ut skickar jag med på bild.
Ser ut som COP på 3,4X för heating. Själva utedelen ser riktigt risig ut också, ser inte ut som att någon rengjort den på bra länge ..
Denna måste väl vara värd att byta ut mot någon nyare typ Mitsubishi/Panasonic inför vintern?
Personligen hade jag bytt den du har direkt. En nyare har bättre verkan. En nyare kan värma bättre, vilket för att man slipper stöd köra med annan värmekälla typ el-radiator.T tunellm skrev:Lånar lite i din tråd, hoppas det är OK.
Jo jag är väldigt inne på det, sitter mest och letar runt på vilken man ska ha! Men min kära fru som är kortare än mig visade mig precis att det finns en etikett under innedelen med all info.S Secharpun skrev:
Aldrig haft LLVP förr men det här är väl inte särskilt bra va?
Tillägg: Vi har kamin också och har bunkrat upp med ved så målet är att el-radiatorerna ska gå så lite som möjligt i vinter.
Sett någonstans att visa nyare LLVP har ”kaminfunktion” som blåser runt luften när man eldar men de bör väl vilken pump som helst klara med något typ av ”fläktläge” där bara innedelen går?
Synd att serienumret ser borttaget ut. Det ska gå att läsa ut årsmodellen. Det är i varje fall en rejält gammal modell utan varvtalsstyrd kompressor. Värmen blir mer ojämn då så det är skönare att ha en modern varvtalsstyrd modell och med elektronisk expansionsventil för bättre effektivitet.
Hittade modellen, du missade nog min senare bild. Zibro SC 1235. Googlade lite och hittade komiskt nog denna tråd, någon i forumet som installerat samma 2009: https://www.byggahus.se/forum/threads/zibro-sc1235.126598/J Josth skrev:
Här är den på NetOnNet: https://www.netonnet.se/art/nosection/appliance-zibro-sc-1235-del-1/116438.9223372036854775807/
Fler resultat pekar på att den är från 2007/2008 men jag har inte djupdykt, tror slutsatsen är att jag bör byta den innan vintern!
Klicka här för att svara